Řidiče čeká další nesmysl: Klikaté čáry na silnicích mají zpomalit auta. Kde se objeví? Retardéry ani radary prý nestačí

Jak snížit překračování maximální povolené rychlosti? Jednoduché řešení je vzít barvu a namalovat čáru od ruky, jenže to nefunguje.

i Zdroj fotografie: S vědomím CBS News
                   

Když si člověk myslí, že už ho na silnicích nemůže nic překvapit, narazí na další „geniální“ nápad ze strany úřadů, jak zkrotit řidiče. A teď pozor, nečekejte zpomalovací prahy, radary, semafory na zelenou vlnu, nebo dokonce na ty legendární „policisty v krabici“. Víte, co je teď možná stane hitem? Vlnité silnice. Ano, čtete správně. Silnice, které nejsou rovné jako podle pravítka, ale mají čáry jako vlny. Jako kdyby je někdo modeloval podle rozbouřeného moře. A co je na tom nejlepší? Tohle není vtip, tohle je realita, kterou už testují. Takže pokud jste si mysleli, že už vás na cestě do práce nemůže nic rozhodit, připravte se na pořádnou jízdu na horské dráze.

Vysoká rychlost může být rizikem a úřady se s ní snaží bojovat

Nepřiměřená rychlost je obecným problémem po celém světě, nejenom v Evropě, ale i ve Spojených státech. Bývá globálně považována za nejčastější příčinu dopravních nehod. Byť třeba u nás to tak není. V redakci AutoŽivě jsme analyzovali řadu zdrojů zaměřených na nehodovost a příčiny dopravních nehod. A nepřiměřená rychlost není na prvním místě. Jestliže zprůměrujeme zjištěná data, tak největším důvodem nehodovosti v ČR je zhruba se sedmdesátiprocentním podílem nesprávný způsob jízdy.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jaguar

Lehce přes 15 % jde druhý důvod, nedání přednosti v jízdě. A až na třetím místě je nepřiměřená rychlost. S relativně malým podílem cca 15 %. Takže takové ty názory, že rychlost zabíjí, jsou sice faktický správné, ano, děje se to. Ale v mnohem menší míře, než si veřejnost myslí. Snížit počet mrtvých a zraněných se zjevně nedaří v jedné bohem zapomenuté lokalitě v USA. Nezvládají to stacionárními radary ani vyspělými asistenčními systémy. Raději bych tamní kompetentní orgány asi poučil právě o tom, co většinou způsobuje dopravní nehody, že rychlost to nutně být nemusí. Nicméně tam mají svou hlavu a přišli s poměrně neotřelým konceptem.

5 vozů, se kterými řidiči dle statistik nepřekračují rychlost, patří mezi ně ten váš?

Malé město Montgomeryville v Pensylvánii se rozhodlo, že vyzkouší způsob, o kterém svět ještě asi vážně neslyšel. Vlnité cesty. Podle Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu je nepřiměřená rychlost faktorem, který přispívá k téměř třetině všech dopravních nehod na celostátní úrovni v USA. Dobrá, pokud tam je to takto, je to dvojnásobek nehod než u nás. A chápu, že je to palčivější problém než v našem prostředí. Zmíněná samospráva v Pensylvánii tak doufá, že omezí nežádoucí chování skutečně neobvyklým způsobem.

Statistiky v ČR nevedou vysokou rychlost jako největší problém

Radní nechali namalovat křivé, nerovnoměrné značení na jedné části příměstské cesty, na které řidiči často porušují dopravní předpisy. Prostředkem, jak donutit řidiče, aby nedrželi volant rovně a nešlapali zběsile na plynový pedál, je instalace značek a sloupků v nepravidelném stylu. Plus zvlněné čáry. Jde o to, aby řidiči skutečně nejezdili rovně, ale museli řídit „klikatou“ trasou. Podle oficiální facebookové stránky Montgomeryville jsou vlnovky předvojem razantnějšího řešení. Instalovány budou dále šikany, tři na každé straně ulice, které budou razantně snižovat lokální rychlost aut.

iZdroj fotografie: S vědomím CBS News

Princip je vážně prostý. Pokud pojedete rychle, auto se začne ve vlnách kývat ze strany na stranu. Vlnitá silnice donutí řidiče zpomalit, i kdyby nechtěli. Posádka v autě se nebude cítit komfortně, zavazadla budou lítat zprava doleva a zpět. Na Grays Lane v Montgomeryville to tedy vypadá, že místní obyvatelé už znají snad všechny možné způsoby, jak je úřady chtějí ochránit před rychlými řidiči. Jenže podle vyjádření některých obyvatel se situace prý nezměnila. Čáry jsou jen čáry a řidiči jezdí stále rychle v obou směrech a prostě si cestu zkracují napříč čarami. To samozřejmě skončí s instalací šikan.

Čára není zeď a koncept nefunguje, dojde na retardéry a šikany

Čímž se ale z roviny zajímavého úkazu dostáváme do poměrně tradičního konceptu řešení. Tady bych zmínil betonové ostrůvky umístěné na silnicích před řadou vesnic. Jedete rovně, a před obcí najednou prudká šikana tvořená značkou a betonovým ostrůvkem. Nebezpečné řešení, na kterém se stala už řada nehod, včetně těch fatálních. Ale ok, pokud je to o tom, že je pro místní lepší, že se řidič zabije před vesnicí, než aby usmrtil při nehodě někoho ve vesnici, rozumím tomu.

Podobně to bude asi v onom americkém městě. Zatím jde podle mého názoru spíše o výstřelek, který se nikdy neuchytí. Myslím ty čáry. Šikany, to už je něco jiného. První testy probíhají s nevalnými výsledky, jak jsem zmínil. Chápu, že se tamní radní rozhodli zkusit něco nového. Vynalézavost úředníků někdy nezná mezí. Nevím, co si myslíte vy. Budu moc rád za vaše názory dole v komentářích pod článkem. Ale za mne se tohle nechytí a nebude to fungovat.

Mělo by to být i u nás?

Zdroj: CBS News
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články