Co si Evropská unie zamane, to obvykle také udělá, bez ohledu na občany. Takže se změní STK a budeme jezdit a platit častěji?
Zná to asi každý. Ten pocit, kdy si říká, že už ho nic nemůže překvapit. A přijde další rána. Tohle je přesně ten moment, o kterém mluvím. Kdy si člověk říká, že už ho na silnici nic nepřekvapí, a pak přijde Německo s novým pravidlem pro technické kontroly starých aut a rozvíří vody tak, že to pocítí i řidiči u nás. Evropská komise nikdy nespí. A i když si euroobčan může myslet opak, evropský úřednický šiml znenadání zařehtá. EU potichu připravuje komplexní soubor pravidel, která by mohla od roku 2026 změnit realitu testování na evropských silnicích.
Auta starší deseti let mohou mít problém, STK každý rok
Důraz je kladen na vozidla starší než deset let. Tedy na ty modely, které už ztratily svůj lesk, ale stále věrně plní svou funkci. V Německu se to týká zhruba 23 milionů aut, od městských aut až po obytné vozy. Je tady zásadní rozdíl mezi německým a českým trhem. V Německu je průměrný věk vozového parku deset let. A pár měsíců navíc, ale řekněme, že deset let. Jak ale víme, díky našim dlouhodobým analýzám redakce AutoŽivě, věk aut v ČR je jiný. Vyšší. U nás jsme překonali průměr 16 let.
Spouštěčem reformy je fakt, že starší vozidla jsou statisticky považována za náchylnější k opravám. Tak s tím se asi nedá moc polemizovat. Už z logiky věci je zřejmé, že „nové koště dobře mete“. Tedy že nové auto by mělo být bez vad. U starších aut se častěji vyskytuje opotřebení brzd, vadné osvětlení nebo poškození nosných částí. Podle Komise by pravidelné kontroly mohly odhalit mnoho z těchto závad v rané fázi – a tím jednak předejít nehodám, jednak znovu zaměřit pozornost na dílny. Takže se tady spekuluje o tom, že by takto stará auta jezdila na STK ne jednou za dva roky, ale každý rok.
Ono se to tváří jako drobná úprava, ale ve skutečnosti je to pořádná facka pro všechny, kdo mají doma něco staršího než poslední facelift. Pokud jste si mysleli, že s autem, které má za sebou pár let provozu, projdete technickou kontrolou stejně snadno jako dřív, tak na to můžete rovnou zapomenout. Nové pravidlo TÜV, což je německá obdoba našeho STK, by přineslo přísnější požadavky na starší vozy a rozhodně to není jen taková formalita, kterou byste odbyli za pět minut a jedno razítko. Další část reformního balíčku změn by podle toho, co jsme v redakci AutoŽivě zjistili, měla zahrnovat komplexní digitalizaci.
Jde o bezpečnost, anebo o snahu vytlačit stará auta ze silnic?
Údaje o vozidlech, jako je počet najetých kilometrů, verze softwaru nebo výsledky testů, by měly být bezproblémově zaznamenávány a zpřístupněny v celé EU. Proč? Cílem je prý ztížit podvody s počitadly kilometrů, ale také zvýšit transparentnost obchodu s ojetými vozy. To by ve výsledku mělo mít vlastně pozitivní dopad, který by mohl z dlouhodobého hlediska prospět všem. Jenže víme, jak tohle všechno (ne)funguje, myslím digitalizaci. Další novinkou jsou plánované technické kontroly moderních vozidel s asistenčními systémy nebo elektrickými pohony. Brzdové asistenty, senzory a aktualizace softwaru budou v budoucnu pravidelně kontrolovány.
To se teď neděje, nikdo neřeší na STK, jestli systém semi-autonomního řízení funguje tak, jak má. Jde o oblast, které se dosud věnovala jen malá pozornost. Schválení TÜV by se pak ale mohlo stát složitějším. Konečné rozhodnutí stále nepadlo, ale směr je již dávno stanoven. Ten EU ukázala vztyčeným prostředníčkem všem majitelům starších aut. Problém pro Němce může nastat v tom, že auta byla a jsou v Německu vnímána jako součást kulturního dědictví, které si zaslouží zvláštní zacházení.
Za vším může být cíl dostat mezi lidi co nejvíce elektromobilů
Jenže teď přichází změna, pokud TÜV bude při kontrole těchto vozů mnohem přísnější, nemusí se to majitelům klasických vozů líbit. Mluvím o udržovaných, nicméně už „starých“ youngtimerech BMW a Mercedes. To je přesně ta facka, o které mluvím. Změnit auto na veterána? To se netýká jen pár nadšenců, ale desítek tisíc majitelů starších aut po celém Německu. Podle statistik je v Německu registrováno přes 700 000 vozů se statusem veterána.
Právě ti teď budou muset počítat s tím, že technická kontrola už nebude jen formalita, ale pořádná zkouška klidných nervů. U nás není auto starší deseti let klasika, ale novinka. Jak jsem říkal, jezdíme v průměru vozy staršími šestnácti let. Nicméně každoroční povinná kontrola STK jistě není to, po čem by tuzemští řidiči toužili. Nebo vy to vidíte jinak? Prostor v komentářích pod článkem je vám k dispozici.