Na automobilový trh se brzy vřítí jako lavina očekávaný bestseller v podobě nové vysoce praktické Dacie. Víme, co všechno tato novinka přinese i v jaké cenové relaci.
Jakmile se začne v automobilovém světě šuškat o novém modelu, který má šanci se stát nejpraktičtějším autem vůbec, je to rozhodně důvod, aby se redakce AutoŽivě takovému potenciálnímu šampionovi podívala na zoubek. Není to jen nafouklá bublina k upoutání pozornosti zákazníků? To si hned prozradíme.
Očekávaným vozem, o kterém se již v médiích vedou vášnivé diskuze, je konkrétně Dacia Sandman. Tento výrazný crossover má podle zákulisních informací vyplnit mezeru mezi populárním Sanderem a rodinným modelem Jogger. Výrobce v případě Sandmana sází na kombinaci praktických vlastností, klasicky cenové dostupnosti a v neposlední řadě také odolnosti. Tím pádem by to měla být odpověď na potřeby jak českých rodin a chalupářů, tak i fanoušků outdoorových aktivit.
Prostorná čtyřkolka do města i do hor
Ačkoli ještě nebyl Sandman oficiálně představený, i tak již o něm máme poměrně slušnou představu. Bude se jednat o robustní crossover s výraznou světlou výškou a pohonem všech čtyř kol (to v dané cenové kategorii není ani zdaleka běžné), což jsou charakteristiky, díky kterým získaly právě vozy Dacia v posledních letech velkou popularitu. Auto bude založené na platformě s označením CMF-B, kterou již dobře známe z nových modelů Duster a Jogger, a právě tato platforma umožňuje využití jak pro klasický, tak pro mild-hybridní pohon.
Vizualita nové Dacia Sandman navazuje na novou generaci Dacií, takže bude opět moderní, výrazná, a především nezaměnitelná s konkurenčními auty. V případě Sandmana očekáváme prostorný interiér a doslova opulentní zavazadlový prostor s objemem přes 1 400 litrů při sklopených zadních sedadlech. Interiér by měl být založený na odolných materiálech, které snesou i hrubší zacházení.
Velmi slušná výbava s odolným interiérem
Součástí výbavy této nové Dacie bude výrazný dotykový displej, tempomat, samozřejmě klimatizace, ale také moderní bezpečnostní systémy. Celkově bude interiér jednoduchý, ale sofistikovaný v rámci velkého počtu odkládacích ploch a přihrádek. Boční dveře budou posuvné a vozidlu nebude chybět ochrana spodní části karosérie proti poškození hrozící v podobě vegetace kolem nezpevněných vozovek.
Co se týče výkonu, tak mě mile překvapilo, že Dacia Sandman nabídne 130 koní, což by mělo stačit pro solidně dynamickou, a tedy i bezpečnou jízdu i v případě, že bude vůz plně naložený. Stejně tak šestistupňovou převodovku, kterou Sandman přinese, chválím. Celkově to vypadá, že by nová Dacia měla být celkem úsporná z pohledu spotřeby paliva.
Proč by měl Sandman uspět před konkurencí?
Když AutoŽivě porovnalo dostupné informace o nové Dacii s konkurenčními vozy v daném segmentu, což jsou především Citroëne C3 Aircross, Renault Captur a Hyundai Kona, je evidentní, že Dacia Sandman by právě těmto vozům měla konkurovat především cenovkou. Cena Sandmana by totiž měla začínat na 450 000 korunách. Ale nejen cenou. Zatímco zmínění konkurenti sází především na designové a technologické prvky, Dacia jde trochu jinou cestou. A tou je především jednoduchost a také účelnost.
V zásadě mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že třeba Dacia Duster právě taková je. Neokouzluje své majitele po vizuální stránce, zato jim přináší praktičnost, jednoduchou ovladatelnost, ale také velmi dobré schopnosti v rámci jízdy v terénu. Proto také není divu, že si Dustera oblíbil nejeden rybář nebo třeba myslivec. Zkrátka filosofie značky Dacia se nemění. Nadále hodlá nabízet motoristům vůz s maximem užitku za velmi rozumné peníze.
Ve srovnání se současným modelem Dacia Jogger bude nový Sandman kratší, ovšem díky rozumně řešenému interiéru dokáže přinést srovnatelnou variabilitu i již několikrát zmiňovanou praktičnost. Za mě to může být především pro rodiny, které nebazírují na sedmi místech ve voze a ocení nízkou pořizovací cenu, celkem ideální volba.
Co na to řidiči a odborníci?
Radakce AutoŽivě oslovila několik majitelů Dacií, kteří by v budoucnu mohli koupi Sandmana zvažovat. Jejich názor na očekávaný automobil nás pochopitelně velmi zajímá. Paní Miroslava z Olomouce, která vlastní model Jogger, nám řekla: „Pokud bude nový Sandman skutečně kompaktnější, ale zvládne si zachovat své praktické vlastnosti, určitě mě bude zajímat. Jogger mi v zásadě velmi vyhovuje, ale někdy mi připadá zbytečně velký, hlavně při parkování na sídlišti a u nákupních center.“
Odborník v oblasti automobilového trhu Petr Novotný nám zase sdělil: „Vozy od Dacie umí podle mého názoru nabídnout přesně to, co jejich zákazníci očekávají, a to je jednoduchost, slušnou odolnost a k tomu cenovou dostupnost. Pokud se bude i Sandman držet této osvědčené filosofie, pak má naprosto reálnou šanci se stát okamžitě doslova prodejním šlágrem.“
Zajímavý požadavek směrem k dětským pasažérům
Z naší ankety, kterou redakce AutoŽivě oslovila na 300 respondentů, vyplývá, že 61 % z nich by uvažovalo o Dacii Sandman právě kvůli kombinaci pohonu 4×4, praktičnosti a příznivé ceny. 22 % motoristů by ocenilo očekávanou odolnost interiéru spolu s jeho snadným čištěním, což je evidentně klíčový požadavek rodin s dětmi. Zbytek čtenářů jednoznačně čeká až na reálné představení Sandmana a jeho první objektivní testy klíčových českých recenzentů, než si na vůz udělá názor.
Nová praktická Dacie se může stát pro Čechy hitem
Dacia Sandman ještě nějakou dobu zůstane trochu zahalena tajemstvím v podobě nuancí výbavy, motorizace a dalších aspektů. Ale zatím všechny dostupné informace jasně nasvědčují tomu, že by mělo jít o nekompromisně nejpraktičtější Dacii současnosti. Pokud automobilka dokáže toto auto nabídnout za cenu začínající pod půl milionem korun, může se stát až nečekaně velkým favoritem právě českých řidičů, pro něž je nízká cena klíčová. A tím pádem opět zamotá Dacia svým nejbližším konkurentům hlavu.
Otázkou je, zda budou na tuto výzvu konkurenti reagovat a pokusí se k ní některým ze svých budoucích modelů přiblížit. Naše redakce bude i nadále vývoj Sandmana sledovat, a jakmile se objeví první testovací kousky pro nás novináře, samozřejmě si Sandmana hned vypůjčíme na pořádné otestování v praxi na silnicích i v terénu. Naše dojmy, založené jako vždy na našem kritickém pohledu, vám následně přineseme spolu s detailními fotografiemi, abyste si o voze dokázali udělat co nejpřesnější představu.