Vybrali jsme nejúspornější naftová auta: Jezdí skoro zadarmo, mají nejnižší náklady na kilometr. Levněji už to nejde

Z tohoto žebříčku nejúspornější dieselů můžete vybírat. Všechny jsou zárukou nízkých nákladů na kilometr jízdy, ovšem vítěz je jako vždy jen jeden. Kterému z těchto úsporných rekordmanů byste dali přednost?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Vůz, který není spojený s celou paletou nákladů, je bohužel jen marný sen. A proto je třeba stále počítat s náklady, které se do celkového provozu v průběhu roku promítají. Palivo, běžné servisní práce, ale i pojištění – to všechno dokáže zahýbat našimi peněženkami.

Některé značky vozů, či dokonce konkrétní modely jsou však vyhlášené tím, že svým majitelům nesahají ani zdaleka tak hluboko do kapsy jako jiné, které pro ne příliš movité motoristy prostě nejsou zrovna ideální. A je to přesně ten případ, na který se hodí pořekadlo, že kdo chce vlastnit opici, musí mít také na banány. To samozřejmě platí jak pro nová, tak i ojetá vozidla.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Sám jsem se spálil po koupi „bavoráka“

I já sám jsem v tomto ohledu už jednou narazil. A to se svým ojetým BMW 330i Coupé, které mě ve finále vyšlo na neskutečné peníze již při první návštěvě autoservisu. V servisu mi totiž odhalili celou řadu nutných oprav, mezi kterými byla výměna předních tlumičů, repase DPF, výměna vodiče k autobaterii, nová autobaterie, výměna čtyř vstřikovačů a těsnění na motoru a řada dalších akcí. A právě na BMW se nejedná o díly, jež by patřily k těm levným.

iZdroj fotografie: Gielda Klasyków pro AutoŽivě.cz

Nicméně opravami vysoké náklady neskončily. Záhy jsem zjistil, že se spotřebou se ani s lehkou nohou na plynu nedostanu pod 10 litrů benzínu na 100 km a havarijní pojištění na tento vůz není možné sehnat pod 30 000 korun ročně. Takže pokud nechcete narazit stejně jako já, pak pořízení vozu ve smyslu nákladů před samotnou koupí raději dobře zvažte.

Náklady v jednom balíčku na kilometr

A pokud právě hledáte co možná nejúspornější vůz, a to konkrétně s dieselovým agregátem, mám pro vás dobrou zprávu. Redakce AutoŽivě se totiž rozhodla najít vozy s co nejnižšími náklady a shodou okolností jsme objevili nový žebříček naftových přeborníků, kteří jsou pro úsporu peněz jako dělaní. Deset nových nejvíce šetřících „dieseláků“ vyhodnotil italský automobilový klub ACI, který v rámci své detailní analýzy vozů vzal v potaz hned několik klíčových kritérií.

Náklady na servis, náklady na pojistné, amortizace, cena pneumatik a samozřejmě také náklady v rámci spotřeby jednotlivých vozů – to vše se do zvoleného žebříčku promítlo a u každého vozu tak figuruje přehledná hodnota v podobě jedné cifry, která reflektuje vykalkulovaný cenový náklad vozidla na jeden ujetý kilometr.

Ne, Ital opravdu nevyhrál

Jestli očekáváte, že se jedná o přehled čistě italských značek aut a Italové si tím tzv. přihřívají polívčičku v rámci navýšení zájmu motoristů o jejich modely aut, jste na velkém omylu. Italské auto je v seznamu nejspořivějších dieselů pouze jedno jediné. A dokonce to není ani vítěz.

Prim hrají v tomto případě koncernová a také francouzská vozidla. A ano, hádáte správně, v žebříčku figurují i modely Škodovky, ovšem ani jeden z nich se absolutním vítězem v tomto případě nestal. Začínáte tipovat, který vůz je k peněženkám svých majitelů nejšetrnější? Není třeba. Vozy, o kterých je řeč, si spolu hned představíme.   

i

10. Seat Leon 2.0 TDi

Na posledním místě, které ovšem v rámci nízkých nákladů vůbec není špatné, figuruje španělský Seat Leon. Vůz pojmenovaný podle města León se začal vyrábět v roce 1999 a dnes je k mání již ve své čtvrté generaci. Konkrétně pak od roku 2020. Jedná se o původně velmi sympatický hatchback, který lze pořídit také ve variantě kombi, a to s označením ST.

