Které motory se konstruktérům nepovedly?

Jsou motory držáky, ale i motory, které už po několika desítkách tisíc kilometrů vykazují závažné chyby. Podívejte se na výčet nejhorších motorů, objevujících se v našich bazarech, vykazující v průměru nejčastěji ty samé závady. Které to jsou?

BMW N47

BMW s motory N47, konkrétně vyrobené v období roku 2009 do 2011 použité v modelech 118, 120, 123d, 318d, 320d, 520d, X1 18d, 20d a X3 18d, 20d.

Motor je konstrukčně navržený z hliníku. Diesely s označením N47 uchvátily trh svou super nízkou spotřebou a skvělým výkonem. Ale už po několika letech nebo po určitém počtu ujetých kilometrů se objevily komplikace u řetězových rozvodů. Ve většině případů došlo k „vytahání“ a pokud se nevyměnil v čas, došlo k opotřebení dalších částí motoru, zasahující až do části na klikové hřídeli. Nejnáchylnější motory jsou vyrobené v období od roku 2009 do roku 2011.

Alfa Romeo 2.0 Twin-Spark 16V

Pokud plánujete nákup vozů typu alfa Romeo 145 a 146 2.0 TS, 156 2.0 TS, 166 2.0 TS, GTV/Spider  v období od roku 1995 do roku 2010, zaměřte se na následující závady.

Šestnáctiventilový, dvoulitrový motor s označením Twin-spark se implementoval v tomto období křížem téměř všech modelových řad. Tyto motory se staly lámači srdcí všech sportovních nadšenců. Jejich dynamika, dravost, výkon, to vše nahrávalo značce k prodejním úspěchům. Tyto motory jsou však náchylnější na vytáčení motoru za studena. V extrémním případě praskaly písty! Dlouhou životnost neměly ani rozvody včetně klikového mechanismu. Motorům se doporučuje častější výměna oleje a kontroly mazacího okruhu.

BMW/PSA 1.6 s označením EP6, EP6C, N12B16 a N14B16A

Poruchovost se objevila u vozů s datem výroby od roku 2006 do roku 2010 v modelech celého koncernu PSA: Peugeot 207, 308, 3008, 5008, Partner, BMW Mini Cooper, Mini Cooper S, Citroën C3, C4, C5, Berlingo




Motory opět vynikají naprostou dynamikou, ale ať už jde o benzinové nebo dieselové verze, zase je zlobí ty řetězy. Motory jsou nedokonalé v oblasti tlakového spoje vačkové hřídele a rozvodového kola. Tyto závady vždy rozladí celý rozvodový mechanismus. Zajímavé je, že podobně konstrukčně postavená čtrnáctistovka tyto problémy neměla, občas se objevil jen chrastící rozvodový řetěz.

Ford Endura-D/DE „1.8 TD“ s označením RVA, RTQ, RTP, RFA, RFD, RFN, RFM, RFB, RFL, RTN, RFS

Motory se objevily v modelech Ford Escort, Sierra, Fiesta, Mondeo – u první generace v období od roku 1988 až do roku 2000.

Ačkoli jsou motory u Fordu v porovnání s ostatními výrobci dost chválené, u jedné verze tak trochu konstrukčně šlápl vedle. Motory jsou v současnosti v provozu už jen minimálně nebo se objevují v inzerátech za pár tisíc korun. Tam vás závažnější opravy vůči nízké pořizovací ceně moc trápit nebudou.

Nejvíc motor trpěl na praskání hlavy a válců. Starší verze motorů, bavíme se o roku 1996, má dvojici rozvodových řemenů, které u Sierry často praskaly. Model také trápil špatně chladící čtvrtý válec. O prosakujícím oleji skrz netěsné fugery ventilů a následným poklesem kompresních tlaků kvůli opotřebení ani nemluvě.

Zdroj fotografií: carsguide.com, pelovni-delovi.com, autocar.co.uk, mathewsons.com