1/2 českých řidičů na kruhovém objezdu zapomíná důležité pravidlo. Pokuta je 6 600 Kč, i když zachybujete na dovolené

Namísto klasické křižovatky do tvaru písmene X jsou všude kruhové objezdy. Bude jich víc a víc, řidiči je přesto neumí bezpečně projíždět.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Kruhové objezdy jsou fenomén, který má za úkol zjednodušit a zklidnit dopravu, snížit počet nehod a přinést do každodenního ježdění víc plynulosti. Jenže realita na silnicích často vypadá úplně jinak, než jak ji malují učebnice autoškoly. Stačí se projet po jakémkoli větším městě a člověk rychle zjistí, že kruhový objezd je pro mnohé řidiče stále záhadou, kterou se snaží rozluštit stylem pokus-omyl. Vadí mi, když se toho nechtěně účastním i já. Právě tady totiž začíná problém, který se v poslední době dostal do hledáčku nejen dopravních expertů, ale i policie.

Kruhový objezd je pro mnohé řidiče noční můrou, neumí blikat

V rámci EU se na pravidla silničního provozu obecně klade větší a větší důraz. Zdá se, že v rámci evropského prostoru příliš mnoho řidičů zapomíná na jedno zásadní pravidlo, které je pro bezpečnost na kruhových objezdech naprosto klíčové. A není to nic jiného než správné používání směrových světel, tedy blinkrů. Možná si říkáte, že jde o banalitu, ale právě tahle „drobnost“ má v praxi obrovský dopad na plynulost i bezpečnost provozu. Podle dánských pravidel je povinností každého řidiče dát znamení o změně směru při opouštění kruhového objezdu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Palickap / Creative Commons / CC-BY-SA

Jinými slovy, když se chystáte kruháč opustit, musíte dát blinkr doprava. Ne až na poslední chvíli, ne když se vám chce. Ale vždy a včas. A teď si představte, kolik řidičů tohle pravidlo ignoruje. Výsledkem je chaos, zbytečné čekání, nervozita a v horším případě i nehody. Třeba v Dánsku se rozhodli, že už toho bylo dost, a začali na tento prohřešek dohlížet s nebývalou důsledností. Pokud vás policie přistihne, že při opouštění kruhového objezdu nedáte blinkr, připravte si 2 000 dánských korun, což je v přepočtu zhruba 6 600 Kč.

Češi zběsile kontrolují své řidičáky. Za malý detail jim hrozí velká pokuta, zkontrolujte si radši zápis řádku vlevo dole i vy

A to už je částka, která dokáže zkazit náladu i těm největším flegmatikům. Takže pozor, pokud tam pojedete na dovolenou. Zajímavé je, že podobné pravidlo platí i u nás, jen s tím rozdílem, že pokuty nejsou tak vysoké a kontrola není tak přísná. Přesto je princip stejný, blinkr při výjezdu z kruhového objezdu není volitelný akt, ale povinná součást bezpečné jízdy. Proč je to tak důležité? Když řidič včas signalizuje svůj záměr opustit kruhový objezd, dává tím jasně najevo ostatním, co má v plánu. Řidiči, kteří čekají na vjezd, tak nemusí zbytečně stát a mohou plynule pokračovat v jízdě. Celý systém funguje jako dobře namazaný stroj.

Se značkou má přednost jeden řidič, bez značky je to naopak

Pokud každý udělá to, co má, provoz je plynulý a bezpečný. Jenže stačí pár zapomnětlivců a všechno se začne zadrhávat. Naopak se nebliká při nájezdu na kruhový objezd. Ne, nikdy. Prostě ne. Při nájezdu na kruhový objezd se nebliká. Vím, že se opakuji, ale někomu to nestačí říct jen jednou. To je tedy použití blinkru. V redakci AutoŽivě jsme udělali rychlý průzkum mezi čtenáři a zjistili jsme, že 65 % z nich nepoužívá na kruhovém objezdu blinkr. Vůbec. A 38 % ho sice používá, ale špatně. Je tady ale jeden paradox, podíváme se, co říká legislativa.

iZdroj fotografie: ŘSD

V § 22 zákona 361/2000 Sb. v odstavci 5 se píše, že řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ musí dát přednost v jízdě vozidlům (…) jedoucím po kruhovém objezdu. Abych parafrázoval, když přijedete na kruháč a je tam některá z uvedených značek, musíte dát přednost všemu, co se na kruháči pohybuje.

Použít blinkr není možnost, ale je to zákonem daná povinnost

Pokud tam žádná ze značek není, je tam jen označení kruhového objezdu, tedy značka C1, je to jinak. Přednost dávají ti, co jedou po kruhovém objezdu, protože musí dodržovat přednost zprava. Skutečně. Jenže, třeba v zahraničí je zavedený zvyk, že se řidiči chovají na kruhovém objezdu vždy tak, jako kdyby tam značka „Dej přednost“ byla. Tak si vyberte. Pokud je kruhový objezd víceproudý, platí, že do vnitřního pruhu byste měli najíždět pouze tehdy, pokud plánujete objet více než jeden výjezd.

Pokud chcete odbočit hned na první výjezd, držte se v pravém pruhu. Při změně pruhu na kruhovém objezdu je samozřejmě nutné dát znamení o změně směru jízdy, tedy použít blinkr. A tady se dostáváme k další časté chybě – řidiči často zapomínají, že i na kruhovém objezdu platí stejná pravidla pro přejíždění z pruhu do pruhu jako na běžné silnici. Takže pokud se rozhodnete přejet z vnitřního do vnějšího pruhu, musíte dát blinkr a přesvědčit se, že je to bezpečné.

Umíte jezdit přes kruháč?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články