Plně vybavené auto s relativně silným a úsporným motorem, širokou výbavou a extrémně nízkou cenou. Má jednu jedinou, ale zásadní chybu.
Na evropských trzích se v posledních měsících začíná dít něco, co by ještě před pár lety málokdo čekal. Značka, která byla dlouho synonymem pro jednoduchost, dostupnost a neměla na autech žádné zbytečné kudrlinky, se víc a víc dostává do centra pozornosti. Ano, řeč je o Dacii. Ta se zjevně rozhodla, že Evropě ukáže, jak vypadá skutečně dostupné auto pro běžné lidi. Řeknu to jinak. Tohle Dacia dokazuje už roky. Ovšem s určitým kompromisem.
Dacia byla levná, ale kvalitou pokulhávala. To už dnes neplatí
Jednak s ohledem na kvalitu, jednak s určitým omezením v nabídce komfortu a na dané poměry mírou luxusu. To druhé se mění, do určité míry se to změnilo s příchodem nového modelu Bigster. Najednou tady máme robustní SUV, které je velké, stále za rozumnou cenu, ale nabízí víc, než kdy lidé od Dacie čekali. Novinka je tady ale i v rámci cenově dostupného auta. Nový model, který se teď šíří Evropou rychlostí, za kterou by se nemusel stydět ani kdejaký virální hit na sociálních sítích.
Stojí v základní výbavě jen 10 990 eur. To je v přepočtu asi 275 000 Kč. Mluvím o přepočtu, musím tedy potvrdit, že se nejedná o cenu na českém trhu. V redakci AutoŽivě jsme prověřili, jak se daří značce Dacia na jejím domácím, rumunském trhu. Tam přišla Dacia Logan za výše uvedenou cenu a ta zahrnuje přeplňovaný motor, tempomat a klimatizaci. Dacia Logan ve specifikaci Essential ECO-G, vůz jistě zaujme.
Aby ne, když je automobil dodáván s řadou doplňků zahrnutých už v základní ceně. Můžeme zmínit klimatizaci, zadní akustické senzory pro parkovací asistent, tempomat, asistent pro udržování v jízdním pruhu a také automatické nouzové brzdění. Dá se i připlácet, ano, Dacia má širokou škálu volitelné výbavy. Tady si můžeme představit LED denní svícení, hlavové airbagy, dělené sklápěcí sedadlo, osvětlení zavazadlového prostoru. Je to auto pro Evropu, musí tedy splňovat evropské potřeby bezpečnosti.
Výbava za základní cenu je bohatá, problémem je karoserie
Proto disponuje širokou nabídkou bezpečnostních prvků. Auto je tak také vybaveno integrací služby tísňového volání pro případ nehody. Dále je k dispozici systém varování před únavou řidiče, samozřejmostí jsou pevné bezpečnostní pásy na předních sedadlech a zadní bezpečnostní pásy s tříbodovým upevněním. K dispozici je systém sledování tlaku v pneumatikách ESP, řidič má asistenční systém pro rozjezd do kopce. Co motor?
Logan je ve zmíněné specifikaci dodáván s řadovým tříválcovým přeplňovaným motorem o objemu 0,999 litru. Auto je svým pohonem konstruováno pro provoz na benzín a LPG. Má výkon 100 koní, díky kterým zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 11,6 sekundy. Nic, o čem by člověk psal domů, ale o tom Logan není. Maximální rychlost nepřekonává hranici 174 km/h.
Mimo luxusní limuzíny je sedan pro český trh definitivně mrtvý
Průměrná spotřeba paliva na benzín je 5,3 litru na 100 kilometrů, na zkapalněný plyn 6,5 litru na 100 kilometrů. Tak znovu, je tady dobře vybavené auto s motorem o sto koních. Se slušnou výbavou a cenou 275 000 Kč. V čem je problém? No, stačí zavzpomínat. Pár let nazpátek u nás na českém trhu model Logan skončil, zřejmě díky nezájmu českých zákazníků. Já bych odhadoval, že problémem byl odklon od klasické čtyřdveřové karoserie.
Dnes už nikdo sedany nechce. Lidé milují SUV. Před dvaceti lety stáli zájemci na Logan fronty, před dvěma roky o něj nikdo už nejevil zájem. Aktuálně je na našem trhu nejlevnější Dacia model Sandero. To mají Češi rádi, má páté dveře a velký kufr. Specifikace TCe 90 přijde v základu na 335 000 Kč, na korunu stejně stojí i Eco-G 100 na LPG. Dá se pak pochopit, že Logan by na našem trhu, i přes nižší cenu, neměl šanci na úspěch.