Asijské elektromobily nemají vždy a automaticky v Evropě na růžích ustláno. Prodeje nejdou, a tak musí výrobce opustit trh a jít jinam.
Výrobce elektromobilů končí a odchází z evropských zemí. To zní skoro jako titulek z bulváru, ale je to realita. Realita, která se týká nejen fanoušků moderní mobility, ale i těch, kteří si možná říkali, že by jednou mohli přesedlat z klasického spalováku na něco tiššího, čistšího a futuristického. Je zajímavé, že elektrická auta nejsou, s ohledem na asijské prostředí, doménou pouze čínských značek. Minulý rok byl pro vietnamského výrobce elektromobilů VinFast vším, jen ne optimálním. Ano, pozitivně by představenstvo mohlo brát nárůst objednávek na přibližně 97 000 aut.
Sto tisíc aut nestačí, prodeje musí být jiné, aspoň dvojnásobné
Vyšší poptávka vedla ke znatelnému nárůstu prodeje. Ale konečný hospodářský výsledek byl něčím, z čeho se vedení firmy rozhodně nemohlo radovat. Podtrženo a sečteno, je tady za loňský rok ohromující ztráta v přepočtu téměř 70 miliard Kč. To má své následky. Značka VinFast se zřejmě brzy zcela stáhne z evropského trhu. Že ji neznáte? Uznávám, že to není úplně ten nejznámější výrobce. VinFast je vietnamský výrobce automobilů, takže žádná Čína. Firma byla založena v roce 2017 v Haiphongu podnikatelem Phạm Nhật Vượngem.
Značka VinFast je „klasické eseróčko“ a patří k průmyslovému koncernu Vingroup. Na druhou stranu, my tuto značku v redakci AutoŽivě známe, VinFast už v roce 2018 vystavoval na Pařížském autosalonu. Tehdy automobilka prezentovala svůj záměr stát se prvním (významným) vietnamským vývozcem automobilů. Jaké byly tehdy plány? V roce 2025 vyrábět půl milionu vozů ročně. Realita je ale jiná, jak už asi chápete z tohoto článku. Věci možná pomohlo to, že automobilka začala spolupracovat s designovým studiem Pininfarina.
Možná pomohlo, ale nezachránilo ji to. Produkce vychází z licencované technologie BMW. Ani to není spásou, jak se ukazuje. Strategie se mohl zdát v pořádku, tedy nabízet luxusní vozy za nižší ceny než konkurence. Ale skutečnost za vizemi pokulhává. Automobilka představila modely VinFast LUX A2.0, to je sedan vyšší střední třídy, VinFast LUX SA2.0 jako výrazné SUV či VinFast President. VinFast Fadil je městský vůz a nemůže chybět elektromobil VinFast VF e34. Krom toho si automobilka odskočila i do světa jednostopých vozidel, když vyrobila elektrický motocykl VinFast Klara.
Cíle byly v řádech stovek tisíc prodaných aut, není to ani sto
Mimochodem, víte, co název VinFast znamená? Je zkratka vietnamských slov Việt Nam, tedy Vietnam. Dále Phong cách, což má znamenat styl, An toàn jako bezpečnost, Sáng tạo je kreativita a Tiên phong znamená průkopník. Tak průkopníkem vietnamská automobilka určitě je. Showroomy a servisní centra v Evropě se měly uzavřít první týden v květnu. U nás v ČR není VinFast aktivní, ale je v současné době přítomný zejména v Německu, Nizozemsku a Francii. Všechno se děje ale rychle, začínají prosakovat nepříjemné informace.
Údajně už asi devadesát procent evropských pracovníků mělo být o propuštění informováno obratem hned začátkem května. A to dost nečekaně. Mluví se o tom, že namísto přímého prodeje chce VinFast v budoucnu přejít na prodej aut prostřednictvím dealerů. VinFast údajně uvádí hned několik důvodů pro náhlý odchod z Evropy. Jde o makroekonomické podmínky, cla, obchodní konflikty a obecnou nejistotu. Chápu. Během tohoto kvartálu vietnamský výrobce také plánuje ukončit všechny své nájemní smlouvy v Evropě, aby ušetřil náklady.
Není to konec, auta zcela nezmizí a značka se přesune do Asie
Co má být dál? Nejde o krach firmy, to je třeba zmínit. VinFast chce ale své podnikání jasně zaměřit na Asii. Tam staví nové závody mimo jiné v Indii a Indonésii. Přesto z evropského prostředí značka zjevně nezmizí. U nás není a asi se ani neobjeví, ale v rámci evropského prostoru se k nám dostat může z Německa. Navzdory krizi si VinFast dal cíl zdvojnásobit prodej na zhruba 200 000 vozidel.
Nechci být špatným prorokem, ale nemyslím, že se mu to povede. Každopádně výrobce v současné době nabízí dva modely typu SUV, a to VF8 za cenu v přepočtu od 1,2 milionu Kč a VF6 od 860 tisíc Kč. Brzy by se měl objevit futuristicky vypadající model SUV VF7 s výkonem až 260 kW a dojezdem WLTP až 450 kilometrů. Tak se uvidí, jestli VinFast definitivně zmizí z Evropy, nebo se tu dokáže – byť pomaleji, než zamýšlel – prosadit.