Nejextrémnější offroady světa. Projedou naprosto cokoliv, přežijí jakékoliv podmínky a jsou v rukou záchranářů i armády

Auta do terénu nejsou jen o zábavě pár lidí, co si o víkendu vyrazí mezi bažiny. Řada extrémních offroadů je v rukou záchranných složek.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Offroady udělaly za svůj vývoj velký pokrok. Jak do ovladatelnosti, tak do spolehlivosti a celkové uživatelské přívětivosti. Pokud však chcete offroad, který se nezalekne jen nějaké polní cestičky, ale zvládne pořádně mokrou bažinu, občas nějaký hluboký brod nebo rovnou jezero a navrch dokáže odvézt třeba 8-členou posádku, pak musíte jít jinam než do dealerství Škoda. Velmi zajímavé offroady umí stavět na Islandu a pak samozřejmě v Rusku. My se dnes podíváme na pár offroadů, které jsou skutečně do extrému.

Sherp N založen roku 2015

Tento speciálně navržený „knedlík“ do terénu pochází z Ruska. Má prakticky neomezené možnosti úprav (pick-up, zastavěná korba, obytný vůz atd.) a v terénu vás spíš dříve zastaví váš pud sebezáchovy než limity auta. Sherp N váží cca 2,4 tuny, pohání jej 1,8 l naftový tříválec, poskytující 55 koní a 190 Nm točivého momentu. Řadí pak pomocí 6stupňové manuální převodovky, díky které dokáže vyvinout na silnici až 40 km/h. 

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Zveřejnil(a) SHERP dne Úterý 23. června 2020

Co je však důležitější než rychlost na silnici, tak je nádrž na palivo o objemu 95 litrů, možnost přepravit až 8 pasažérů plus řidič a zvládnutí kolmé překážky až do výšky 1 m. Při půdorysu v délce 3984 mm, šířce 2520 mm a výšce 2846 mm nepřekvapí ani 60 cm světlé výšky. Samotnou kapitolou jsou kola, která měří v průměru 1,8 m. Díky nim totiž dokáže i plavat. V nouzovém režimu se údajně obejde i bez dvou kol. Sherp se řídí jako pásové vozidlo a to přibrzděním kol jedné strany a k tomu používá páky.

Pokud se Vám Sherp zalíbil, tak mají v nabídce ještě další verze. Základní je Sherp Pro 1000, následuje výše popsaný Sherp N a pak novinka v podobě Sherp the ARK 3400. Ten se vyznačuje tím, že k původnímu Sherpu je připevněn ještě modul, který je také poháněn. Jde tak vlastně o pohon 10 x 10. Pomocí hydraulického spoje mezi modulem a autem, je možné pak přizvednout přední část, tzv. postavit na zadní kola. Modul pak může být vybaven až 22 sedadly pro pasažéry, záchranným vybavením pro zdravotníky a lůžkovou úpravou.

Trekol založen roku 1996

Trekol neboli „všudyprojel“. Tento název plně vystihuje možnosti tohoto offroadu. Stejně jako Sherp i Trekol používá podhuštěné pneumatiky, díky kterým zvládne i disciplínu plavání. Trekol 39041 je postaven na základě UAZ 461 (ano, ten UAZ, který měla naše armáda). Akorát došlo k drobné změně v kolech. Ty standardní byly zahozeny a místo nich se nastěhovaly do rozšířených podběhů pořádně veliká kola s průměrem 1,3 m a šířkou 60 cm. O pohon se stará benzínový čtyřválec 2,4 l o výkonu 90 koní. 

To pravé, co nabízí Trekol, je jeho model 6×6 s označením 39294. Tady jsou použity stejné pneumatiky, jen roztáčejí tři nápravy. V zadní části pak může být dokonce umístěn i pomocný motor pro pohyb na vodní hladině. Tam zvládne vyvinout rychlost až 10 km/h. Na silnici to pak rozpálí na 70 km/h. Nespornou výhodou, kromě toho, že projede i přes jezero, je i fakt, že má laminátovou kabinu, která je zateplená, takže je možné s tímto vozem operovat do přibližně -45°C.

Ripsaw EV2 od roku 2009

Zajímavým offroadem je bezpochyby i Ripsaw. Auto, které vypadá jako tank a můžete si jej specifikovat dle vlastních požadavků. Tento bláznivý nápad vznikl v Americe. Můžete ho mít údajně i opancéřovaný. V kabině jsou pohodlná křesla pro dvě osoby a řídí se volantem. Co tedy vlastně Ripsaw nabízí? V první řadě neotřelý design. Dále širokou možnost individualizace a prvotřídní výkony v terénu.

O pohon se stará 6,6 l naftový V8 Duramax, produkující 610 koní a 1200 Nm. EV2 je schopná dojet až 480 km na jedno natankování a je určená pro prodej civilistům. Cena je kolem 300 tis. dolarů. Za tuto cenu dostanete „autotank“ jedoucí až 97 km/h, dvě pohodlné sedačky a spoustu dalších vychytávek. Některé údaje hovoří i o rychlosti přes 100 km/h a o zrychlení kolem 5,5 s z 0 – 100 km/h. Je však otázkou, jakou řidičskou licenci budete potřebovat, protože osobní auto to technicky není (váží 4,1 t).

Společnost Arctic Trucks

Artic Truck není auto samo o sobě, ale jedná se o islandskou společnost, která upravuje již vzniklá auta. Nejde tedy o výrobu nových speciálních vozidel, jako v případě výše uvedených modelů, jde o radikální úpravu stávajících offroadů. Mezi veřejně nejznámější patří nejspíš upravený pick-up od Toyoty, její model Hilux, se kterým v roce 2007 moderátoři Top Gearu dosáhli severního pólu. Společnost vznikla už v roce 1990 a má bohaté zkušenosti s úpravou aut. Kromě Toyot upravují i Isuzu, Mercedes-Benz, Ford, Iveco, Nissan, Volkswagen a Lexus.

Kterým extrémním offroadem byste se chtěli projet vy?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského, CarMag

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Ryšavý

Zobrazit další články