Nový systém zkontroluje řidiče za jízdy a bez jeho vědomí: Co vše jednotky DSRC kontrolují? A musíte se bát?

Fyzická kontrola se zastavením vozidla přestává být potřebná. Auto se dá plně zkontrolovat za jízdy a na docela slušnou vzdálenost.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Je to jen pár týdnů, co byl představen nový systém mobilních kontrolních stanic. Centrum služeb pro silniční kontrolu se změnilo, to jsme v redakci AutoŽivě už reportovali. Teď je tady nově INISD, tedy Inspekce silniční dopravy. Podstata je stejná, pravomoci a vybavení novější a efektivnější. O pravomocích už jsme také v redakci AutoŽivě informovali, o tom, jak Centrum služeb se neobešlo bez asistence policie, kdežto INSID už má volnější ruce. Ale o to teď nejde. Tématem je dálkové odečítaní tachografů.

Kontrola řidiče a jeho auta za jízdy a bez nutnosti zastavit

Nenápadné věc, která pracuje i za tmy, v noci, řidič o kontrole netuší. Komunikace s digitálními tachografy, která je v současnosti stále důležitější kvůli legislativním požadavkům a efektivitě provozu dopravních firem. Víc jak pět let je v Evropské unii povinné vybavovat nová vozidla tzv. inteligentními tachografy druhé generace. Ty umožňují dálkovou komunikaci s kontrolními orgány. Jinak řečeno, kompetentní kontrola „přečte“ tachograf na dálku bez vědomí a souhlasu řidiče. Technologie je známá jako DSRC (Dedicated Short Range Communication).

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: MD ČR

Umožňuje policii nebo jiným kontrolním orgánům na dálku získat vybrané údaje z tachografu, aniž by museli vozidlo zastavovat. Mezi údaje, které lze na dálku získat, patří například informace o překročení rychlosti, manipulaci s tachografem, chybě v systému nebo o překročení doby řízení. Cílem je zefektivnit kontroly a zaměřit se pouze na vozidla, u kterých je podezření na porušení předpisů. Já bych sám za sebe doplnil, že jde o to vybrat více pokut.

Automechanik z STK porušil mlčení a řekl nám, za co nejčastěji vyhazují z kontrol. Řidiči nemají představu a zbytečně platí peníze

Dálková komunikace probíhá prostřednictvím speciálního zařízení, které je umístěno ve vozidle a komunikuje s kontrolním zařízením DSRC. Přenos dat je šifrovaný a chráněný proti zneužití. Samotný přenos trvá jen několik sekund a vozidlo nemusí být během kontroly zastaveno. Pokud kontrolní orgán zjistí podezřelé údaje, může vozidlo zastavit a provést podrobnější kontrolu. Pokud je vše v pořádku, vozidlo pokračuje bez přerušení v jízdě. Může policie na dálku auto „vypnout“? Samozřejmě, že ne.

Kdo za to může? Jako obvykle nitky vedou k Evropské unii

Dálková komunikace s tachografy neznamená ani to, že by kontrolní orgány měly přístup ke všem údajům o řidiči nebo vozidle. Přenášejí se pouze předem definované údaje, které jsou stanoveny nařízením Evropské unie. Mezi tyto údaje patří například stav tachografu, poslední pokus o kalibraci, překročení rychlosti, přerušení napájení, chyba v systému, pokus o manipulaci, překročení doby řízení nebo absence platné karty řidiče. Ostatní údaje, jako jsou osobní data řidiče nebo detailní záznamy o jízdě, nejsou na dálku přenášeny.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Co není, může být. Jen si to představte. Policie si na dálku přečte všechno o autě i řidiči. Pokud se děje něco nezákonného, rovnou potvrdí udělení pokuty. Ta přijde do datové schránky pachatele. Anebo „lépe“ – rovnou se odečte z bankovního účtu. To je Velký bratr na druhou. Ale nic, co by technologicky nešlo zvládnout. Kdyby člověk neřešil brutální zásah do soukromí a osobních svobod. Zrovna dneska jsem hlídku INSIDu viděl.

Mobilní hlídky umí víc než jen kontrolovat tachograf na dálku

Stála na výjezdu z tunelového komplexu Blanka, na sjezdu na pražský Břevnov. Neměla žádné auto „v péči“. Asi že byl hic. Princip DSRC je vlastně překvapivě jednoduchý, funguje na frekvenci 5,8 GHz a umožňuje bezdrátovou výměnu dat mezi vozidlem a silniční infrastrukturou. DSRC umožňuje čtení dat v reálném čase. Proces není limitován rychlostí jízdy a relativně ani vzdáleností. Lze jej aplikovat i na 100 metrů.

iZdroj fotografie: MD ČR

Určitá omezení, resp. opatření tady jsou. Kontrolní auto musí jet před měřeným vozidlem, nutně ne v tom samém pruhu. Vysílací anténa nákladních aut je vpředu za čelním sklem, snímací kamera je naopak pouze v zadní části auta INSIDu. Řidičů osobních aut se tedy tato specialita netýká. Ovšem INSID jako takový může zastavit a kontrolovat každého, nejenom náklaďáky. Tak si dejte se svým pašíkem chrlícím dehet z výfuku pozor.

Souhlasíte s mobilními hlídkami?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články