Vláda omezuje registrace automobilů se spalovacími motory. Kdo má elektromobil, dostane povolení okamžitě

Představte si, že vám úředník při registraci auta řekne: „Tohle benzinové už neprojde, zvažte elektromobil.“ Sci-fi? Jinde realita a možná předzvěst i pro Evropu a Česko.

i Zdroj fotografie: MD ČR, Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Co kdybyste se při registraci vašeho automobilu s benzínovým motorem na úřadě setkali jen se zdviženým obočím a krátkou odpovědí ve stylu: „Vaše auto bohužel zaregistrovat nemůžeme, je příliš neekologické. Neuvažujete třeba o koupi elektromobilu?“ Zdá se vám to nemožné? Kdo jen trochu sledujete nynější situaci s elektromobily, možná vám takový scénář zas tak nereálný nepřijde. Respektive, on už dokonale funguje. Pojďme se na to každopádně s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Loterie na registraci auta se spalovacím motorem

Tak třeba čínská vláda dramaticky zpřísňuje podmínky pro získání registračních značek na spalovací automobily ve velkých městech. V Pekingu, Šanghaji či Shenzhenu musí zájemci o klasické auto čekat v loterii s úspěšností pouhých 0,05 % – tedy s šancí 1 : 2 000. Čínská Sportka? Malinko drsná „Sportka“. V Pekingu se měsíčně vydává pouze 3 000 značek pro spalovací vozy při více než 3 milionech žadatelů. Komické. Naproti tomu majitelé elektromobilů získávají registraci okamžitě nebo maximálně do několika týdnů.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: BYD

Tento systém sleduje dva hlavní cíle. Prvním je boj se znečištěním ovzduší – Peking zaznamenal díky omezením pokles koncentrace PM2.5 o 35 % mezi lety 2013–2023. Druhým, možná ještě důležitějším cílem je podpora domácího automobilového průmyslu. Čína se mj. i díky této politice stala největším výrobcem elektromobilů na světě s 60% podílem na globální produkci. Značky jako BYD, Nio nebo Xpeng expandují i na zahraniční trhy. Elona Muska a Teslu tohle rozhodně nepotěšilo.

Evropa by možná zažila masivní protesty. A kšeftování „bokem“

Jak by to vypadalo v Evropě? Čínský model výrazně omezuje osobní svobodu volby, což by v evropském kontextu pravděpodobně vyvolalo masivní protesty. Představte si, že by třeba Pražan musel čekat 5–8 let v loterii na možnost koupit si Škodu Octavia, zatímco Tesla, Elroq nebo Enyaq by byly k dispozici ihned. Takový systém by paradoxně mohl vést k černému trhu s registracemi nebo masovému registrování vozů mimo velká města. Prodám registraci, Zn. levně? Možná by to byly zajímavé inzeráty.

iZdroj fotografie: Škoda

Čili zatímco Čína může díky své politické struktuře podobná opatření prosadit direktivně, Evropa musí hledat jiné cesty. Paradoxně však EU ztrácí své hlavní nástroje. Německo ukončilo dotace na elektromobily v prosinci 2023, Norsko je postupně ruší, Francie je výrazně omezila. Místo pozitivní motivace tak zbývají především restriktivní opatření jako emisní normy Euro 7, zákazy vjezdu spalovacích aut do center měst od roku 2030 či povinné kvóty prodeje elektromobilů pro výrobce. Ano, souhlasím. EU se takto jednou „ureguluje“.

Evropa sama sebe dostala do patové situace

Evropa se tak ocitá v pasti – nemůže použít čínský model přímého nátlaku, ale zároveň opouští model finanční podpory. Výsledkem může být zhroucení trhu s novými vozy, kdy si lidé nebudou moci dovolit drahé elektromobily bez dotací, ale zároveň nebudou mít přístup ke spalovacím vozům kvůli regulacím. K čemuž tak trochu možná směřujeme. Na Enyaqa nemám a dieselovou Octavii si za chvíli nekoupím. Jaká je z toho cesta ven, co myslíte? Jak to vidíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články