Dějiny elektromobilů přepsány: Nové supernabíječky poskytnou dojezd 400 km za 5 minut. Kdy a kde budou v ČR?

Nabíjení elektrických aut se z hlediska času začíná přibližovat tankování klasického paliva. Takže naftu, benzín nebo elektrický proud?

i Zdroj fotografie: Zeekr
                   

Když se dnes mluví o elektromobilitě, většina diskusí se točí kolem dojezdu, rychlosti nabíjení a samozřejmě i dostupnosti samotných nabíjecích stanic. Právě rychlost doplnění energie je pro mnoho řidičů stále zásadní překážkou, která je odrazuje od přechodu na elektrický pohon. Pro mne určitě. V redakci AutoŽivě vnímáme elektromobilitu obecně jako cestu, tedy jednu z cest. Takovou, která má své klady i zápory. A právě dobíjení patří mezi spíše ty slabší stránky celého konceptu.

Jak dlouho jste ochotni čekat u stanice, než se auto nabije?

A není divu, kdo by chtěl čekat desítky minut, než se baterie nabije na úroveň, která umožní pokračovat v cestě? Právě v tomto bodě přichází na scénu čínští výrobci, kteří v posledních měsících ukazují, že inovace v oblasti elektromobility jsou jejich doménou. Tentokrát se o pozornost hlásí společnost Zeekr. Představila supernabíječku schopnou dodat stovky kilometrů dojezdu během několika málo minut. Jistě, ano, v redakci AutoŽivě už jsme psali o tom, že čínský BYD představil na konci prvního kvartálu superrychlou stanici.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Zeekr

Umí nabíjet výkonem až 1 000 kW. Přeloženo do praxe to znamená, že nabíječka auta, která to umí, nabije za 5 minut na dojezd 400 km. Pořád si nemyslím, že tohle je řešení globálního dálkového cestování. Ale ideální způsob na soužití s elektromobilem v rámci města a okolí? To určitě. Pokud tedy BYD šlo považovat za jedničku v rychlosti nabíjení, tak teď je to už jinak. Zeekr, tedy značka, která je součástí koncernu Geely, prezentovala nabíječku s nabíjecím výkonem až 1 200 kW.

Čínské značky se předhánějí ve výkonu a rychlosti nabíjení

Kapalinou chlazený systém tak zvládá pětinový nárůst proti konkurenčnímu BYDu. Takže tady máme BYD a 1 000 kW. Pak Zeekr a 1 200 kW, ale to stále není konec. Ale o tom za chvíli. Jde o to, aby byly nabíjecí stanice k dispozici v rámci sítě. Ne jedna ukázková kdesi v rámci laboratoře. U nás to samozřejmě nefunguje. Ale v Číně se síť rychlých nabíjecích stanic společnosti Zeekr v posledních třech letech rychle rozvíjela. Výkon nabíječek se postupně zvýšil z 360 kW na 600 kW, poté na 800 kW. Nyní tedy na 1 200 kW. Aktuálně společnost Zeekr Power provozuje v Číně 826 nabíjecích stanic s více než 4 000 nabíječkami. Tohle být u nás, je vystaráno.

iZdroj fotografie: Matti Blume / Creative Commons / CC-BY-SA

Znovu to shrnu. V březnu BYD s 1 000 kW. Pak Zeekr s 1 200 kW. Na to zareagovala společnost Huawei s tím, že oficiálně představí svou megawattovou kompresorovou nabíječku. Ta se pyšní ohromujícím špičkovým výkonem 1 500 kW s maximálním nabíjecím proudem 2 400 A. Řečí čísel to stačí k dodání 20 kWh za minutu, tedy k plnému nabití elektromobilu za pouhých 15 minut. Pokud by se někdo chtěl začít radovat, že takhle svou Teslu nabije u nás za pár minut, bude zklamán.

Evropa je pozadu a bohužel jí značnou rychlostí ujíždí vlak

Jestliže je většina vysokorychlostních nabíječek zaměřena na osobní elektromobily, Huawei to vidí jinak. Technologii navrhuje speciálně pro těžké nákladní vozy. A to nemluvím o kompatibilitě. Je třeba vnímat, že elektromobil neznamená automaticky všechno, co je poháněno proudem ve smyslu identického systému baterií a nabíjení. Plus je tu legislativa EU, kvůli které se do Evropy řada novinek nemá šanci jen tak dostat. Huawei také zkoumá řešení autonomního nabíjení. Chápu to jako zajímavý počin, opět spíš pro velké flotily firemních aut než pro soukromé využití.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jde o bezpilotní robotické nabíjecí rameno namontované na 600kW nabíječce. Při prezentaci byl pomocí nové technologie automobil Maextro S800 autonomně zaparkován vedle nabíječky. Robotické rameno připojilo nabíjecí kabel bez lidského zásahu. Osobně vidím jasný pokrok, který má ale velké překážky k celosvětovému rozšíření. Zejména politické. V tuto chvíli technologie rozhodně není pro všechny řidiče světa. Jde o čínskou věc. Uvidíme tedy – a budu rád za vaše komentáře pod článkem – jak se vše bude vyvíjet.

Supernabíječky v Česku: Kdy a kde?

Můj osobní pohled je takový, že superrychlé nabíječky, které dobijí elektromobil během pár minut na stovky kilometrů, by se v Česku mohly objevit možná dřív, než bychom čekali. Reálně bych si tipnul někdy mezi roky 2026 až 2028, a to hlavně na hlavních dálničních tazích typu D1 nebo D5. Klíčem k jejich zavedení by byly masivní investice ze strany čínských automobilek, které na našem trhu působí, ale taky solidní podpora státu a EU – bez toho to prostě nepůjde. Určitě by také pomohlo, kdyby se k tomu postavila čelem i naše vláda a energetické společnosti, aby se zajistilo, že nám tu při nabíjení nepadne celá síť. Takže suma sumárum – kdyby se hvězdy sešly správně, máme se na co těšit.

Koupíte si elektromobil?

Zdroj: Huawei
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články