Škoda Spacáq je realitou: Obytňák už najel tisíce kilometrů. Kolik Kč byste za „bydlík“ z Mladé Boleslavi zaplatili vy?

Projet cizokrajné země v obytném autě značky Škoda, to je sen mnohých Čechů. Jeden takový řidič si svůj „český sen“ plní.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
Další 0 fotografie
                   

Nedávno jsem četl o nadšenci, která se svým obytným autem najíždí tisíce kilometrů. Pojmenoval ho Škoda Spacáq, jde o upravený model Forman. Majitel, myslím, že šlo o pana Novotného z Blanska, podle dostupných zpráv, je pro mě inspirací. Osobně se neznáme, ale fandím takovému přístupu. Mám rád dobrodružství, mám rád auta, mám rád šikovné české ruce. Už samotné jméno v sobě nese něco z dobrodružství, které se vymyká běžným představám o tom, jak by měla vypadat dovolená na čtyřech kolech. Když jsem poprvé slyšel o tom, že někdo z Blanska vzal tuhle přestavěnou škodovku a vyrazil s ní na tisíce kilometrů dlouhou cestu, musel jsem se uznale pousmát.

Nadšenec dokázal to, co by měla udělat samotná automobilka

Vždyť kolik z nás si dneska troufne opustit komfort hotelových pokojů a vydat se na cestu, kde je domovem právě auto? Tím samozřejmě nemyslím obytný vůz na základě luxusní dodávky za několik milionů Kč. Přitom právě tohle je příběh, který má v sobě všechno – odvahu, nápad, trochu bláznovství, a hlavně obrovskou dávku nadšení pro věc, která se dnes už moc nevidí. Jak jsem řekl, pan Novotný a jeho Spacáq je pro mě inspirací.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Mrzí mě však, že není inspirací pro samotnou automobilku. Obytné auto, nebo minimálně oficiální možnost přestavby, mi chybí. Mercedes má své Marco Polo, Volkswagen, o tom snad ani není třeba mluvit. Tak proč ne Škoda, když jsou Češi navíc proslulí milovníci kempování? Dobře, je tady už dva roky starý Rodiaq. Ten je sice důkazem, že značka ze Mladé Boleslavi umí překvapit, ale jen díky studentům. Šlo o devátý žákovský vůz, který vznikl v rámci studentského projektu Škoda Auto. Navíc je to auto s plně elektrickým pohonem, takže reálně nic, s čím byste chtěli vyrazit třeba do Afriky. Což má myslím pan Novotný se Spacáqem v plánu.

Obytný automobil Škoda Kempiq: Veřejnost po něm toužila tak dlouho, až jí bylo vyhověno. Kolik stojí?

Rodiaq je postavený na platformě MEB, to je základní stavební kámen pro elektromobily koncernu Volkswagen. Rodiaq má délku 4,39 metru, šířku 1,85 metru a výšku 1,62 metru. To by ho reálně řadilo do segmentu kompaktních crossoverů, které jsou dnes na trhu velmi žádané. Rozvor náprav 2,77 metru slibuje dostatek prostoru pro posádku i zavazadla. Design vozu je výrazný a sebevědomý, přičemž nezapře typické prvky Škody – široká maska chladiče, ostré linie karoserie a charakteristická LED světla, která vozu dodávají osobitý výraz.

Jásat je předčasné, Škoda obytňák nevyrobí, a to je škoda

Přitom ale Rodiaq nepůsobí přehnaně futuristicky, spíš naopak – je to auto, které by mohlo klidně vyjet na silnice už zítra a okamžitě zaujmout. Mohl. Ale nevyjede. Tak, jako nevyjel v době svého přestavení. Škoda. Tedy, škoda, aby bylo jasno. Interiér je navržen s důrazem na jednoduchost a funkčnost, což je v dnešní době digitálních technologií velmi důležité. Digitální přístrojový štít a velký centrální dotykový displej umožňují intuitivní ovládání všech funkcí vozu, přičemž ergonomie a přehlednost jsou na vysoké úrovni.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Práce studentů určitě zaslouží obdiv. Tenhle mix kanceláře a karavanu je vlastně fajn. Umím si představit mít ho jako mobilní kancelář. Ale plnohodnotný obytňák by se mi líbil víc. Tedy Obytňáq. Zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a stvořil obytný automobil, který by byl postaven na základě současného Kodiaqu. A mám jedinou otázku, koupili byste si ho? Budu moc rád za komentáře dole pod článkem. I za to, kolik peněz byste za takové auto dali a kam byste s ním jeli. Zpět k panu Novotnému, rád bych mu vyseknul poklonu. Udělal něco, co by měla udělat automobilka. A směrem do Mladé Boleslavi bych řekl, že by možná stálo za to nějaké obytné auto začít vyrábět.

Galerie

Další 0 fotografie

Měla by to Škoda vyrábět?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články