Škoda jako hlavní automobilka a tahoun celého koncernu VW? Tyto připravované modely vás o tom 100% přesvědčí

Škoda Auto se již delší dobu vyhřívá na výsluní slávy, a na co sáhne, to se jí povede. Je opravdu možné, že by Češi jednou převzali vedení v celém koncernu Volkswagen?

i Zdroj fotografie: Y.Leclercq / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Nemine snad týden, abychom se někde nedočetli, jak (pro mnohé stále nečekaně a nepochopitelně) silná je pozice naší největší automobilky Škoda Auto v rámci celého koncernu Volkswagen. A jak se z kdysi socialistické „Popelky“, koupené a „zachráněné“ v roce 1991 stal nakonec tahoun kdysi neochvějného symbolu stability z Wolfsburgu. Pravda je totiž taková, že nebýt Škody, má celý Volkswagen nemalé potíže. Respektive má výrazně větší potíže, než má i tak. A navíc, to je jen začátek. Pojďme se na to celé podívat společně.

Němci se kdysi Škodě mohutně posmívali. To už skončilo

A popravdě mimořádně, opravdu extrémně dobře je to poznat v samotném Německu, sídle koncernu Volkswagen. Vedl jsem na to téma několik hovorů s mými známými, pročež všichni (nebo téměř všichni) jsou z oboru, či dokonce pracovně přímo spjatí s Volkswagenem, ať tak či onak. Ten respekt, který ze všech čišel, jakmile došlo na momentální situaci a roli Škody v celém koncernu, byl zkrátka nepřehlédnutelný. A jak sami přiznali, je to zcela jiné hodnocení české značky, než v Německu měla v letech po jejím přesunu pod křídla koncernu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Škoda

Jak by dnes vypadala Škoda, kdyby byla jako Dacia: Přenechali jsme lidově dostupná auta definitivně Rumunům?

„My jsme se původně všichni vaší Škodě smáli, hlavně Favoritu a Felicii. Měli jsme za to, že to vždycky budou ta jednoduchá vozítka pro finančně slabší vrstvy. V posledních letech nás smích přešel.“

A asi nejvýstižněji to popisuje volný citát jednoho z mých přátel, uvedený výše. Ano, Favoritu Silver Line a Black Line s motorem 1,3 a třikrát uloženou „klikou“ se asi dalo smát, pokud jste sami v té době měli Golf III TDI, případně Audi A4 se stejným, dodnes geniálním motorem 1,9 TDI / 81 kW. Nebo třeba taky Passat B3 VR6. Jenže. Od té doby uplynulo opravdu hodně vody, ze Škody se stala nepřehlédnutelná firma s nejnovějšími světovými technologiemi a poměrem výkon/cena, o kterém se mateřskému Volkswagenu může jenom zdát.

Ziskovost a ekonomický výkon Škody je na úrovni těch nejlepších. Nebo před nimi

A která navíc „hraje extra ligu a šlape na plný plyn“, neustále jí roste výroba, zisk a určitě se nechystá propouštět v podobně masovém měřítku, jako je tomu u VW. Nejlépe to myslím vystihuje tento fakt: ziskovost Škody a peníze z něj plynoucí jsou stejné jako u celého zbytku koncernu mimo VW a Porsche, ale včetně Audi, Seatu nebo Cupry. Nesvědčí to náhodou o něčem? Minimálně o tom, že VW musí mít vysloveně životní zájem na tom, aby se Škodě dařilo.

Volkswagen nemá momentálně zrovna šťastné období

Volkswagen samotný přitom ve zcela stejné době „schytává“ jednu ránu za druhou: krom nepokojů v továrnách, problémů s odbory, masového propouštění a zavírání továren (poprvé v historii po 84 letech!!!) čelí ještě totální ignoraci na čínském trhu, který byl pro něj kdysi klíčový a do kterého za desítky let investoval miliardy marek (dávno) a miliardy eur (nyní). Finále? Číňané zřejmě neřekli ani to obligátní „děkujeme, odejděte“ a hodili milé VW přes palubu. „Kupujte domácí značky, jsou lepší a levnější.“ Strana řekla, a šmitec.

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

Cla do USA na konto poněkud chaotických celních nařízení Donalda Trumpa (velmi jemně řečeno) jsou pak už jen poslední „ranou z milosti“. Němci a zbytek Evropy by pořád raději naftového Golfa než bateriové ID.3, dieselový nebo hybridní Multivan se také prodává lépe než ID. Buzz. A opět – Škoda se může jen smát, neb spalovací motory chrlí v megasériích, lidé ji za to mají rádi a problémy s Amerikou jsou jí zcela lhostejné: nikdy tam nevyvážela a vyvážet nebude, celý Trump je lidem v Boleslavi zcela kdesi. Opět velmi mírně řečeno.

Novinky Škody Auto 2025–2030

2025:

  • nová generace Enyaq a Eynaq Coupe,
  • plug-in hybridní Octavia,
  • Octavia RS,
  • Kodiaq RS.

2026:

  • nová „vlajková loď” dle konceptu Vision 7,
  • malý městský crossoveru Epiq,
  • plně elektrická Octavia.

Do roku 2030:

  • plug-in hybridní verze Fabia/Scala/Kamiq.

A hlavně. V infoboxu přinášíme přehled novinek Škody Auto pro tento a příští rok. Jak je patrné, Škoda jede opravdu „plnou palbu“. A nezapomíná přitom ani na příznivce spalovacích motorů (nebo hybridů). Nemusíte být zrovna autoanalytik světového formátu, abyste seznali, že takto chytře namíchané portfolio nemůže úspěch minout. Škoda jako jedna z vedoucích značek celého koncernu? Kdysi naprostý nesmysl. Dnes více než realita. Ostatně, jak to vidíte vy?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články