Jeden z největších problémů elektromobility je zdá se definitivně vyřešen: Za 5 minut dobijete na dojezd 400 km. S tím již lze vcelku bez problémů žít.
Kdo se jen trochu orientujete v autobranži, tomu musí tři písmena BYD být minimálně povědomá. Protože jestli je nějaká firma vyloženým ztělesněním „čínského snu“, je to dle mého soudu právě BYD. „Building Your Dream“ neboli „zhmotni svůj sen“ je totiž ukázkovým příkladem toho, jak si její zakladatel Wang Chuanfu v roce 2003 (teprve 2003!!!) začal plnit svůj sen. A jak se mu povedlo vybudovat technologický kolos, podle kterého se konkurence často poměřuje. A dnes? Konečně baterie, na niž jsme čekali. Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.
BYD není typická firma z garáže, vybudovaná díky dotacím čínské vlády
A jakkoli si tady opravdu nechci „přihřívat svoji polívčičku“, faktem zůstává, že jsem BYD celkem nepokrytě fandil od začátku, od začátku jsem byl přesvědčený, že v téhle firmě je mimořádný potenciál a také celkem mimořádný příběh. Mimo jiné proto, že zpočátku byla BYD především výrobcem baterií. A teprve tehdy, až se v tomto oboru stala světovou extraklasou, pustila se do výroby elektromobilů. Zbytek je jasný: kdo dokonale ovládne technologii baterií, a dokáže si je navíc sám vyrábět, bude mít na trhu jasný náskok.
A nemalou konkurenční výhodu. Není se pak už vlastně čemu divit, že právě o BYD prohlásil Elon Musk, že jako jediná může ohrozit Teslu. A můžete si o tomhle chlápkovi myslet cokoli, ale schopnost vizionářství a neomylně přesnou byznysovou predikci mu upřít nelze. Tady mu to (nepochybně k jeho nemalé radosti) vyšlo také. Už na konci roku 2024 sesadila BYD Teslu z pozice největšího výrobce elektromobilů na světě. Dnes? Tesla se potácí v nemalých problémech (i díky samotnému Muskovi), zatímco BYD jede na plný plyn.
BYD dokázala za pár let vystartovat z nuly až na úplný vrchol
Vlastně na plné ampéry a volty. Když uvážíte, že první automobil vyrobili teprve v roce 2010 (!!!), dojde vám, jak neuvěřitelné tempo a pokrok firma nasadila. Podívejte se na její dnešní nabídku: desítky modelů, ty z vyšších cenových pater by mohly sloužit jako výkladní skříň čínského pokroku v oboru. A nedosti na tom, nyní přichází i s (dlouho očekávanou) „velkou bateriovou revolucí“. Tu sice firmy z oboru (konkurenční CATL a další) ohlašují už minimálně druhým rokem, ale BYD na to šla trochu jinak.
Místo velkolepých prohlášení o maximálním dojezdu se raději zaměřila na to, co majitelé vozů potřebují možná ještě víc: rychle dobít na rozumnou vzdálenost. Přičemž rychle se nemyslí za půl hodiny. Rychle je za pět minut. To je zhruba natankování 60l nádrže benzínu, zaplacení na kase a malé kafe z automatu. A přesně těchto 5 minut stačí nové generaci baterií v nových modelech BYD, aby se na displeji palubního systému ukázal dojezd 400 km. To je již něco, s čím se dá bez problémů denně fungovat. I na sídlišti bez nabíjení v noci a s minimem nabíječek.
Technologie baterií by tady již byly. Zbývá technologie dobíjení
Pro srovnání, „supernabíječky“ od Tesly dokáží nabít Model 3 na dojezd až 275 kilometrů za 15 minut. Jak v té souvislosti uvedl například René Tønder, analytik automobilového průmyslu ze společnosti AutoInc: „Jde o významný průlom a bude mít dalekosáhlý dopad. Není přitom pochyb o tom, že pokud jde o technologickou úroveň elektromobilů, BYD se nejenže vyrovná evropským výrobcům – je dokonce napřed.“ Což bych tedy podepsal. Netřeba velkých baterií, stačí špičková technologie, umožňující právě oněch 5 minut – a dojezd 400 km.
BYD se nejenže vyrovná evropským výrobcům – je dokonce napřed.
BYD plánuje po celé Číně nainstalovat více než 4 000 nových nabíječek. Je jasné, že v Evropě se podobné infrastruktury v nejbližších měsících jen tak nedočkáme. To však nic nemění na tom, že elektromobily udělaly další krok na cestě k snadnému používání. Zbytek je na vládách evropských zemích – a jejich podpoře novým technologiím. A zájmu zákazníků, pochopitelně. Mimochodem. Jak to vidíte vy? Bylo by dobíjení 5 minut/400 km pro vás dostačujícím argumentem pro nákup elektromobilu?