Nahrazovat v létě kapalinu do ostřikovačů vodou je nebezpečné. Instruktor autoškoly vysvětlil proč, řidiči to přesto dělají

Kdo šetří, má za tři, ovšem v případě vody a ostřikovačů to neplatí. Ten, kdo neutrácí za speciální náplň, zaplatí drahou opravu v servisu.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Když se rtuť v teploměru začne posunovat nad bod mrazu, přestává být otázka nemrznoucích kapalin a náplní v autě aktuální a palčivá. Pokud se přes zimu obávají řidiči toho, že jim zamrznou technické kapaliny, v horším případě poškodí trubky a vedení, tak v létě hází většina motoristů tento problém za hlavu.

Na kapalině do ostřikovačů se nevyplatí šetřit!

A co víc, velký počet řidičů ve snaze ušetřit ignoruje základní technické normy a lije do nádrže pro ostřikovače vodu. Někdy v kombinaci se saponátem, jindy zcela čistou. Velmi malý vzorek motoristů pak volí vodu destilovanou. V čem je to špatné? Voda je základ života, člověk bez ní vydrží jen pár dnů, než zemře na dehydrataci. Ale auto?

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Skvělé na vodě je, že je pitná. Neutrální. Jednoduchá. Svěží. Zdravá. Prostě její chemická podstata je zcela opačná přípravkům, které mají za úkol odstraňovat a rozpouštět nečistoty. Ten, kdo použije namísto speciální čistící směsi čistou vodu, čelní sklo nevyčistí. Po nastříkání dojde maximálně k rozmazání nečistot po skle. Zaschlé zbytky hmyzu voda nerozpustí a neodstraní. Stejné to je i při ostřiku předních lamp, jen s tím rozdílem, že toho si řidič asi hned nevšimne. Ale účinnost světel je snížena.

Voda jen na pití, do nádrže nepatří. Hrozí poškození

Takže čistá voda? Pouze pro osvěžení řidiče, nikdy ne do systému ostřikovačů. Voda sklo nevyčistí, to je v tomto případ její mínus. A když chytrák, který chce ušetřit, přidá pár kapek saponátu na mytí nádobí? Ještě hůře. Nejenom že se nijak nezvýší čistící účinek roztoku vůči některým typům nečistot, zvyšuje se riziko technických potíží.  Základní špínu“ voda s Jarem či Cifem odstraní, ale ke komplet desinfekci nedojde. A navíc hrozí poškození ostřikovacího systému.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Voda se saponátem silně pění a s tím si motor v čerpadle nádržky ostřikovačů nedokáže poradit. K poškození je jen krok. Co laici netuší, pokud jim to chemici a odborníci neřeknou, že i ve vodě z vodovodního řadu se vyskytují soli, usazeniny a kousky částic. Ty mohou ucpat trysky. Jedinou správnou cestou, jak nepoškodit auto, je používat do ostřikovačů specializovanou směs, zimní do chladného období a v druhé sezoně letní. 

Co do ostřikovačů používáte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články