Když chci Porsche, ale do kapsy je hluboko: Boxster Turbo se vysměje BMW a stojí pakatel

Celoživotní sen o tom, že si do garáže postavíte opravdový „sporťák“ a začnete se konečně denodenně bavit jízdou je možná splnitelnější, než se na první pohled může zdát.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Někdy jsou naše přání natolik velká, speciálně co se cen vytoužených předmětů týče, že na ně zkrátka nemáme a do konce života asi mít nebudeme. Pokud se tedy nestane něco výjimečného a my třeba nevyhrajeme ve Sportce, neozve se nám strýček z Ameriky s dědictvím, případně nás neosvítí nějaký mimořádný patent. Za mimořádné peníze. Přesto existují cesty, jak se k vytoužené věci nakonec dostat, a nemáme teď úplně na mysli kuklu na hlavě a brokovnici v pravé ruce. Sny se mají plnit, pokud to jen trochu jde. Pojďme se na možné splnění jednoho snu podívat společně.

Staré Porsche jsou drahé a nové ještě dražší

Mít někdy v garáži či před domem zaparkované auto, které bude mít na volantu, kapotě a často i na nábojích kol ono ikonické logo automobilky ze Stuttgartu je snem pravděpodobně drtivé většiny těch, co jim krom krve v žilách koluje i benzín. Na neméně ikonickou 911 se dá dosáhnout opravdu velmi těžko, i kdysi relativně dostupná (protože hned zpočátku neoblíbená) 996 se dnes stává ceněnou klasikou a opravdu pěkné kousky už jsou cokoli, jen ne dostupné za malé peníze.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

O 993 a starších řadách se nemá cenu ani zmiňovat, z těch jsou „sběratelské předměty“ s patřičnými cenovkami, novější 997 nebo 992 jsou zase zkrátka nová auta, jež často stála přes 3 miliony, po několika letech tedy logicky nebudou stát kupříkladu 1/4 ceny. Notabene když se jmenují Porsche 911 a všichni je milují. Porsche si je této, v podstatě malinko schizofrenní situace dobře vědomo a pochopitelně mu maximálně vyhovuje. Ze starších jsou kultovní záležitosti, nové jsou nové a drahé jsou všechny do jedné – koho by to nebavilo?

Začátek „devadesátek“ nebyl u Porsche zrovna růžový

Nevím, jestli podobná situace panovala u Porsche zkraje devadesátých let minulého století, ale spíše bych si troufnul tipovat, že nikoli. I s drahou a chtěnou 911 nebylo Porsche v nijak růžové finanční kondici, byl z něj stále „malovýrobce nákladných a drahých hraček“, což nikdy nebývala kategorie, jež by slibovala kdovíjaký finanční rozmach. Buďto jste malovýrobce s extra vysokou cenou (to případ Porsche nebyl, to se spíše bavíme o Rolls-Royce), nebo jste velkovýrobce.

Důchodce, který stál u vzniku Audi Quattro slaví 75 let. Přesto je dodnes zkušebním pilotem Porsche

A doháníte marže na obratu. Ani to ale nebyl případ Porsche. Finále bylo takové, že po návratu z Tokijského autosalonu v roce 1991 se zkrátka muselo něco stát. Pochopitelně, když vidíte Japonce, co jsou schopni vyrobit, když vidíte Supru, Celicu nebo MR2 od Toyoty a především vidíte, co si za ně Toyota řekne za peníze (a kolik jich je schopna vyrobit „lusknutím prstu“) dojde vám, že s tou konzervativní německou politikou opravdu neprorazíte. Co uděláte? Pozvete si exmanažery té samé Toyoty, aby vám poradili.

Sdílení komponentů jako cesta k prosperitě

A vysvětlili, jak funguje lean production a jak se zásobuje pás v režimu just-in-time. Zkrátka jak se šetří náklady. Aby o to víc zbylo na konci procesu, po prodeji výrobku. A hlavně, jak je potřeba diverzifikovat výrobu a mít i nějaký levnější, „vysokoobrátkový“ model, kterým doženete marže právě na obratu. Někde tady se rozhodlo, že 911 dostane levnějšího bratříčka. A bude to roadster, abychom zabili dvě mouchy jednou ranou – a nemuseli jsme vyrábět dvě karoserie, kupé a z něj ještě roadster. Vynechme to kupé, máme 911.

Proč Číňané nikdy nevyrobí Porsche 911, ale elektromobily mají lepší než Tesla. A převálcují s nimi Evropu i Česko

Projekt dostal typové označení 986 a (už se zřejmým vlivem na úspory, naučené od Japonců) se vyvíjel paralelně s novou řadou 911 – 996. Jestli vám někdy přišlo, že tyto dvě auta jsou si, alespoň zepředu, celkem podobné, tak jste pochopitelně měli pravdu. 986 Boxster měl stejnou kapotu, přední blatníky, světlomety, interiér a architekturu motoru jako 996. Jenže byl levnější, a sdílené komponenty vydělávaly dvakrát – jednou u „prémiovky“ 911, jednou u „masovky“ Boxsteru. Peníze se začaly sypat.

Levné Porsche jezdilo lépe, než to drahé

Uprostřed uložený šestiválec (poprvé u Porsche!) M96, vodou chlazený „boxer“ (první část jména vozu, doplněná o druhou půli slova „roadster“) zajišťoval nízké těžiště, téměř dokonalé rozložení hmotnosti a neutrální ovládání. „Levné“ (relativně, pochopitelně) Porsche, co jezdí lépe než 911 a v létě je navíc extra stylové? Wunderbar. Tohle byl první finanční jackpot Porsche (tím druhým byl Cayenne) a první krok na cestě k jeho finanční síle a nezávislosti, jak jí známe dnes.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

A jestli jste mohli udělat výhodný obchod v roce 1997 s novým exemplářem, v roce 2023 můžete udělat ještě výhodnější. V nabídce našeho spřátelného webu je aktuálně k mání jeden Boxster právě z tohoto roku, dovezený z Japonska, s necelými 100 tisíci kilometry na tachometru a v perfektním stavu, jak je už na tomto webu zvykem. A má jednu opravdu výjimečnou úpravu, která jej, alespoň v mých očích, činí ještě atraktivnějším a zajímavějším. O co jde? Podívejte se na to auto zepředu ještě jednou.

Libůstka z Japonska vypadá naprosto skvěle

Nesedí vám něco? Nebo spíš sedí, ale nevíte proč? Pomůžu vám. Ono sdílení dílů mezi 911/996 a Boxster šlo tak daleko, že záměnný je i nárazník z vrcholné verze 911 Turbo. A ten je právě na tomto Boxsteru. Výrazně agresivnější design a masivní chladící otvory dělají náhle z relativně decentní karoserii Boxsteru netuctovou záležitost. Za v přepočtu 400 tisíc, které za něj prodejce chce, bych jej bral všemi deseti. Levné a přitom skvělé Porsche? Tohle by mohlo být ono. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Taky vám přijde, že za ty peníze je to skvělý „kauf“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články