Řidiči velkých SUV odevzdají řidičáky a budou muset znovu do autoškoly. EU omezí skupinu B na 1,8 tuny a vznikne nové B+

Omezení řidičáku podle věku nestačí, musí to být navíc podle velikosti auta. Těžké SUV mladý člověk řídit nesmí, mohl by způsobit nehody.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

A zase ta Evropská unie. Jak ještě více otrávit život řidičům osobních aut? Ve jménu pokřivené rádoby snahy o snížení počtu dopravních nehod je ve vzduchu návrh na omezení skupiny B. Namísto 3,5 tuny se hovoří o možném novém standardu. Šlo by o hmotnost limitovanou na 1,8 tuny pro běžné řidičské oprávnění. Návrh, který by mohl vyžadovat nový řidičský průkaz B+, je momentálně předmětem diskuze a revize v evropském prostoru. Tak tedy o co že jde?

Velká SUV mohou řídit jen starší lidé?

Návrh vychází z faktu, že zhruba 40 % úmrtí na silnicích v EU je způsobeno nehodami, na kterých se podílí mladí řidiči nebo motocyklisté. Tato statistika má velký ekonomický dopad, s odhadovanými náklady na silniční nehody v EU ve výši zhruba 280 miliard eur ročně. Jak to souvisí s SUV? Nijak, příkladem může být tragická nehoda velkého SUV s řidičkou, které už dávno bylo přes 21 let. A přesto jela, jak neměla, a zabila malé dítě.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Nejde o věk motoristy. To už spíše o jeho postavu, výšku, výhled dopředu přes obrovskou kapotu. Studie z Institutu VIAS ETSC údajně zjistila, že těžší a výkonnější vozidla, jako jsou SUV a pickupy, jsou podstatně rizikovější pro cestující v menších vozidlech, chodce a cyklisty. Dává to smysl, při čelním nárazu německého SUV a italského mini-hatchbacku bychom raději seděli v Mercedesu GLS než ve Fiatu Panda.

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

Iniciativa pro nový návrh směřuje k limitu 1,8 tuny. Měla by zvýšit bezpečnost na silnicích a omezit rizika spojená s těžšími a většími automobily. Za návrh je zodpovědná francouzská poslankyně Evropského parlamentu Karima Delli. Koncept zahrnuje nový typ řidičského oprávnění označovaný jako B+. Podle tohoto návrhu by noví řidiči mohli žádat o oprávnění k řízení těžších vozidel až tehdy, když dosáhnou věku 21 let. A za sebou budou muset mít alespoň dva roky řidičské praxe.

Uděláte řidičák, ale za volant SUV můžete až po 2 letech

Zavedení nového řidičského oprávnění B+ by však neovlivnilo pravidla spojená s tažnými vozidly a přívěsy. Týkalo by se pouze hmotnosti samotného vozidla. Návrh Delli zahrnuje i další změny, jako jsou přísnější kontroly pro starší řidiče a nastavení maximální povolené rychlosti vozidel na 130 km/h v celé EU. Fanatismus, diletantství, hrůza. Naštěstí je schvalování nových legislativních návrhů v rámci EU komplexní a náročný proces.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Může trvat a procházet mnoha úpravami a změnami, může skončit v propadlišti dějin. Samotné zavedení těchto návrhů do praxe může být složité. Někdy i nemožné. Trvá nějaký čas, a to včetně dalších diskuzí, vyjednávání a revizí, než se jakákoli novinka stane součástí evropského práva a praxe na silnicích. V tomto případě se snad do práce legislativa vůbec nedostane.

Souhlasíte s řidičákem nové skupiny?

Zdroj: VIAS
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články