Volvo představilo první reklamu na světě vytvořenou umělou inteligencí. Zaujala mě hlavně tím, co v ní chybí

Švédská automobilka Volvo před nedávnem ukázala světu první reklamu vytvořenou čistě pomocí AI. Kampaň „Come Back Stronger“ zaujme hlavně tím, že v ní chybí něco, co byste u automobilky rozhodně nečekali.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Není tomu tak dávno, co legendární britská značka Jaguar přišla s na poměry automobilového světa revoluční reklamou, o které se okamžitě začalo mluvit. A nutno podotknout, že pozitivních ohlasů bylo spíše pramálo. Anglickou automobilku se nyní rozhodlo napodobit švédské Volvo, které ve svém úsilí zašlo ještě o krok dál.

Ve snaze uchytit se na saudskoarabském trhu ukázalo světu reklamu cílenou na tamní trh, která je celá dílem umělé inteligence. Švédi tím dost možná naznačili, kudy se bude v budoucnu ubírat branže reklamních spotů. A víte, co je na tom všem nejzajímavější? V reklamě Volva, slavné švédské automobilky, nefiguruje jediný automobil.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Come Back Stronger

Kampaň, od které si slibuje, že naláká saudskoarabskou klientelu na své elektrické vozy, nazvalo Volvo „Come Back Stronger“, v doslovném překladu „vrať se silnější“. Reklama samotná je směsicí surrealistických, vesměs abstraktních klipů, které ukazují portréty usmívajících se lidí, jiné lidi, jak běhají po poušti, nebo scény z idylického arabského rodinného života.

iZdroj: YouTube

Tyto výjevy doprovází faktický přednes ženské lektorky. Pokud mám shrnout jeho obsahovou část, v podstatě stačí říct, že se jedná o směs vzletných řečí zakončenou příslibem automobilky, že je odhodlaná… ano… „vrátit se silnější“. Všechny scény v reklamě mají jedno společné – nemají pranic společného s oblastí, ve které automobilka Volvo působí. A neukazují jediné auto.

Reklama vznikla na základě jednoduchého skriptu

K vytvoření první reklamy na světě vygenerované pomocí AI posloužil následující skript: „Říká se, že některé sny jsou příliš ambiciózní, ale my jsme nikdy nevěřili na limity. Výzvy nás nebrzdily, naopak nás posouvaly vpřed. Každá překážka, každá pochybnost nás formuje v něco silnějšího. Protože pokrok není o minulosti, ale o tom, co je možné. A to, co je možné, je všechno. Nejde jen o to vrátit se, jde o to vrátit se silnější.“ Na videu se údajně podílely AI software MidJourney a Runway, zatímco text předčítaný vypravěčkou má být dílem jazykového modelu ChatGPT.

Nový reklamní spot má zvýšit prodeje Volva v Saudské Arábii

Proč se vlastně Volvo do něčeho takového vůbec pouštělo? Údajně chce posílit své prodeje v Saudské Arábii a zaujmout tamní klientelu novým, elektrifikovaným portfoliem. Otázkou zůstává, proč žádný kousek z onoho portfolia, které v zemi hodlá prodávat, v reklamě neukázalo.

Agentura Adweek, která za novým spotem údajně stojí, se nechala slyšet, že se „jednalo o těžké rozhodnutí a že se snažili převyprávět historii lidstva skrz hlasy saudskoarabských obyvatel, přičemž automobily by v tomto kontextu platily za rušivý prvek.“

iZdroj: YouTube

Důvod je ale dost možná mnohem prozaičtější – Volvu se nejspíše prostřednictvím umělé inteligence nepodařilo vykreslit svá auta tak, jak by si představovalo. Namísto poukázat na technické limitace AI se tak rozhodlo vytvořit pozitivní narativ o saudskoarabských obyvatelích. Navzdory zjevné skutečnosti, že s auty švédské automobilky nemají nic společného.

Ať už si o počinu Volva budete myslet cokoliv, je namístě se domnívat, že odvážný krok automobilky do neznáma pomůže umést cestičku k širšímu využití umělé inteligence v rámci automobilové reklamy. Ostatně sám šéfdesignér Mercedesu nedávno varoval, že stále širší využití AI může v příštím desetiletí vést k tomu, že automobilky už designéry nebudou potřebovat.

Co si o nové reklamě od švédského Volva myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články