Krádež auta je nepříjemná věc, která s sebou nese spoustu komplikací. Prvním krokem samozřejmě bývá krádež vozu nahlásit policii České republiky, která po něm vyhlásí pátrání. Jenomže ani to není jistota, že se vám auto vrátí. Zloději obvykle vědí, co dělat, aby auto zmizelo „beze stopy“ a nešlo vysledovat. A ačkoliv počet odcizených vozů v ČR neustále klesá, v loňském roce změnilo nedobrovolně svého majitele téměř 3 600 automobilů.

Auta bývají nejčastěji kradena za účelem rozprodání na náhradní díly. V některých případech zmizí do zahraničí celá – obvykle do východní Evropy nebo na blízký východ. Zkušený zloděj umí auto uklidit během několika hodin a zničit všechny identifikovatelné součástky. Pokud se tak stane, zbydou vám oči pro pláč a jedinou útěchou mohou alespoň peníze od pojišťovny. Nic to ale nemění na tom, že vám odcizení auta zkomplikuje dojíždění do práce, nakupování i další věci. Pojďme se podívat na několik způsobů, které zloději aut používají, a jak se jim bránit.

Mechanické otevření vozu „po staru“

Každý to zná ze starších filmů, kde zloděj jednoduše otevře auto pomocí planžety nebo pevného drátu zakončeného háčkem. Tento způsob krádeže se dá použít u starších automobilů přibližně z 80. – 90. let, kdy auta neměla jiné zabezpečení než mechanický zámek. Zloděj prostrčí nástroj mezi těsněním dveří, chytne za táhlo zámku napojeného k tlačítku, a povytáhne ho nahoru. A i když bývají užité mechanismy dělány tak, aby to co nejvíce znesnadnily, vždycky to nějak jde. Pokud se zloději nezadaří během chvíle, dost možná odejde s nepořízenou.

Krádež auta - mechanické otevření zámku

Jakmile se zloděj dostane dovnitř, stačí spojit pod přístrojovou deskou dva správné kabely a uzavřít tak elektrický okruh, aby si auto myslelo, že bylo zapalování zapnuto klíčkem. Spojením dalších dvou kabelů následně nastartuje (opět je to často vidět ve filmech, kde o sebe škrtají dvěma dráty). Bránit se tomuto způsobu ukradení lze pomocí imobilizéru nebo mechanicky, třeba užitím páky na volant. I tyto způsoby sice lze překonat, ale ne tak snadno, takže si zloděj krádež starších aut dost možná rozmyslí.

Krádež vozu výměnou řídící jednotky

Modernější auta z konce 20. a začátku 21. století už jsou zabezpečena o něco lépe. Mechanicky je lze otevřít stejně jako starší vozy, překážkou pro zloděje je ovšem elektronika – zejména imobilizér a alarm. Obojí zajišťuje řídící jednotka, kterou tvoří jediný počítač – a právě ten je potřeba vyměnit za jiný. Zloději aut mají náhradní řídící jednotku předem připravenou, a po vloupání musí co nejrychleji odpojit akumulátor a nahradit řídící jednotku vlastní.

Krádež auta - statistika

Poté už jim nic nebrání auto otevřít a odjet s ním, protože zabezpečovací systémy budou vypnuty a nastaveny tak, jak zloděj potřebuje. V tomto případě lze automobil zabezpečit mechanicky, případně ho dovybavit systémem sledování nebo tajným vypínačem. I kdyby tedy zloděj překonal všechny překážky, může své následně vysledovat (doporučuji rovnou s policií ČR, protože bude-li auto na soukromém pozemku, může hrozit postih i vám). Další variantou je dodatečné zabezpečení řídící jednotky nějakým úchytným mechanismem.

Ukradení auta pomocí portu OBD

O něco novější auta disponují systémem OBD (On-Board Diagnostics), který slouží autoservisům a stanicím technické kontroly jako přístupový bod do elektroniky. V 90. letech začal být zaváděn standard OBD-II, takže má spousta aut stejné konektory, což servisům usnadňuje práci (zlodějům však také). Ke konektoru mohou připojit vlastní zařízení, které jim s autem umožní dělat prakticky cokoliv.

Krádež auta přes software

Mohou tedy přeprogramovat řídící jednotku a vyřadit tak elektronické zabezpečení – zbytek už provedou „po staru“. Další možností je, že si přinesou předem připravený software, jímž jednotku během chvíle přeprogramují. Auto potom jednoduše nastartují, jako by byl klíč v zapalování, a odjedou s ním pryč. Nejlepší obranou je v zámek řadící páky (mají i některá starší auta), mechanické zabezpečení, zařízení pro sledování vozu nebo tajný vypínač.