Nejoblíbenější verze v podobě hatchbacku disponuje solidním zavazadelníkem o objemu 380 litrů, kombi pak nabízí 617 litrů. Pod kapotou skrývá Seat Leon 2.0 TDi čtyřválec, který dosahuje výkonu 116 koní a maximálního točivého momentu 300 Nm. Není tajemstvím, že se jedná o koncernový vůz, který navíc sdílí nejednu svou součást s vozidly VW nebo Audi.

Výrobce uvádí u našeho dieselového Leona minimální spotřebu 4,5 litru, což je velice pěkné číslo. Ve skutečnosti je však klasicky třeba počítat se spotřebou cca o litr vyšší. I to je ovšem přímo vynikající hodnota na vůz, který si se snížením spotřeby nevypomáhá hybridním pohonem. A podle ACI vychází celkové náklady tohoto auta na 1 km na 12,78 koruny.

Ford Focus 4. generace 2018 i

9. Ford Focus 1.5 EcoBlue

Na deváté pozici se umístil Ford Focus, a to konkrétně v motorizaci 1.5 EcoBlue. Tento oblíbenec spatřil ve své první generaci světlo světa již v roce 1998 a v současnosti stále oslovuje kvantum motoristů dokonce již v generaci čtvrté. V roce 2002 se vůz blýskl v rámci sportovnější varianty s označením ST a následující rok dokonce v ryze sportovním provedení v podobě RS. Právě Ford Focus RS patří ve své kategorii mezi moje velké oblíbence, a to napříč generacemi. A je velká škoda, že celou modelovou řadu Focus brzy čeká ukončení výroby.

Ale zpět k naší úsporné variantě. Ford Focus EcoBlue s objemem 1,5 litru má výkon 116 koní a maximální točivý moment na hodnotě 250 Nm. Vzhledem k nepříliš vysoké váze má vůz poměrně solidní akceleraci a nabízí také příjemně citlivé řízení i stabilitu v zatáčkách. Ve srovnání Se Seatem Leon je Focus celkově větší a disponuje také objemnějším zavazadelníkem (konkrétně 392 litrů). Spotřeba našeho Focusu se pohybuje mezi 5 až 6 litry na 100 km a podle ACI jsou náklady na jeden ujetý kilometr tohoto auta 12,70 korun.

iZdroj fotografie: Škoda

8. Škoda Karoq 2.0 TDi

Ještě o něco lépe pak vycházejí celkové náklady na kilometr v případě aktuálního českého prodejního šlágru Škody Karoq v motorizaci 2.0 TDi. Jeho spotřeba se reálně pohybuje těsně kolem 5 litrů (tuto hodnotu jsem si sám ověřil při testování Škody Karoq) a v testu ACI vychází jeden ujetý kilometr v rámci komplexních nákladů na 12,67 Kč. 

Škoda Karoq je velmi zdařilé menší SUV, které mě v dané motorizaci překvapilo moc pěknou agilitou, jízdním komfortem i vynikající vizualitou vnější podoby i interiéru. Kvalitní zpracování, přehledný infotainment a k tomu parádní objem zavazadlového prostoru 521 litrů – tím vším se může toto SUV s výkonem 116 koní a točivým momentem 300 Nm směle pochlubit. Vůz se vyrábí již 8 let a zásadními změnami prošel v roce 2021. Z pohledu prodejnosti to byla od Škodovky skutečně trefa do černého a lze očekávat, že se v blízké době dokáže Karoq umístit v rámci prodejů na ještě lepších příčkách.

i

7. Škoda Octavia 2.0 TDi

To, že se v rámci nejúspornějších dieselů prosadí Octavia, mě vůbec nepřekvapuje. Vždyť právě proto si její dlouhodobě spolehlivý dvoulitrový dieselový agregát pořizuje kvantum Čechů. Spotřeba se zde pohybuje při klidné jízdě na úrovni 4,5 litru, a přitom se jedná o vysoce praktický vůz jak v provedení liftback, tak kombi. Škoda Octavia je vyhlášená velkým objemem zavazadelníku, což představuje už u liftbacku úžasných 600 litrů.

I samotný interiér je na danou kategorii vozidla vysoce prostorný a také jízdní charakter je více než uspokojivý. Přehledností, praktičností, a dokonce i velmi dobře zvládnutou vizualitou tak česká „Oktávka“ každoročně oslovuje obrovské množství motoristů a na našem území se jedná o jeden z nejprodávanějších vozů vůbec. Škoda Octavia je na trhu již od roku 1996 (respektive od roku 1959, pokud bychom se bavili o doslova prapůvodní verzi) a není žádným tajemstvím, že Octavií, které brázdí silnice po celém světě, bylo vyrobeno více než 7 milionů kusů.

