Proč Číňané nikdy nevyrobí Porsche 911, ale elektromobily mají lepší než Tesla. A převálcují s nimi Evropu i Česko

Čína udělala za několik málo posledních let v produkci automobilů a jejich kvalitě ohromný skok. Z vysmívaných aut je náhle silná konkurence pro Teslu, a nejen pro ní.

i Zdroj fotografie: S vědomím Pilot Tseno
                   

Není tak dávno doba, kdy jsme nevěřícně zírali na nepokrytě „oprásknuté“ kopie úspěšných evropských modelů s neuvěřitelně odbytým zpracováním a tragickými výsledky crash testů a chytali se u toho za hlavu, jak je tohle vůbec možné. Stejně jako se smáli zoufalým interiérům a pro Evropana nevyslovitelným jménům vozů, do kterých, jak jsme se dušovali, bychom v životě nesedli. Čas ale trhnul oponou, benzín a nafta se budou za chvíli ukazovat školním exkurzím v muzeích a Čína začíná naplno ukazovat, že kdo se směje naposled, ten se směje (opravdu) nejlíp. A hned dvakrát.

Čínská auta před branou Evropy. Vlastně už za ní

Protože se stačí podívat na některá z aut, o kterých jsme psali jen u nás na autoživě.cz (například tady), a pak se podívat, co za ně Číňané chtějí. A dojde vám, co se ve skutečnosti děje. Dlouhé roky jsme museli na konci každého článku dopsat onu nepopulární větu, že to či ono auto není žel určeno k prodeji v Evropě. Natož u nás. A potají doufat, že by se to jednou mohlo změnit a naše „evropské jistoty“ a s nimi související cenotvorba mohly malinko znejistět. Protože když jsou si výrobci nezdravě jistí „v kramflecích“, projeví se to na ceně. Jak, nemusím asi psát. Můj otec vždycky říkal „neví už, co by“. A má pravdu, někdy mám pocit (a určitě nejen já), že už neví, co by si za ta auta řekli.

iZdroj fotografie: Besttune

A tak přišlo MG. První opravdu masivní průnik čínských aut do Evropy, žádný šedý import některého z dovozců v Nizozemí, nic takového. Oficiálně, ve velkém stylu, v celé Evropě, včetně maličké zemičky v jejím středu. Marketing chytře využívající britskou sportovní tradici spojenou s původní MG, kvalitně vyrobené crossovery a SUV podle evropského „střihu“, konkurenceschopné cenovky. Jde to, a ani to nebolelo. Jenže, tohle není to hlavní, co nás čeká. MG staví zajímavé crossovery na benzín/plug-in hybrid, ale síla čínského automotivu je někde úplně jinde. Protože MG, MG je jen začátek.

Číňané nemají tradici, ale to vůbec nevadí

A na vysvětlenou odpověď na otázku z titulku: proč Číňané nikdy nevyrobí Porsche 911? Ani Ferrari Roma, o nejnovějším Pursuage nemluvě? Protože nemají strojírenskou tradici ve výrobě klasických aut, nic jim to neříká, ještě před dvaceti lety pouze kopírovali, co se jim zachtělo, nikdy nic sami nevymysleli. Dokonalý příklad (shodou okolností z našich luhů a hájů) je z jedné motovýstavy, kde před desítkami let okopírovali jakýsi náš motocykl – včetně vytahaného řetězu. Zkrátka 1:1, nepřemýšleli o nějakém opotřebení vlivem provozu, o nějakých roztečích ozubených kol. Takto jsme to dostali, takto to vyrobíme.

iZdroj fotografie: MG

Proto v Číně nikdy nevznikne Porsche 911, protože to jsou desítky let vývoje toho konkrétního typu a další desítky let výrob automobilů jako takových. Pokud jde tedy o klasickou 911 na benzín, můžou ve Stuttgartu spát klidně. Pokud jde ale o Taycan, nebo elektrický Cayenne, tak bych naopak nespal určitě. Elektromobily Číňané vyrábí dokonale. Možná lépe, než kdokoli jiný na světě. A zaplaví s nimi (nejen) Evropu. Speciálně u VW bych s jejich ID.3 a dalšími modely opravdu aktivoval všechny systémy „výstrahy a ochrany“. Protože tohle je obor, který (nejen) VW moc nejde, zato Číně dokonale. Jak je to možné?

