Vladimir Putin se proháněl na okruhu Formule 1. Chtěl se předvést, ale jak už to v Rusku bývá, úplně to nevyšlo

Že má ruský vůdce a vládce Kremlu v oblibě rychlá auta není nic nového, tentokrát si ale sednul za volant na okruhu Formule 1 a ukázal, co umí. Nebo spíš neumí.

i Zdroj fotografie: premier.gov.ru / Creative Commons / CC BY-NC-SA
                   

Že má Vladimir Putin jako každý správný vůdce a autoritářský vládce zálibu v extra rychlých a drahých autech je v zásadě pochopitelné. Nebo snad znáte nějakého totalitního vůdce, jemuž jsou rychlá a drahá auta lhostejná? Takový neexistuje. Paláce arabských šejků jsou narvané k prasknutí tím nejlepším, co kdy na čtyřech kolech jezdilo, do Ruska uprchlý bývalý ukrajinský prezident Janukovyč se láskou k drahým autům také netajil, Kim z KLDR zase preferuje S-Klasse od Mercedesu. Ruský vůdce na tom tedy nemůže být jinak. Tak se na toho „pilota“ pojďme podívat.

Z okruhu do Senatu

A protože v Soči je okruh pro pořádání Formule 1 a velké ceny Ruska, využil jej Vladimir Putin k vyzkoušení luxusní limuzíny Aurus Senat. Která si poměrně neomaleně bere inspiraci (nejen) z britského Rolls-Royce. Nicméně současně potvrzuje, že když dva dělají totéž, není to opravdu, ale opravdu totéž. Na Phantom, Ghost nebo Wright se můžete dívat hodiny a pořád vás to bude bavit, zatímco proporční nevyváženost a mizerné provedení detailů jsou u ruského zázraku do očí bijící.

Na projížďku v Soči a snahu vypadat jako pilot Formule 1 však vyhovující. Společnost dělal Putinovi egyptský prezident Abd al-Fattáh as-Sísí a jako „okruhová verze“ byl zvolen sériově vyráběná verze S600 (kdepak jsme se inspirovali tady?), nikoli prezidentská L700, kterou užívá sám Putin. Možná z pochopitelných důvodů. S délkou vozu 6630 mm a (vzhledem k pancéřování) značnou hmotností necelých 7 tun (!!!) není prezidentský speciál sportovní ani náznakem. Krotit takovou hmotu v zatáčkách by bylo výzvou i pro opravdového pilota, nejen „pilota“ Putina.

S výrobou (nejen limuzín) to nebude tak horké

Kromě limuzín Senat došlo na představení dalšího z řady Aurus – MPV Arsenal. Pojmenování všech vozů údajně inspirovaly věže Kremlu (Senat, Commandant a Arsenal), přičemž jméno Komendant (v ruské transskripci) připadlo nedávno představenému SUV. Z přiloženého propagačního videa, natočeného ještě před zahájením války na Ukrajině čiší jen optimismus a světlé zítřky. Nicméně jak už to v Rusku bývá, video a plány snesou leccos. A protože všichni zásadní hráči z automotivu se z Ruska na protest proti válce stáhly, nebude to možná s tou sériovou výrobou tak horké. Něco mi říká, že by pár dílů pro kompletaci mohlo chybět.

A nejenom při kompletaci opulentních limuzín. Výroba aut v Rusku byla vždy závislá na spolupráci s dalšími zeměmi, Rusové něco tak sofistikovaného, jako je moderní automobil zkrátka sami od sebe nevyrobí. Dodnes třeba nebyl vyroben jediný ruský airbag, a nevypadá to, že se to nějak změní. Ostatně i legendární „Žiguli“ VAZ 2101 nebyl nic jiného, než přeznačkovaný Fiat 124 (což byl mimochodem Vůz roku 1967!), motor do Lady 2108 Samary by zase nikdy nevznikl bez Porsche atd.

Kdo seje vítr, sklidí bouři

Návštěva v Soči se sice odehrála už před pěti lety, je ale názornou ukázkou, jak hloupou, nesmyslnou a zákeřnou válku Rusko rozpoutalo. A jaké budou její důsledky (nejen) pro tamní průmysl. Možná lepší vyrábět nevkusnou limuzínu, než žádnou limuzínu. Možná lepší vyrábět auta s airbagy, než se vracet do časů o desítky let zpátky a přemýšlet, čím nahradíme to, co sami nedokážeme vyrobit. Ale především je rozhodně lepší vycházet se sousedy, než plenit a pustošit cizí země. Důsledky na sebe nenechají čekat, a „pilot“ Putin si je může přičíst především sám sobě. Zcela oprávněně.

Na jak dlouho podle vás ovlivní výrobu aut v Rusku válka na Ukrajině?

Zdroj: Interfax
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články