Verdikt ADAC o autech „Made in China“ rezonuje Českem. Srovnání s národními automobilkami překvapuje

Dříve nemyslitelné se stalo tak nějak nenápadně realitou. Evropské značky zaostaly a čínská auta jsou lepší než ta evropská.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Není to tak, jak to bylo nedávno. Mám na mysli čínská auta. Kdysi symbol levné a nekvalitní produkce, dnes stále častěji konkurence, se kterou musí evropské automobilky počítat. Pamatuji si ještě z doby, kdy jsem působil v tištěném časopise a internet byl v plenkách, jak jsme na čínská auta nahlíželi. S despektem, s obavou. Reálně jsme vlastně tehdy žádné čínské auto neviděli a jediné, co se k nám dostávalo, byly nárazové testy, kde auta nezískala ani hvězdičku. Dnes je to jinak.

Německý ADAC je renomovanou institucí, teď chválí Číňany

Podle nejnovějších zjištění ADAC, německého autoklubu, který je pro mnohé synonymem pro objektivitu a kvalitu, ukazují čínské značky mnoha evropským výrobcům, jak se to má dělat. Jak se zdá, tak se možná brzy budeme muset smířit s tím, že „Made in China“ už nebude znamenat automaticky špatnou volbu. Asi tedy zapomeňme na předsudky a pojďme se podívat, co na to říká ADAC a proč by nás to mělo zajímat.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Lynk Co

V redakci AutoŽivě analyzujeme zprávy ADACu průběžně, je to relevantní zdroj. Takže tato zpráva je tak trochu šokující. Co se to s tím ADACem stalo? Vždyť to byli tamní experti, kteří v minulosti testovali evropská auta a čínské značky spíše opomíjeli. Anebo je kritizovali. Odpověď je jednoduchá – doba se skutečně mění a čínské automobilky se neustále zlepšují. Podle ADAC se čínská auta v mnoha ohledech vyrovnají evropské konkurenci, v některých oblastech ji dokonce předčí. A teď přijde ta ironie, zatímco některé evropské značky se stále soustředí na tradici a design, čínské automobilky se zaměřují na technologie, konektivitu a elektrifikaci.

Čínský „Range Rover“ sesadí Škodu Kodiaq z trůnu. Šokuje cenou i vzhledem. Kolik mu dáte bodů? Je to začátek invaze asijských SUV?

Kdo by si myslel, že to nemůže fungovat, ten se šeredně mýlí. Když jsem zmínil ty testy, jak to je tedy v současnosti? Auta čínských výrobců už pro ADAC nejsou ničím neznámým. Čínská vozidla jsou podle něj vážnou konkurencí a v mnoha testovacích kategoriích si vedou dobře. To je jeden ze závěrů, k nimž dospěli experti ADAC, kteří v uplynulých třech letech v testu automobilů testovali 13 modelů čínských výrobců.

Plný počet hvězd v testech pro 11 čínských aut ze 13, vážně?

Z nich pouze dva modely nedosáhly v nárazovém testu EuroNCAP pěti hvězdiček. Všichni ostatní dosahují nejvyšších známek. Chápete? Rovných 11 čínských aut má plný počet hvězd, jinak řečeno dosahuje evropských parametrů bezpečnosti. Zmíním teď jen na okraj hranatého mastodonta od Tesly, který je tak bezpečný, že vám ustřihne prsty. Ale pojďme dál. V čem konkrétně čínská auta vynikají?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle ADAC je to především v oblasti elektromobility. Čínské automobilky totiž investovaly obrovské peníze do vývoje elektromobilů a baterií a teď sklízí ovoce. Čínské elektromobily jsou často levnější než evropské, mají delší dojezd a nabízejí moderní technologie. Nedávno jsem mluvil o tom, jak BYD přišel s baterií, která ujede 400 km po pětiminutovém nabíjení. Statistiky mluví jasně, v roce 2024 se v Evropě prodalo o 50 % více čínských elektromobilů než v roce 2023. A kdo by si myslel, že to je jen dočasný trend, ten se zjevně plete.

Čína jde technologicky dopředu, evropské značky nestíhají

Čínské automobilky plánují další expanzi a chystají se dobýt evropský trh. Možná si říkáte, proč by nás to mělo zajímat, když konkurence je vždycky dobrá. Pokud čínské automobilky budou tlačit na evropské výrobce, donutí je to zlepšovat své produkty, snižovat ceny a nabízet více inovací. Anebo ti evropští zkrachují, to už by nebylo tak dobré. Čína by měla monopol. A možná o to jí jde. Zákazníci na tom zatím vydělají.

iZdroj fotografie: Tycho de Feijter / Creative Commons / CC-BY-SA

Budou mít na výběr z více modelů, budou platit méně a budou jezdit v lepších autech. Už teď můžeme vidět, jak se evropské automobilky snaží dohnat čínský náskok v oblasti elektromobility. Jen jestli ho doženou. Co myslíte? Budu rád za vaše názory v komentářích pod článkem. A teď závěrem něco pro milovníky čísel.

Podle ADAC je průměrná cena čínského elektromobilu v Evropě o 20 % nižší než průměrná cena evropského elektromobilu. Čínské elektromobily často nabízejí lepší výbavu a delší dojezd než evropské modely ve stejné cenové kategorii. Tak ještě jednou. Dokážou evropské automobilky dotáhnout náskok, který mají čínští výrobci aut?

Koupíte si čínské auto?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články