Dva zcela rozdílné světy, vyhraje jen jeden

Odpověď je jednoduchá a pro každého sinologa zcela pochopitelná. Mezi námi a Asií, Čínou pak speciálně je ohromný rozdíl ve vnímání digitálního světa a online prostoru. Zatímco pro Evropu se svými konzervativními hodnotami je to stále něco „doplňkového“, Čína digitálně a online žije. A pochopitelně nejen Čína, ale i Japonsko a další vyspělé asijské ekonomiky. A elektromobil je v podstatě digitální produkt, velmi zjednodušeně řečeno je to „větší iPhone“. Jeho hlavním jádrem je počítačový systém, a teprve na něj se teprve nabalují všechny mechanické komponenty. Takhle přesně staví auta Tesla, proto jí to tak jde – mají svůj systém, zbytek se připojí.

iZdroj fotografie: BYD

VW a další staví auta přesně opačně – máme auto, a do něj aplikujeme celou digitální strukturu. Kam to vede a jak to funguje ukazuje samo VW naprosto krystalicky, jejich problémy s fungováním systémů před několika lety jsou notoricky známé a znemožnily tehdy dokončení desítek tisíc automobilů. V té době za IT specialisty dávali u VW jachtu i s vilou, na vlastní kůži totiž zjistili, jaké to je, když si tyhle systémy „postaví hlavu“. A to šlo „jenom“ o Golfy a Passaty. Je to zkrátka jiný způsob uvažování, jiný svět, jiný vesmír. Čína není zatížena jakoukoli strojírenskou minulostí, stejně jako Tesla ne. Vymýšlí a staví elektromobily od „nuly“ a zcela jinak, výsledkem jsou auta, která v digitálním prostoru fungují a Číňané je milují. A nejen oni.

Elon Musk uznal, že někdo staví (skoro) jako Tesla

Sám Elon Musk musel po prohlídce elektromobilu BYD konstatovat, že to auto je skvělé. Co se mu krom toho v tu chvíli honilo hlavou ještě jiného, se už nedozvíme. Tesla prodávala v Číně masivní objemy, nicméně její pozice se pomalu zmenšuje s tím, jak se derou vpřed další a další domácí hráči. A jak je populární a „trendy“ mít čínské auto, nikoli zahraniční. Čína podobných elektromobilů chrlí miliony, má je už nyní dokonale „zmáknuté“ a budou jen lepší. A už teď jsou o notný kus napřed, než je celá Evropa.

iZdroj fotografie: MG

Jejich systémy na palubě zahrnují například věci, které ty evropské ani netuší, že mohou mít. Pokud tedy vůbec fungují. A jestli má být budoucnost (nejen) Evropy opravdu jen a pouze elektrická, a jestli Čína umí nabídnout elektromobily za opravdu lukrativní ceny – tak jak může dopadnout konkurenční souboj se „starou Evropou“? Odpověď je celkem zřejmá. Čína vyhraje dvakrát: jednou sem dodá kvanta elektromobilů, podruhé nám „pomůže“ (jako byznys, pochopitelně, „sociálka“ má už dnes zavřeno) budovat potřebnou infrastrukturu. Osobně bych si v tomhle souboji na VW nevsadil. A to píšu jako ten, kdo jejich auta miluje a ctí tradici jejich výroby. Jak to vidíte vy? Děkujeme za váš příspěvek do diskuse pod článkem!

Také si myslíte, že čínská auta nakonec dobudou Evropu i Česko?

Zdroj: CWPT
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články