Vzpomínáte? Historie vozového parku českých záchranek až po současnost s válečnou stopou

Nelehkou službou u záchranky prošly desítky modelů sanitek. Jejich malá retrospektiva je zajímavou sondou do minulosti, včetně ukázky nejnovějších modelů.

i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
i Zdroj fotografie: ZZS HMP
Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií
                   

Primář Arnošt Blažej měl vytříbený vkus. A uměl žít. Krásné ženy, znamenitá auta, gentlemanský slovník. Půvabná Ina by okouzlila nejednoho primáře až do fáze úplného rozvodu, jeho Honda Civic pak v dobách „stodvacítek“ vypadala jako dovezená z jiné planety. I dnes bych si jí dokázal užít. V podstatě tak trochu český James Bond, jen ta vodka s martini v nemocnici moc nešla. I milovník aut Blažej by ale uznale pokýval hlavou nad tím, co všechno dnešní sanitky umí.

Záchranka nemá jenom sanitky

Přitom automobily nahradily v roli převozníků lékařů i pacientů koňské povozy v Praze teprve kolem roku 1923. Doby předválečné i válečné začaly utvářet podobu toho, co by funkční sanitní vůz měl splňovat, aby po padesátých letech obsadily silnice vozy Škoda 1200-1203 v sanitních úpravách. U těch prvních bylo ještě nutné držet infuze z okna, Škody 1203 poprvé umožnily přepravu a péči o pacienta v podobě, v jaké jí známe dodnes. Legenda? Rozhodně.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: ZZS HMP

Páteří vozového parku pražské záchranky jsou pochopitelně klasické sanitní vozy, určené k přepravě pacientů, jak je vídáme dnes a denně na silnicích. Na této pozici se v Praze po revoluci vystřídaly Renaulty Master, různé verze VW T4/5/6, Mercedesy a Fordy Transit. S ohledem na systém „rendez-vouz“, spočívajícím v současném příjezdu lékaře vozem RLP a záchranářů RZP se daří udržovat počet záchranných vozů na rozumné výši.

iZdroj fotografie: ZZS HMP

Tím zdaleka nejfrekventovanějším typem jsou dnes „Sprintery“ 519CDI se vznětovým motorem o objemu 3,0l a automatickou převodovkou, umožňující v roli vozu RZP převoz pacienta se zachováním základních životních funkcí. Už z tohoto vozu by byl primář Blažej (i doktor Jandera) nadšen. Ruku v ruce se Sprintery jezdí s lékaři v denní službě i Mercedesy ML350 se stejným motorem coby vozy RLP. A chybět pochopitelně nemohou ani větší sourozenci.

Golem už bude navždy legendou

Z nichž ten mediálně nejznámější je asi „Golem“. Neboli čtrnáctimetrová nástavba na podvozku Mercedesu Actros, používaná v případech hromadných akcí, koncertů apod., kde se dá předpokládat vznik krizových situací. O něco menší Fénix na podvozku Atega se specializuje na přepravu až 12 ležících pacientů, pojme ale i tři přístroji plně vybavená nemocniční lůžka s pacientem. Závěrem jsme si nechali jeden unikát, a to hned z několika důvodů.

iZdroj fotografie: ZZS HMP

„Atego – Dakar“ je terénní speciál, postavený na podvozku Atega 926AF 4×4 a schopný transportu až osmi ležících pacientů. Současně nabízí až osm kyslíkových rozvodů a dalších vymožeností pro ty nejvážnější situace. A přesně za nimi také téměř před měsícem odjel. Pražská záchranka se jej totiž, spolu s třemi Mercedesy ML a dvěma Sprintery rozhodla věnovat bojující Ukrajině jako pomoc zdravotníků zdravotníkům. Pomoc od srdce? Líp to nazvat nejde.

iZdroj fotografie: ZZS HMP

Všechny vozy byly zkontrolovány tak, aby mohly být okamžitě nasazeny do služby, která bude pravděpodobně velmi dlouhá a velmi tvrdá. Vedení ZZS HLM patří poděkování za dar, který teprve s odstupem času a množstvím objevených hrůz nabývá na významu. Popřejme celé sestavě i jejich novým posádkám hodně štěstí při záchranách, ruiny měst a vesnic budou pro „dakarský“ speciál nyní potřebnějším terénem, než pražské výmoly. Držíme palce.

Jak se vám líbí vozový park pražské záchranky?

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára, ZZS HMP

Galerie

Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články