Auto, náklaďák, autobus nebo traktor, bez patřičné skupiny řidičského oprávnění je nelze řídit. Sedláci ale mají na věc jiný názor.
Policejní kontroly na silnicích nejsou žádná novinka, ale když se zaměří na zemědělskou techniku, začíná to být zajímavé. A co je na tom nejlepší? Tentokrát nejde o běžné pokuty za rychlost nebo špatné parkování, ale o něco, co by čekal málokdo – hromadné odhalení traktoristů bez řidičského oprávnění. Ano, čtete správně, v jedné z posledních policejních akcí zaměřených na zemědělské stroje se ukázalo, že téměř všichni řidiči traktorů, které policie zastavila, neměli platné řidičské oprávnění pro danou kategorii.
Kdo chce řídit traktor, musí na to mít adekvátní řidičský průkaz
Akce proběhla v Německu, ale nedělal bych si iluze, že u nás to bude jinak. Respektive vím, že u nás to jinak není. O tom ale za chvílí, moje osobní zkušenost je vlastně celkem pikantní. A myslí, že vás pobaví. Nicméně zpět k honu na hříšné řidiče zemědělské techniky. Policejní zátah probíhal v Sasku-Anhaltsku, tam policie kontrolovala zemědělské stroje. Všichni kontrolovaní řidiči traktorů neměli jednu zásadní věc. Řidičský průkaz odpovídající skupiny. Policisté v úterý ráno kontrolovali vozidla na dálnici B 189 poblíž Seehausenu v regionu Altmark.
Během těchto dopravních kontrol se policie zaměřila i na zemědělské stroje. Mimo jiné policisté zastavili tři řidiče traktorů. Zjistili však závažná porušení pravidel silničního provozu. Všichni tři řidiči řídili traktory pro komerční, nikoli pro zemědělské účely. Tak to vysvětlila policejní stanice ve Stendalu. Z toho důvodu řidiči potřebovali řidičský průkaz CE. Ten ale neměli. Úředníci uvedli, že proti třem mužům ve věku 39, 54 a 56 let bylo zahájeno trestní řízení. Stejně tak všem třem řidičům traktorů bylo zakázáno pokračovat v jízdě.
U nás jsou skupiny řidičáků jiné. Tak třeba já skupinu T mám. Ale to jen díky tomu, že jsem si udělal řidičák na náklaďák a dostal jsem skupiny T k tomu jen tak. Samozřejmě že je rozdíl, když člověk sedne za volant nějakého zemědělského stroje na poli, mimo veřejné silnice. Nebo si koupí malý traktůrek na sekání trávy v hobby marketu a jezdí s ním po zahradě. A tím, že takový zemědělec vyjede na veřejné komunikace. Tam řidič bez patřičných papírů nemá co dělat.
Zemědělská technika vyžaduje na silnici patřičnou skupinu T
Život zemědělce není lehký, chápu to. Člověk vstává za kuropění, usíná po setmění, dře jako kůň. Je závislý na počasí, když je sucho, potřebuje vodu, když moc prší, bojí se, že mu úroda shnije. A pak, když je vyprodukováno, narazí na to, že výkupní ceny jsou nízké, že radši mléko vylije do kanálu a okurky vysype na hnojiště. Skutečně tomu rozumím, je to těžký život a každý dělá, co může. To ale nikoho neopravňuje k tomu, aby sednul za volant a vyjel s traktorem na silnice.
Zákon je prostě neúprosný, bez řidičáku to prostě nejde. Navíc je tu ještě další problém, mimo pokuty a potíže s policií. V případě nehody bez platného oprávnění může pojišťovna odmítnout plnění. To znamená, že škody jdou přímo za řidičem. Psal jsem o tom, že mám osobní zkušenost. Tak tady je. Jel jsem od známých z jihočeských Strakonic ve sportovním BMW. Dojel jsem pár aut, Subaru STI, jiné BMW, tuším že to byla M2, už si nevzpomenu. Ze situace vyplynulo, že jsme jeli rychleji a rychleji.
U nás nebo v zahraničí, zemědělci dělají stále stejnou chybu
Pak jsme dojeli nějakého „obyčejného“ řidiče, který to před naším konvojem zašlápl. Zbytečně, nečekaně. Pokusil jsem se zabrzdit, pak se vyhnout autům přede mnou. Dostal jsem smyk. Ten jsem zvládl, pak další, ten jsem také zvládl. Třetí smyk už byl ale nad mé síly a já skočil s autem do pole. Nikomu se nic nestalo, ostatní sportovní auta zastavila, řidiči mi šli na pomoc. Jeden z nich zastavil kolem projíždějící traktor. Jeho řidič nás překvapil, když řekl, že nemůže zastavit, ale musí odjet, protože by ho mohli chytit policajti.
Nemá totiž řidičák. Rychle odjel s tím, že se vrátí kolega, který papíry má. Jak řekl, tak se stalo. Byl jsem zpátky na silnici dřív, než se objevila policie a začala to řešit. Skutečně v traktoru přijel někdo jiný s tím, že předchozí řidič sice umí řídit traktor, dělá to denně (vidíte!), ale řidičák nemá. Problém řidičů v traktorech, kteří ale nemají patřičné řidičské oprávnění, je zjevně všudypřítomný, bez ohledu na státní příslušnost.