Evropská unie chystá překvapení, které se nevyhne asi České republice. Novinka se opírá o bezpečnost, jde však o protekci elektromobility.
STK ve smyslu kontroly, a ne stanice, je pro většinu z nás asi něco jako návštěva zubaře. Víte, že to musíte absolvovat, ale radost z toho nemáte. Navíc to stojí docela dost peněz. Pravidelná STK stojí na osobní auto už dost přes tisícovku. Když se k tomu přidají emise, už jsem nad dvěma tisíci Kč. A to jsou náklady pouze v případě, že na autě není žádný problém, který je třeba odstranit k servisu. Připomenu, kdy u nás v ČR musí auto na povinnou STK. Nová auta jsou mimo hru, poprvé se musí na STK s autem ve čtyřech letech věku. A pak každé dva roky.
Nová auta na pravidelnou STK nemusí, povinnost není 4 roky
To platí teď, může se ale také stát, že to bude jinak. Častěji. Už teď se čertí řidiči v sousedním Německu. I tam musí auto každé dva roky na kontrolu u TÜV. To je Německý úřad pro technickou kontrolu motorových vozidel, tedy něco jako naše STK. Když auto neprojde bez jakýchkoli závad, tak se kromě cca 2 000 Kč v přepočtu za technickou prohlídku účtují další náklady na opravy. Němci se děsí, že to bude ještě více, že se náklady na TÜV pro miliony řidičů brzy zdvojnásobí. V Německu je v současné době přibližně 50 milionů aut.
Podle statistik je průměrné stáří vozidel 10,3 roku. U nás je to mimochodem už přes 16 let. Třetina všech aut v Německu je stará 10 let nebo více. To odpovídá 16,2 milionu vozidel. A všechna tato vozidla brzy nebudou muset podstupovat kontrolu TÜV každé dva roky, ale každoročně. Evropská komise chce zavést tuto povinnou kontrolu pro všechna auta starší 10 let. Tak, a je to venku. Proč to? Může za to Španělsko. Tam musí od začátku roku 2000 auta ve věku od deseti do třiceti let podstupovat technickou kontrolu každý rok.
Toto nařízení bylo zavedeno mimo jiné za účelem zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Výsledek? Španělsko zaznamenalo mezi lety 2000 a 2020 údajně 44% pokles počtu úmrtí na silnicích. Výsledek, který se z velké části připisuje právě španělské STK. Opravdu to tak je? No, kritici tvrdí, že dlouhodobý pokles počtu úmrtí není způsoben pouze kontrolami, ale je součástí komplexní bezpečnostní koncepce.
Starší auta musí na povinnou STK každé dva roky, to nestačí?
Bez rychlostních omezení, bezpečnostních technologií v nových autech nebo kontrol alkoholu by údajně čísla tolik neklesla. S tím souhlasím. Důvody tedy mohou být sporné, ale i tak Evropská komise uvádí tento důvod, aby mohla posílat majitele aut z celé EU na STK každoročně. Očekává, že zavedení každoročních testů povede ke snížení počtu úmrtí a zranění na silnicích o jedno procento.
Tady bych chtěl říct jedno. Opakuji to vždy ve svých článcích na téma bezpečnost a počet úmrtí. Myslím si, že stojí za to snižovat počet nehod. Zejména těch fatálních. I jeden lidský život stojí za tu snahu. Čímž si asi odpovídám na otázku, jestli by nařízení mělo nebo nemělo vstoupit v platnost. V celé EU, tedy i u nás. Ano, bude nás to stát čas navíc. Ano, bude nás to stát peníze navíc.
Jednoletá perioda prý pomáhá zachraňovat lidské životy
Nevím, jestli právě STK způsobí pokles nehod. A co kdyby? Jaký na to máte vy názor? Měly by být pro auta nad deset let věku povinné kontroly na STK každý rok? Názory v komentářích pod článkem oceníme jak my, tak i ostatní čtenáři. Jistě, starší vozidla jsou náchylnější k poruchám. Studie zadané EU údajně prokázaly, že se častěji účastní nehod auta s vysokými emisemi. Třeba německý ADAC ale nevidí roční frekvenci oproti dvouleté jako „nutnou“. A to nejen kvůli výrazně vyšším nákladům pro řidiče. Oponenti návrhu ale vidí něco jiného, co se skrývá za plány Evropské komise.
Kritici vnímají plán na každoroční STK jako příklad nucené elektrifikace dopravy, kterou Brusel požaduje. A s ním i urychlený konec benzínových a naftových motorů. Čím rychleji budou starší auta stahována ze silnic, protože jim bude odepřena nálepka STK, tím více se prodává nových elektromobilů. Řidič bude více přemýšlet o tom, že si koupí nový elektromobil, a ne spalovací ojetinu. Vše pod rouškou bezpečnosti silničního provozu. Tak kde je pravda?