Jezdit autem bez řidiče je zatím nemožné a automobilka Tesla slibuje něco, co dlouhodobě neplní. Tady bychom si vsadili spíše na Čínu.
Když se řekne Tesla a autopilot, většina lidí si představí budoucnost, kde auta jezdí sama, řidič si v klidu čte noviny a maximálně občas mrkne na displej, jestli už není čas vystoupit. Elon Musk a jeho tým nám tuhle vizi servírují už roky. Upřímně, kdo by tomu nechtěl věřit? Jenže realita je, jak už to tak bývá, o něco méně růžová. Je to vlastně docela dost velký problém. V redakci AutoŽivě jsem o tom nedávno psali.
Technologie nefunguje, koncern VW nebo Subaru to umí lépe
Jak Elon Musk přiznal, současná generace autonomního řízení nefunguje. Stejně jako ta předchozí. Přestože je Tesla prezentuje, a dokonce v rámci svých aut prodává. No, kdo chce kam, pomozme mu tam a zákazníci, kteří sedli na lep, ať platí. Případů, kdy Autopilot Tesla selhal, je celá řada. Naštěstí ne u nás, ale zejména v USA. Nedávno se na internetu objevilo video, které ukazuje, že i když je Autopilot Tesly teoreticky fascinující, má svoje limity.
A limity nejsou vůbec malé. Co to znamená pro řidiče, kteří si možná pohrávají s myšlenkou, že by nechali auto řídit za sebe? Já bych to nedělal. No, upřímně, mám za sebou zkušenosti s jízdou v autě bez řidiče. Kdysi s BMW na testovací dráze. Bylo to děsivé, nešlo o autonomní řízení tak, jak ho chápeme dnes. Ale naprogramované auto, které jelo podle GPS tuším. Znovu bych to nechtěl zažít. Pokus na vlastní kůži, v jednom z předchozích zaměstnání. Vzali jsme obyčejné auto a oklamali ho tak, že jsme na volant přidělali PET s vodou. Ta simulovala ruku na volantu.
Reálně jsem volant nedržel. Rozjel jsem se, nastavil tempomat a nechal systém, ať dělá, co umí. Relativně bezpečně jsem dojel z Prahy do Průhonic. Pro upřesnění, šlo o automobil jedné ze značek koncernu VW. Takže technologie tady je a má ji nejenom Tesla. Zpět tedy k americké značce a pojďme se podívat trochu blíž na problém, protože tady nejde jen o pár drobných chyb. Jedná se o zásadní otázku bezpečnosti a důvěry v technologie, které nám mají usnadnit život, ale někdy ho dokážou i pěkně zkomplikovat.
Autopilot jako systém zatím nefunguje, i když Elon Musk říká opak
Video, které koluje po sociálních sítích, zachycuje Teslu vybavenou novou verzí Autopilota. Elon Musk sice už léta slibuje autonomní řízení založené pouze na kamerách a umělé inteligenci, ale to zjevně není cesta. AI a kamery jsou na tom o dost hůře než radarová technologie. To se ukazuje ve srovnáních, kde ve dvou testech přejel dětskou loutku a ve třetím testu narazil do falešné silnice nakreslené na panelu.
To jsou testy, které bez problémů absolvoval vůz vybavený senzorem LiDAR. Srovnání provedl youtuber Mark Rober provedením šesti testů mezi vozem Tesla Model Y a vozem vybaveným senzorem LiDAR od společnosti Luminar. Video a nějaké dva snímky dávám do článku. Srovnání obou pohonných systémů začíná přibližně v 8. minutě, ale doporučuju podívat se od začátku. Ano, je to úplně mimo auta.
Průzkum Disneylandu, pak dojde na testy aut a Tesla chybuje
Ne, není to nuda, naopak. Je zábavné sledovat, jak se Mark pokusil proniknout do Disneylandu a natočit tajnou atrakci. Vlastně jde o hodně zpopularizované představení technologii, na které LiDAR funguje. Hurá na testovací dráhu, tedy pomyslně, chci říct zapněte video a sledujte. U prvních dvou testů, kdy je loutka imitující dítě umístěna na vozovce nebo je v pohybu a „přechází“ silnici, nebyly žádné problémy.
Oba automobily zkoušky zvládly bez problémů. Omezení autonomního vozu Tesla, který se spoléhá výhradně na záběr kamery, se projevilo, když postavu dítěte zakryly hustá mlha a silný déšť. Tam Tesla ukáže svou destruktivní sílu. Druhé vozidlo vybavené LiDARem dokáže detekovat objekty i husté mlze a dešti navzdory. Technologie zvládne auto zastavit, aniž by narazilo do figuríny. Tesla prošla testem čelního oslnění. Přestože řidič neviděl figurínu dítěte, Tesla i vůz vybavený LiDARem zastavily a vyhnuly se srážce.
Falešná silnice Teslu zaskočila, srážka byla nevyhnutelná
Poslední testovací scénář není realistický, protože se skládá z panelu širokého jako celá silnice, na kterém je nakreslená falešná silnice. Malovaný silniční trik připomíná kreslené filmy o kojotovi a kukačce. Možná je znáte. Nicméně pokus ukazuje, že kamery a vidění s umělou inteligencí, ať už jsou jakkoli dobré, nedokážou trik rozpoznat.
Naproti tomu auto vybavené LiDARem to zvládne. Když pomineme poslední test s falešnou realitou namalovanou na plátně, zůstává problém figurín sražených v dešti a mlze. To jsou tedy dvě situace, kdy nelze použít současný systém Tesla FSD pro autonomní řízení. Je to nefunkční a nebezpečné.