Pokud netrpělivě čekáte na náklady Škody Octavia 2,0 TDi na jeden kilometr, pak vězte, že podle ACI je to 12,52 korun. 

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

6. Volkswagen Golf Variant 2.0 TDi

A máme tu další, ještě o kousek úspornější koncernový vůz, který se rovněž těší mezi českými řidiči vysoké oblibě. Na šesté pozici se umístil dvoulitrový turbodieselový Volkswagen Golf v provedení kombi. Patrně víte, že kombíky od Golfu jsou automobilkou označovány jako Variant. Dnes se nové Golfy prodávají už ve své osmé generaci, kdy ta první se blýskla v roce 1974. Ano, již před 51 lety.

Poslední generace Golfa se mi samozřejmě před nedávnem také dostala do rukou. A musím říct, že mě vůz překvapil výbornou kombinací kvalitní ovladatelnosti, praktičnosti ovládacích prvků i podvozkem, který je sympaticky na pomezí mezi lehkou sportovností a komfortem. V rámci spotřeby v případě motorizace 2.0 TDi není problém se pohybovat těsně pod 5 litry a celkové náklady na 1 kilometr uvádí italský automotoklub v podobě 12,519 korun. Je trochu paradoxní, že v případě hatchbacku vychází hodnota jako vyšší, konkrétně pak na 12,586 Kč. 

Golf Variant 2.0 TDi opět disponuje výkonem 116 koní a maximálním točivým momentem 300 Nm. Zavazadelník s objemem 611 litrů je připravený odvézt pořádnou porci zavazadel a interiér je designově prostší, ale moderní. Spotřeba Golfu reálně atakuje hranici 4,5 litru s lehkou nohou na plynu. 

iZdroj fotografie: Google

5. Peugeot 308 1.5 BlueHDi

Následuje skutečný krasavec. Vůz, který si svým francouzským šarmem a elegancí říká o pozornost kolemjdoucích a současně interiérovým designem dělá radost svým majitelům. Ano, Peugeot 308 se v poslední generaci jeho návrhářům extrémně povedl. A je radost s ním jezdit na denní bázi vzhledem k jeho lehce sportovnímu naturelu (ale skutečně jen lehounce), který se nese ruku v ruce s velmi slušnou dávkou komfortu.

Peugeot 308 jsem testoval vícekrát a vždy mi dělal radost. Má v sobě takovou střídmou prémiovost a konkrétně motor 1,5 BlueHDi je výborně nastavený na pomezí mezi rozumnou akcelerací (máme tu výkon 131 koní a točivý moment znovu 300 Nm) a vynikající spotřebou kolem 5 litrů. Tedy samozřejmě v rámci extra poklidné jízdy. Zavazadelník tohoto pohledného hatchbacku skrývá za pátými dveřmi objem 412 litrů, a to je rozhodně více, než bych podle vnější vizuality tohoto nevelkého vozidla odhadoval. Italové spočítali jeho náklady na kilometr jízdy na 12,12 korun.

iZdroj fotografie: Google

4. Audi A3 30 TDi

S koncernovými auty jsme v našem žebříčku extra úsporných dieseláků ještě neskončili, ale možná i vás překvapí, že tentokrát tu máme i jedno Audi. Jedná se konkrétně o model A3, který je oblíbený především mezi řidičkami. Aby ne, vždyť je to skutečně moc pěkné auto menšího formátu, které má v sobě určitý punc prémiovosti spolu s příjemnou vizuální dynamikou. Světla spolu s maskou působí v rámci posledního modelu úžasně agresivně a za mě se právě poslední generace A3 designérům vysloveně povedla.

A3 se vyrábí od roku 1996 a je k dispozici ve tří- i pětidvéřovém provedení v podobě hatchbacku (postupem času doplnil A3 ještě sedan). Již od první generace se přitom jednalo o velmi pěkný vůz, který dokázal poutat pozornost kolemjdoucích. A v případě motorizace 30 TDi (dvoulitrový turbodiesel) tu opět máme výkon vozu 116 koní a samozřejmě i opět maximální točivý moment 300 Nm. Zavazadelník je menší a stejně jako v případě Seatu Leon disponuje 380 litry.