Zesílení modulového signálu pro bezklíčový přístup

Bezklíčové odemykání a startování auta je vymožeností posledních let. Způsob je to jednoduchý a elegantní – zároveň však představuje bezpečnostní díru. Auto lze ukrást pomocí speciální elektroniky zcela nenásilně, bez jakéhokoliv zásahu do vozidla, a ještě bez povšimnutí okolí. Zloděj jednoduše zesílí signál, jímž auto komunikuje s „klíčem“, nachází-li se v jeho bezprostřední blízkosti. Zesílený signál může mít ale dosah i stovky metrů, takže bude klíč autem viděn i 200 metrů daleko.

Zloděj tak jednoduše počká, než majitel auta zajde třeba do obchoďáku nebo domů, auto pomocí signálu odemkne, nastartuje a odjíždí. Zcela nenásilným způsobem tak odcizí i moderní auto bez povšimnutí okolí. Důležité je, že i když auto ztratí během jízdy s ovládacím modulem (klíčem) kontakt, můžete i nadále pokračovat v jízdě až do úplného vypnutí motoru nebo opuštění vozu. Nejlepší ochranou je tento systém vůbec nepořizovat, případně zabezpečit auto mechanicky nebo zamykat řadící páku.

Odcizení klíčů při vloupání nebo přepadení

Velmi snadným způsobe odcizení auta, který už se u nás tolik nepraktikuje, je přepadení majitele vozu. Představme si auto s alarmem zaparkované před domem – uprostřed noci mu někdo alarm spustí, třeba bouchnutím do dveří. Rozespalý majitel vyjde ven, aby alarm vypnul a ujistil se, že je auto uzamčené. V onu chvíli je přepaden neznámým pachatelem, který mu vezme klíče a s autem pohodlně odjíždí. Dříve, než stihne majitel kontaktovat policii, je zloděj i s autem fuč. Obranou je trocha obezřetnosti a klidně i menší zbraň jako je pepřový sprej, teleskopický obušek apod., zdatnějším mužům zřejmě postačí pěsti.

Nejčastěji kradená auta 2017
Nejčastěji kradená auta v ČR dle značek

Dalším způsobem je vloupání do domu, kdy se lupič vkrade do prázdného baráku (byty obvykle cílem nejsou), třeba když jste zrovna někde na procházce, najde klíče a odjíždí s vaším autem. Pokud chcete tomuto způsobu odcizení auta předejít, nenechávejte klíče hned na věšáku u dveří, případně v předsíni za oknem. To je potom pro zloděje ještě jednodušší, protože stačí rozbít okno, vzít klíče a ujet. Nejlepší je klíče dávat někam dál (osobně je nechávám – stejně jako klíče od bytu – v batohu, a ten v pracovně v druhém patře). Pokud je zloděj viditelně silnější nebo i ozbrojený, raději mu při přepadení klíče od auta vydejte, jinak vás může zranit či zabít.

Přemístění vozu pomocí odtahu

Tento způsob je poněkud drzý a chce odvahu i jistotu, že majitel auta není poblíž. Ve větších městech jsou odtahy aut k vidění denně, a ani v menších městech o ně není nouze, pokud si automechanik přijede pro auto, které má následně odvézt do servisu. Nikomu tak nemusí přijít divné, když přijede odtahové auto a prostě nějaký vůz naloží. Ztratit se totiž s odtahovým autem ve městě není jenom tak, a určitě neujde zrakům kamer.

Jeho cesta potom vede jen nedaleko od místa odcizení, kde je auto na nějakou dobu odstaveno. V případě, že o něj nikdo nejeví zájem (pravděpodobně tedy nemá žádné sledovací zařízení), zloději ho naloží a odvezou do své dílny, kde je následně rozebráno na náhradní díly nebo upraveno a odvezeno do zahraničí. Jedinou ochranou jsou potom sledovací systémy, které vám umožní získat auto během odstavení zpět.

Univerzální zabezpečení pro každé auto

Nejsnazší způsob ochrany auta před ukradením je imobilizér (tajný vypínač), který je implementován třeba pod přístrojovou desku. Skrytý vypínač je potom vhodné zkombinovat s nějakou činností související s ovládáním vozu. Třeba upravit obvody tak, aby auto nastartovalo pouze při zapnutí vyhřívání oken nebo se sešlápnutou brzdou. Imobilizér stojí nejčastěji 500 až 1 000 Kč, což není vysoká částka. Ani tajný vypínač ale není všemocný, a zkušený zloděj znalý daného auta si s ním poradí, minimálně to pro něj však bude představovat zpoždění.