Tato auta nejrychleji ztrácejí na hodnotě: Tesla v čele seznamu nepřekvapí, ale další značky ano. Je tam vaše?

Jeden den dá člověk za auto u oficiálního prodejce miliony, po pár týdnech má auto zlomkovou hodnotu.

i Zdroj fotografie: AAA Auto
                   

Když se řekne ztráta hodnoty auta, většina z nás si představí klasický scénář: koupíte nový vůz, vyjedete z autosalonu a v tu ránu je jeho cena o deset, dvacet, někdy i třicet procent nižší. Prostě realita, se kterou se musí smířit každý, kdo si pořizuje nové auto. A když vám řeknu, že existují modely, které padají s cenou tak rychle, že to překoná i bitcoin v době největšího propadu, asi se nebudete divit.

Jeden den technologický zázrak, druhý den auto bez hodnoty

Je zajímavé, že v čele tohohle žebříčku stojí značka, kterou ještě před pár lety všichni považovali za zlaté tele automobilového světa. V redakci AutoŽivě jsme analyzovali nejnovější zprávu společnosti iSeeCars, která zkoumala ceny 1,4 milionu ojetých vozů dostupných ve Spojených státech. Na tomto základě jsme jako odborníci identifikovali vozidla, která za poslední rok ztratila na ceně nejvíce. Ze statistik nám vyšla tabulka, žebříček deseti značek a modelů s nejvyšší ztrátovostí. Zmínil jsem překvapení ohledně dosud adorované značky.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ano, kdo myslel na Elona Muska, je to Tesla. Ano, přesně ta Tesla, která měla být symbolem budoucnosti, technologické revoluce a investice, která se vyplatí. Vyvrací to představu, že elektromobil je zárukou stabilní hodnoty. Statistiky totiž mluví jasně – právě Tesla je aktuálně na špici seznamu aut, která nejrychleji ztrácejí na hodnotě. Rozdíly v odpisech mezi jednotlivými modely jsou značné – v případě 20 vozů s největším odpisem klesly ceny z 1 614 dolarů až na 13 422 dolarů, to je v přepočtu cca z 37 000 Kč až na 308 000 Kč.

Bláznivý Elon Musk chce zničit Teslu: Majitelé už přelepují loga na jiné značky. Zisk klesl o 71 %, marže na 2,1 %

Pro srovnání, průměrná cena ojetého vozu v USA se během této doby zvýšila o 317 dolarů, tedy asi 7 300 Kč v přepočtu na Kč. Největší pokles hodnoty zaznamenala Tesla Model S, která ztratila až 17,2 procenta rok co rok. Následovaly Porsche Taycan (15,1 %), Ford Explorer Hybrid (14,1 %), BMW řady 5 Hybrid (13,9 %) a Tesla Model Y (13,1 %). Tesla v žebříčku rozhodně vyniká – v první dvacítce se umístily hned čtyři její modely. Mimochodem také musím zmínit, upozornit na to, že první dvě auta jsou elektrická. Pak následují dva hybridy a zase elektrické auto.

Nejvíce na hodnotě ztrácejí elektrická auta, spalováky drží cenu

Jen abych ukázal na „výhodnost“ elektrifikace. A na to, že tvrdit, že se elektromobil vyplatí, není až tak úplně pravda, když se to zasadí do kontextu celkových nákladů. A ne jenom na to, že „netankuju benzín, ale nabíjím ve firmě, tak jezdím zadarmo“. A teď si možná říkáte: „To je ale překvapení, vždyť Tesly jsou pořád v kurzu, ne?“ Inu, realita je trochu jiná. Podle aktuálních dat některé modely Tesly ztrácejí během tří let až 46,1 % své původní hodnoty. To znamená, že pokud jste si koupili Teslu za milion, po třech letech ji prodáte sotva za půlku.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

To už je číslo, které dokáže zkazit náladu i tomu největšímu fanouškovi elektromobility. A co je na tom nejzajímavější? Že v žebříčku nejrychleji znehodnocovaných aut najdeme i další značky, které byste tam možná nečekali. Hned za Teslou se totiž drží luxusní vozy jako BMW řady 7 nebo Audi A8, jež během tří let ztratí kolem 44 % hodnoty. A kdo by si pomyslel, že právě prémiové limuzíny, které na první pohled působí jako investice na věčnost, padají s cenou skoro stejně rychle jako elektromobily?

Luxusní limuzína je drahá jako nová, po letech stojí desetinu

A teď si představte, že jste si koupili nové BMW 7 za dva miliony a po třech letech vám za něj nabídnou něco málo přes milion. To je, jako kdyby vám někdo každý rok z peněženky vytáhl půl milionu, a ještě se u toho usmíval. A co na to ostatní značky? V žebříčku najdeme i Mercedes-Benz S, který za tři roky ztratí 43,8 % hodnoty, nebo třeba Volvo S90 s propadem 42,6 %. Teď si možná říkáte, jestli vůbec existuje auto, které si drží cenu. Jistě, jsou i taková, ale rozhodně to nejsou luxusní limuzíny ani elektromobily. Nejlépe si podle statistik vedou některé modely Toyoty nebo Subaru, které si za tři roky udrží až 70 % původní hodnoty.

i

Právě auta, která jsou považována za „obyčejná“ a nenápadná, jsou z hlediska zůstatkové hodnoty největšími vítězi. Pokud jsem doteď mluvil o nových autech, zmíním i ta ojetá. Jak to tedy vypadá na trhu s ojetinami? Tesly, které ještě před pár lety byly nedostatkovým zbožím, dnes najdete v bazarech za ceny, které by dřív nikdo nečekal. Pokud toužíte po elektromobilu, teď je ideální čas koupit ojetou Teslu za zlomek původní ceny? Možná, ale pozor, je potřeba počítat s tím, že ztráta hodnoty nekončí ani po třech letech.

Modely nových aut, kterým nejvíce padá cena:

  • Tesla Model S
  • Porsche Taycan
  • Ford Explorer Hybrid
  • BMW 5 Hybrid
  • Tesla Model Y
  • BMW 7
  • Jaguar I-Pace
  • Nissan Leaf
  • Maserati Levante
  • Tesla Model X
  • Audi A8 L
  • Land Rover Discovery
  • Audi A6
  • Mercedes Benz S
  • Tesla Model Y

Elektromobily obecně ztrácejí cenu rychleji než auta se spalovacím motorem, a to hlavně kvůli rychlému vývoji technologií a obavám z životnosti baterií. Takže zřejmě tak jako tak proděláte. Tesla obecně teď stagnuje a ztrácí. Stejně jako ostatní elektromobily, vyjma těch čínských, které ukazují technologický směr. Nechci nikomu radit, ale já bych se stále držel osvědčených ojetin se spalovacími motory.

Je mezi nimi vaše auto?

Zdroj: iSeeCars
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články