Když v Bruselu přijdou na nějaký nápad, jen velmi těžko se myšlence oponuje, jakkoli může být kontroverzní. Třeba senioři v autoškole.
Člověk by si myslel, že bude někdy klid. Že nějaký relativně delší čas nebudou žádné novinky ze strany Evropské unie. Že se nebude nic dít, ale ne, máme tu další evropskou novinku, která se tentokrát točí kolem řidičských průkazů. Hlavně kolem těch, kteří už mají na tachometru pár desítek let navíc. Tím nemyslím auta, nějaké veterány, ale ve vší úctě ke stáří mám na mysli seniorní řidiče. Médii proběhla informace, že budou potřeba nové zkoušky v autoškolách pro řidiče nad určitý věk. Jinak řečeno, že babičky a dědové budou muset zpátky do autoškoly.
Evropská unie přišla s nápadem na seniory v autoškolách
Řada starších řidičů začala panikařit. Není se čemu divit, protože kdo by chtěl v sedmdesáti letech zpátky do autoškoly, že? Takže pozor, žádné povinné řidičské zkoušky pro seniory se konat nebudou. Slyšíte správně, po měsících debat, kdy se v Bruselu lámaly hlavy nad tím, jestli by měl každý, komu je přes sedmdesát, pravidelně dokazovat, že ještě zvládne rozlišit plyn od brzdy, je jasno. Povinné řidičské testy pro starší řidiče se konat nebudou. Je zřejmé, že se tím ulevilo nejen seniorům, ale i jejich rodinám.
Rodiny už si možná představovaly, jak budou babičku a dědu vozit na povinné zdravotní prohlídky a testy, kde by jim někdo zkoumal, jestli ještě vidí na značky a slyší houkačku. Co to tedy znamená? V podstatě to, že pokud se dožijeme sedmdesátky, nečeká nás žádná povinná jízda s instruktorem, žádné povinné testy každých pět let, jak se původně navrhovalo. Tuhle variantu totiž nakonec EU smetla ze stolu.
Faktem je, že každá země si může nastavit vlastní pravidla, takže pokud se někdo v Praze nebo v Berlíně rozhodne, že bude chtít po svých seniorech nějaký ten zdravotní test, může to udělat. Ale z Bruselu to povinné nebude. A teď trochu ironie, zatímco v některých státech už podobné kontroly běží a senioři musí pravidelně dokazovat, že jsou za volantem ještě v pohodě, jinde to je jinak. Některé státy se postavily proti. Prý by to byla diskriminace a zbytečné komplikace. Představte si, že byste museli každých pět let do autoškoly jen proto, že vám přibylo pár svíček na dortu. Myslím, že by to bylo pro seniory velmi frustrující.
K doktorovi člověk od určitého věku musí, není třeba se bát
Jiná věc jsou lékařské prohlídky. I ty někde jsou a někde nejsou. Jsou státy, kde nic takového neřeší. Jenže tady je třeba si říct, jak je to u nás a že pravidla, která platí aktuálně v ČR, jsou mnohem přísnější. Některá česká média už před lety informovala o tom, že Ministerstvo dopravy ve spolupráci s BESIPem chystá zpřísnění podmínek pro zachování řidičského oprávnění pro seniory. Co hůře, že se případně chystá zakázat seniorům vjezd na některé typy komunikací. Ze zdravotních důvodů. Byl to nesmysl. Ani tehdy, ani teď Ministerstvo dopravy neřešilo a neřeší žádná „nová“ opatření ve vztahu ke starším řidičům.
Už teď funguje systém zdravotních prohlídek, který je velmi striktní a rozhodně častější než pětiletý. Kdy musí starší řidič v ČR poprvé k doktorovi? Na povinnou zdravotní prohlídku k praktickému lékaři je řidič povinen se dostavit prvně v 65 letech, poté ve věku 68 let. A pak každé dva roky. Vše je dané zákonem, bez prostoru pro benevolenci nebo osobní kreativitu. Rozsah zdravotních prohlídek stanovuje vyhláška č. 277/2004 Sb., ze které vyplývá, že vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení.
Lékař může omezit seniorům řízení, nemusí jít o zákaz a konec
Co prohlídka zahrnuje? Je zde řada úkonů, například komplexní vyšetření, a to včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Od ledna 2013 platí pravidlo, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho schopnosti řídit, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu. Nejde jinak, zatajit stav znamená velký problém a prohřešek proti zákonu. Obava seniorů z toho, že přijdou o řidičák, ale není na místě.
Existuje institut harmonizovaného kódu, podle kterého lze řidiči omezit jízdu v okruhu určitých kilometrů od místa bydliště nebo pouze ve městě či regionu. O co jde? Smyslem je, aby i řidič, jehož schopnost je v důsledku zdravotního stavu omezena, měl dále možnost i nadále řídit za určitých podmínek.
A aby zvládl komfortně dojet třeba do obchodu nebo k lékaři. Zpět tedy do evropského prostředí. Tam se řidiči, veřejnost i experti bouří proti návrhu a nesouhlasí s tím. U nás je to jedno, z důvodu, který jsem uvedl. A evropská situace nám může být zcela volná, protože my máme striktní pravidla, která jsou daleko před těmi unijními.