Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

Čínští výrobci představují pro evropské automobilky čím dál větší problém. I pokud fungují samostatně. Pokud se ale Číňané spojí dohromady, začne jít opravdu do tuhého.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Opakovat to, že pro Evropu jsou momentálně jednou z největších hrozeb čínské automobilky, by bylo opravdu nošením sov do Athén. A tedy zcela zbytečnou činností. Ví to všichni, kdo se o automobilovou výrobu byť jen trochu zajímají. Čínské prodeje se mnohým evropským výrobcům zásadním způsobem propadly, protože čínští zákazníci dali přednost domácím značkám. A stejně tak zásadní hrozbou je to, že ty stejné čínské značky stojí před branami Evropy a chystají se útočit. Myslíte, že horší už to být nemůže? Může. Pojďme se na to podívat společně.

Pokud se Číňané sjednotí, má Evropa o problém navíc

A horší to může být opravdu o pořádný kus. V čem konkrétně? V tom, že dosud proti evropským automobilkám bojoval každý z výrobců za sebe, a tím si pochopitelně vzájemně také konkurovali. A také tříštili síly tím, že museli krom s Evropou bojovat ještě mezi sebou, kdo si ukousne největší kus koláče. To zbytečně vyčerpává. S ohledem na čínské sklony k jednotnosti, stranickosti a systematičnosti se dalo čekat, kdy vznikne nějaký „mega koncern“ zastřešující většinu značek pod sebou.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

A vypadá, že je k tomu opravdu blízko. Jak uvádí web Automotive News, „vlastenecká výzva“ ze strany BYD , nejprodávanějšího čínského výrobce automobilů, vyzývá k tomu, aby se čínský automobilový průmysl spojil dohromady a „zbořil staré legendy“ globálního trhu. Tato výzva se stala virální a vyvolala jak nadšené, tak i záporné reakce. BYD využila událost tento týden k označení výrobního milníku k oslavě většího účelu: vzniku Číny jako globální automobilové velmoci.

V Číně na to jdou přes emoce

Věřím, že nastal čas pro čínské značky,“ řekl zakladatel a předseda BYD Wang Chuanfu na akci, když stál před obrázkem log 12 velkých čínských výrobců automobilů. „Je to emocionální potřeba, aby 1,4 miliardy Číňanů vidělo, jak se čínská značka stává globální. Výzva společnosti BYD – nejbližšího rivala Tesly v celosvětovém závodu prodejů elektrických vozidel – vyvolala širokou odezvu a zdůraznila, jak jsou čínské automobilky zmítány domácí konkurencí a současně se ženou za růstem v zámoří.

iZdroj fotografie: BYD

Čínské automobilky jsou uvězněny ve zběsilé cenové válce, kterou zahájila Tesla v lednu a která nevykazuje žádné známky uvolňování. Všechny si také konkurují na stejných globálních trzích, kde čelí opatrnosti spotřebitelů a někdy i regulačním překážkám. Na své středeční akci zveřejnil BYD video, které označuje založení tuctu rivalů od státní automobilky FAW Group v roce 1956 až po komerční startupy s elektrickým pohonem Xpeng, Nio a Li Auto v posledním desetiletí.

Video ukazuje historické záběry, rozsáhlé výhledy a nakládání aut na export. „Naše příběhy se od sebe liší, ale sdílejí stejný směr,“ říká vypravěč a v souvislosti se zámořskými trhy dodává: „Neexistuje žádný rozdíl mezi ‚vy‘ a ‚já‘.“ Končí výzvou čínským výrobcům automobilů, aby „zbourali staré legendy a dosáhli nových značek světové třídy“, pod heslem „Čínská auta – postavit se realitě konkurence“. Video se stalo virálním na čínských sociálních sítích.

Evropa (a nejen Evropa) by čelila drtivému útoku

Tak to bychom měli. Nevím, jak vám, ale mně se podobné řádky nečtou zrovna dvakrát nejlépe. Je mi totiž jasné, že pokud se čínské automobilky mezi sebou dohodnou a budou schopny si mezi sebou například rozdělit náklady, stanou se jejich produkty ještě konkurenceschopnějšími. Neboli levnějšími. A v Evropě (a nejen v Evropě) s nimi můžou mít „staré legendy globálního trhu“ zase o kus více práce. V zájmu objektivity je ale nutno dodat, že i Evropa má podobně rozsáhlý, napříč výrobci fungující koncern – je jím koncern Stellantis.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Nicméně si troufnu tvrdit, že Číňané půjdou v „kolektivizaci“ ještě o nutný kus dál. Čína, vedoucí úloha strany, globální útok a další hesla – však to znáte. Pokud se BYD povede tento nápad opravdu prosadit do praxe, půjde totiž opravdu o frontální, v mnoha směrech realizovaný útok na všechny klasické výrobce. A pokud vám to jen trochu připomíná invazi Říše středu na zbytek světa, nejste v té představě sami. Tohle by mohlo zamávat nejen výrobou aut, ale i ekonomikami evropských (i jiných) států. Tipuji, že nás čeká docela dost překvapení.

Jak to vidíte vy, povede se Číňanům opravdu ohrozit desítky a stovky let fungující automobilky? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jak by se měla podle vás Evropa bránit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články