Mýty o poruchovosti zbořeny: Vypátrali jsme nesmrtelné francouzské motory, které stojí za koupi (benzínové i naftové)

Francouzem tam a vlakem zpátky? Hanlivé heslo neplatí, přes několik nekvalitních pohonných jednotek lze najít ve francouzských autech řadu skvělých motorů.

i Zdroj fotografie: Citroen
                   

Zlí jazykové se dlouhodobě opírají o kvalitu pohonných jednotek francouzských aut. Což není upřímné ani korektní, jde možná o pověst pokaženou několika motory, ale to se děje u všech automobilek, nejenom u těch ze země galského kohouta. Nelze říct, že by francouzské značky a modely neměly kvalitní agregáty, naopak.

Pověst jednoho modelu by neměl pokazit celkové renomé

Jsou popravdě některé modely, u kterých se projevují více poruchy a těm je třeba se vyhnout. Ovšem stejně tak nabízí už několik dekád Francouzi různé motory, které stojí za to. Tady je hned osm motorů, které jsou skvělé. Pod kapotou ojetých aut udělají, i přes vyšší věk, velkou parádu, a hlavně nezruinují svého majitele. Které to jsou?

PSA – 2.0 HDI

Bezpochyby jedním z nejlepších vznětových pohonných agregátů s francouzským původem je čtyřválec 2.0 HDI. Historie tohoto motoru se začala psát v roce 1999, když se výrobce zaměřil na moderní koncepci vstřikování common-rail a přeplňování turbodmychadlem. V dalších letech byl motor mnohokrát modernizován a je v nabídce dodnes.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle roku výroby je na výběr z variant s výkonem 90 až 109, 120, 136, 140, 163 a 150 až 180 koní. Výkonnější verze spoléhají na dvouhmotový setrvačník a variabilní geometrii lopatek turba. Čím novější verze, tím větší pravděpodobnost či dokonce jistota přítomnosti filtru pevných částic. Spotřeba? Příkladná, i v segmentu D lze při vhodném stylu jízdy počítat s průměrem 5 l/100 km.

PSA – 1,6 HDI

Motor se na trhu objevil v roce 2002 a dlouhá léta pak byl naftový čtyřválec 1. 6 HDI nabízený v Peugeotu a Citroenu, logicky. Ale také ve Volvech a Mazdách. V automobilech segmentu B a C působil solidním a sebejistým dojmem, ve střední třídě se bohužel neosvědčil kvůli nízkému výkonu. Recept byl dobrý a osvědčený, mix přímého vstřikování paliva, turbodmychadla, filtru pevných částic a u výkonnějších verzí i dvouhmotového setrvačníku. Výkon je na výběr podle varianty od 72 do 112 koní. Silnější agregáty spolupracují se šestistupňovými manuálními převodovkami, slabší verze jsou napojeny na manuální pětikvalt.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Renault – 2.0 dCi

Oceňovaný naftový dvoulitr od Renaultu s označením 2.0 dCi je v nabídce od roku 2005. Spoléhala na něj Laguna třetí generace, třetí a čtvrtá generace Renaultu Megane, Scenic, Espace a mnoho dalších. Na začátku výroby nebyl filtr pevných části povinnou součástí, přímé vstřikování paliva common-rail, dvouhmotový setrvačník a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek ano. Motor lze najít ve výkonových variantách 130, 150, 170 a 180 koní. Čtyřválec oslňuje slušnou dynamikou a stejně slušnou spotřebou.

iZdroj fotografie: Renault

PSA – 3.0 V6 HDI

Vrchol francouzského inženýrství má tři litry objemu a šest válců uspořádaných do vidlice. Našli bychom ho v Citroenu C5 druhé generace, v Citroenu 6, ale i pod kapotami Land Roverů a Jaguarů. Agregát těží z přímého vstřikování common-rail, dvou turbodmychadel a rozvodového řemenu. Samozřejmostí je filtr pevných částic. Výkon jednotky je od 204 do 250 koní, spotřeba adekvátní k objemu motoru a pohotovostní hmotnosti auta. Aplikace spočívá výhradně v kombinaci s automatickými převodovkami.

PSA – 2,0 16V

Atmosférický benzínový čtyřválec 2.0 16V byl vyvinut v devadesátých letech minulého století a v Peugeotech a Citroenech byl velmi populární. Mluvíme hlavně o modelech 406, 407, 307 se lvem ve znaku a Citroenu C5. A samozřejmě dalších a dalších. Litinový čtyřválcový blok dostal hlavu s šestnácti ventily, levné řemenové rozvody a nepřímé vstřikování paliva. Jinak řečeno, koncept ryze bezporuchový a spolehlivý s výhledem na dlouhé roky a stovky tisíc najetých kilometrů. Kdo chtěl, mohl se těšit z výkonu od 136 do 177 koní a hrát si s plynovou vestavbou.

iZdroj fotografie: Peugeot

Renault – 2.0 Turbo

Asi dvě dekády nazpět vyvinuli inženýři automobilky Renault skvělou přeplňovanou benzínovou jednotku. Čtyřválec 2.0 Turbo byl v modelech Laguna II a III, Scenic III, Espace a v několika generacích modelu Renault Megane. Silné stránky? Kultura projevu, flexibilita a odolnost. Francouzi použili vícebodové vstřikování paliva a turbodmychadlo. Výkon byl v závislosti na verzi a roku výroby 163, 170, 200, a také 280 koní. Motor si uměl poradit i s LPG.

PSA – 3.0 V6

Motor, který vznikl koncem osmdesátých let dvacátého století ve spolupráci PSA a Renaultu. Vlajková loď mezi pohonnými jednotkami přesvědčuje sametovým chodem a lineárním přísunem výkonu. Motor byl v průběhu let pod kapotou Pegueotu 807, 406, 407, 607 nebo Citroen C5, C6 a XM. Nejprve pohonná jednotka nabízela stádo 167 koní, v průběhu let docházelo k navyšování výkonu, až na finálních 211 koní. Vícebodové vstřikování paliva umožňuje instalaci plynového systému. Dynamika a kultura projevu jsou příkladné, spotřeba je horší, pod 10 l/100 km se nelze dostat.

iZdroj fotografie: Peugeot

Renault 1.2 16V

Primitivní konstrukce motoru, která byla řadu let k mání v Renaultu Clio a dalších koncernových značkách a modelech, včetně populární značky Dacia. Motor byl pověstný svou životností a odolností. Čtyřválec s objemem 1.2 litru fungoval skvěle zejména v městských podmínkách, na dálnici nešlo o žádnou přehlídku dynamiky. Zejména zpočátku, kdy byl výkon naladěn na 58 koní. Později se však objevily verze s 65, 75 a 80 koni. Moto á nepřímí vstřikování, které snese i méně kvalitní palivo a levný rozvodový řemen. Příjemné jsou i ceny náhradních dílů, které lze označit za symbolické.

Co si myslíte o francouzských motorech vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články