Automechanik poradil, jaké koncernové motory lze přestavět na LPG. Cenné rady, pokud chcete ušetřit

Konverze přímovstřikových motorů na LPG není už z principu úplně jednoduchá. Tím spíš potěší rady přímo od specialisty, jak na to u koncernových motorů TSI/TFSI.

i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
                   

Přímovstřikové motory jsou z principu svojí funkce méně vhodné ke konverzi na plynový pohon, nežli jejich nepřímovstřikoví sourozenci. Chlazení vstřikovačů benzínem je pro ně životně důležitou funkcí, bez které neumí pracovat a kterou jim plyn nedokáže z poskytnout. Kombinovaný provoz plyn/benzín je technologicky poměrně náročným řešením, navíc ne tak úsporným, jako provoz jenom na plyn. Přesto je u FSI/TFSI jednotek možný.

Možné to je, jednoduché nikoli

Specialista na zástavby LPG popisuje ve videu, s jakými úskalími se můžeme při instalaci LPG do TSI/TFSI motorů setkat. V principu je instalace možná do všech verzí, jen je potřeba počítat s tím, že u objemově menších motorů s vyšším výkonem (např. špičkové verze 2.0 TFSI nebo 2.5 TFSI) může být provoz na plyn složitější. Naopak třeba s motorem 1,4 TSI montovaným Octavie jsou zatím relativně dobré zkušenosti. Existuje dokonce řešení od firmy Alex, které poměrně zásadně snižuje potřebu benzínového vstřiku (z běžných 20-30% na 3-10%).

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Pokud hledáte nejvhodnější motor 1.8 TFSI nebo 2.0 TSI (TFSI), doporučujeme hledat buďto vozy do roku výroby, 2007, nebo naopak vozy po roce 2014. Zajímavým vodítkem je speciálně u Audi plastový kryt motoru. Ten „správný“ motor jej má zaoblený, stejně jako na naší fotografii, a víčko plnícího hrdla oleje najdete v levém dolním rohu. Každopádně pokud se rozhodnete pro instalaci LPG, doporučujeme vše předem zkonzultovat v odborné firmě.

Pro LPG jsou možná vhodnější řešení

Anebo, pokud teprve uvažujete o nákupu vozidla a trváte na provozu na LPG, možná by stálo za úvahu dát buďto šanci novému vozu s tovární LPG zástavbou (není jich moc, ale najdou se), nebo zvolit co nejméně jetý vůz s nepřímovstřikovým motorem (motory Valvematic od Toyoty, psali jsme o nich zde), které umožňují bezproblémovou zástavbu plynového pohonu. V obou případech dostanete desetiletou záruku na instalovaný plynový pohon a nový nebo zánovní vůz, což by mohla být motivace.

Pokud ale přesto chcete „koncern“ a chcete současně šetřit, pak by možná stálo za úvahu jedno „originální“ Audi s plnotučným TFSI motorem, nezměněným a neupraveným, a k němu druhý vůz, pořízený cíleně na ekonomiku provozu. Ušetříte hned dvakrát: jednou na palivu, podruhé na proběhu a amortizaci vašeho klenotu z Ingolstadtu. Navíc, provoz TFSI motoru na plyn nikdy nebude tak úsporný, jako provoz nepřímovstřikových jednotek. A celá instalace nestojí zrovna pakatel (u TFSI speciálně). Vyplatí se to pak celé vůbec? Odpověď necháme na vás.

Galerie

Uvažovali jste někdy o konverzi na LPG?

Zdroj: Energy gaz
Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články