EU rozzuřila řidiče v ČR: Nové kontroly jsou dvojnásobnou povinností pro všechny. Absurdně přilila olej do ohně

Bezpečnost je jenom kamufláž snahy znechutit lidem prostředky osobní dopravy. Takhle chce Brusel nahnat lidi do vlaků a busů.

i Zdroj fotografie: STK Modřany / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Víc a víc obstrukcí, víc a víc povinností, víc a víc poplatků. EU ví, jak ztrpčit život motoristů, jak jim znechutit život za volantem auta. Ale i na motorce. Mám pocit, že všechno, co je cítit benzínem, Evropské unii nevoní. Pokud máte jiný názor, budu moc rád za vaše připomínky dole v komentářích pod článkem. Co mám teď na mysli? Relativně nový návrh z Bruselu, který se týká technických kontrol vozidel. To je podle mě přesně ten typ zprávy, který dokáže rozproudit krev v žilách každému, kdo má doma auto nebo motorku.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Co platilo dosud, funguje. Tak proč to z rozmaru EU měnit?

My jsme si v Česku zvykli na určitý rytmus návštěv STK, u osobních aut první kontrola po čtyřech letech od registrace a pak každé dva roky. U motorek dokonce až po šesti letech a pak jednou za čtyři roky. V pořádku. EU ale chystá změnu, která by mohla tenhle zaběhnutý systém úplně rozbít. A to nejen v tom, jak často budeme muset na technickou, ale i v tom, co všechno se bude kontrolovat a kdo všechno bude muset do fronty na razítko. Téma STK řešíme v redakci AutoŽivě poměrně často.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy

Díky tomu, že mám více aut a pomáhám ostatním s legislativou, jezdím na STK docela často. A nechci tam jezdit častěji. Jenže možná budu muset. Ve vzduchu visí koncepce, která by měla zásadně zpřísnit, a hlavně zkrátit intervaly technických kontrol. A nejde jen o auta, ale i o motocykly, a nově dokonce i o elektrokoloběžky, které se v posledních letech staly fenoménem městské dopravy. Pokud návrh projde, znamenalo by to, že už žádné čtyři roky klidu po koupi nového auta, ale povinná návštěva STK mnohem dřív.

Automechanik z STK porušil mlčení a řekl nám, za co nejčastěji vyhazují z kontrol. Řidiči nemají představu a zbytečně platí peníze

Jde o něco, co dokáže vytočit i ty největší flegmatiky, kteří jinak berou byrokracii s nadhledem. Já jsem poměrně klidný. Na úřadech (nechtěně) trávím dost času. Ale čeho je moc, toho je příliš. Představte si, že si pořídíte nové auto. Tedy takové, které je v perfektním stavu. Místo čtyř let bezstarostného ježdění vás čeká technická už třeba po dvou letech. Proč? A pak znovu a znovu, v kratších intervalech, než jsme byli zvyklí. Protože u desetiletých a starších aut by měla být kontrola na STK po roce, ne po dvou. U motorek, kde byla první kontrola až po šesti letech, by se intervaly také výrazně zkrátily. A elektrokoloběžky by najednou spadly do stejného režimu jako auta a motorky.

STK víc, častěji, dráž, jen ať se řidiči zapotí a zaplatí si to

Udělali jsme v redakci AutoŽivě rychlý průzkum a dozvěděli jsme se, že 93 lidí ze sta s takovým návrhem nesouhlasí. Sedmi lidem je to jedno, auta neřeší. Ale pro nebyl jediný hlas. Tak o čem se tady bavíme? Brusel svůj návrh obhajuje tím, že chce zvýšit bezpečnost na silnicích a snížit počet nehod způsobených technickými závadami. Argumentuje statistikami, podle kterých je technický stav vozidel jedním z faktorů, které ovlivňují bezpečnost provozu.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Jenže když se podíváme na reálná čísla, většina nehod v Česku i jinde v Evropě je způsobena lidskou chybou, ne špatným stavem auta nebo motorky. A tak se nabízí otázka, jestli nejde spíš o další byrokratický krok, který přinese víc starostí a nákladů pro řidiče než skutečného užitku pro bezpečnost. Já vidím důvod jak v byrokracii, bez té nemůže EU existovat, de facto by ztratila svůj smysl. Tak také v možnosti, jak znechutit lidem možnost osobní dopravy. Je to oklika, jak nacpat lidi do autobusů. Nebo na jízdní kola, nic proti.

Více problémů jako prostředek, jak znechutit lidem auta

Sám na kole jezdím. Když chci, ne když musím. Elektrokoloběžky se staly symbolem svobody pohybu po městě, rychlého přesunu z bodu A do bodu B bez zbytečných formalit. Najednou by ale jejich majitelé museli řešit, kdy a kde absolvovat technickou, co všechno bude potřeba doložit a kolik to bude stát. A to nemluvím o tom, že většina servisů na takovou vlnu nových zákazníků vůbec není připravená. Popravdě, ani já jsem to nikde neřešil s kolegy automechaniky, nikdo o tom neví. Takže jestli k tomu máte co říct, budu rád za váš názor. Pokud by návrh prošel, znamenalo by to obrovský nápor na stanice technické kontroly.

iZdroj fotografie: Roman Zázvorka / Creative Commons / CC-BY-SA

Už teď jsou termíny na STK v některých regionech vyprodané dny až týdny dopředu, a pokud by se intervaly zkrátily a přibyly nové kategorie vozidel, čekací doby by se mohly ještě prodloužit. A to je další věc, která dokáže řidiče vytočit. Místo toho, aby se mohli spolehnout na to, že technickou vyřídí rychle a bez zbytečných průtahů, by museli plánovat návštěvu STK dlouho dopředu a doufat, že se jim podaří najít volný termín.

Je to návrh, který snad neprojde, jinak by nastalo peklo

Samozřejmě, bezpečnost na silnicích je důležitá a nikdo nechce, aby po silnicích jezdila auta nebo motorky v havarijním stavu. Sám proti tomu apeluji. Ale je otázka, jestli je opravdu nutné zpřísňovat a zkracovat intervaly technických kontrol pro všechny, včetně těch, kteří se o své stroje starají a mají je v perfektním stavu. A co teprve elektrokoloběžky, které jsou jednoduché a jejich technický stav je snadno zkontrolovatelný i bez složité administrativy.

Závěrem bych řekl, že je jasné, jak by se nový bruselský návrh na zpřísnění a zkrácení intervalů technických kontrol týkal každého, kdo má auto, motorku nebo elektrokoloběžku. Nikdo nezpochybňuje nutnost bezpečnosti. Ale zatěžování řidičů s de facto novými vozidly je absurdní.

Máte rádi EU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články