Interiér posledního modelu Audi A3 vypadá skvěle, ačkoli se některým řidičům může jevit spíše jako strohý, puristický a lehce sterilní. Za mě ovšem právě interiéru poslední A3 dávám palec nahoru. Spotřebu uvádí výrobce jako 4,4 litru nafty na 100 km a ve skutečnosti se pod 5 litrů skutečně dostat dá. A nyní samozřejmě klíčový ukazatel, a to v podobě nákladu na kilometr. Italové jej spočítali na 12,09 korun, což znamená, že jsme se opět posunuli jen o pár haléřů.

iZdroj fotografie: Opel

3. Opel Astra 1.5 CDTi

Ale pozor, nyní už se dostáváme na bedny vítězů našeho žebříčku extra úsporných nafťáků. A jako třetí v pořadí se umístil Opel Astra. Já osobně jsem tedy tomuto auto nikdy moc na chuť nepřišel, ale vzhledem k jeho cenovce i dlouhé historii si dokáži představit základnu jeho fanoušků, která rozhodně není malá. Mimochodem u našich sousedů v Polsku je to jedno z nejoblíbenějších aut vůbec. Víte, že ve Velké Británii a USA se ovšem stejný vůz neprodává pod značkou Opel? Skutečně. Na britské scéně se jedná o Vauxhall Astra a na té americké vůz naleznete pod označením Saturn Astra.

Každopádně Astra brázdí především evropské silnice už od roku 1992, kdy měla v začátcích řadu společných rysů s Opelem Kadett, který si možná ještě dokážete vybavit. Naše Astra 1.5. CDTi disponuje prakticky totožným motorem ve smyslu hodnot jako výše zmíněný Peugeot 308, a tak tu máme 131 koní a 300 Nm. Ovšem poslední, a tedy již šestá generace má v podobě hatchbacku pěkný objem zavazadelníku s konkrétně 422 litry (tedy o 10 litrů více než Peugeot 308).

A co ty náklady? Spotřeba udávaná výrobcem je v této motorizaci 4,7 litru, ale hlavně mě mile překvapilo, že Astra konečně porazila magickou hodnotu kilometrového nákladu v podobě 12 korun. Podle italského ACI je to přesně 11,9 korun.

iZdroj fotografie: Google

2. Fiat Tipo 1.6 MultiJet

A konečně tu máme i jedno již slíbené italské auto, které ovšem v rámci úspornosti uchvátilo hned druhé místo. Poslední Fiat Tipo nevypadá vůbec špatně, a dokonce v mých očích vizuálně poráží Opel Astra. Nepůsobí tak stroze a má v sobě určitý šmrnc, který dokáže zaujmout. Tipo má příjemně oblé elegantní tvary a v interiéru mě mile překvapil typickou italskou osobitostí. Ale zajímavé je, že když vyslovím název vozu, tedy Fiat Tipo, první, co se mi vybaví, je jeho první generace. Ta ultra hranatá krabička, která se vyráběla od roku 1988.

Současný Fiat Tipo přináší ve svém hatchbacku výjimečně objemný prostor na zavazadla (520 litrů). Agregát 1,6 MultiJet poskytuje vozu výkon 131 koní spolu s maximálním točivým momentem 320 Nm. Tipo neoslňuje žádnou úžasnou dynamikou a je to spíše takový městský praktik než závodník. Ale klíčová je jeho spotřeba, která se reálně pohybuje kolem 5,5 litru (výrobce uvádí 4,7 litru) a samozřejmě další nízká hodnota nákladu na kilometr v podobě 10,89 koruny.

iZdroj fotografie: Mobile.de

1. Renault Clio 1.5 dCi

A konečně je tu vítěz, ten největší šampion z testovaných dieseláků ve smyslu úspory nákladů. A je to Renault Clio. Vůz, který se mi vlastně nikdy nelíbil, tedy až do své poslední, a tedy současné modelové řady. Ta je designově naprosto jinde a vůz vypadá výborně – dokonce sportovně a lehce agresivně. Dokonce i v interiéru designéři zásadně pokročili. Podle mého názoru sice v tomto ohledu Renaulty za Peugeoty stále zásadně pokulhávají, ale ve smyslu dostupnosti ovládacích prvků naopak lehce vedou. Podvozek je nastavený do příjemného komfortu a objem zavazadelníku v podobě 391 litrů je přesně takový, který bych vzhledem k malému formátu Clia očekával.

Náš vítězný model třímá pod kapotou naftový čtyřválec o objemu 1,5 litru, který ovšem dosahuje výkonu pouze 100 koní a točivého momentu 260 Nm. Ne, žádný sportovec, který by uchvacoval sportovním elementem za jízdy, to určitě není. Zato však na Cliu určitě oceníte extra nízkou spotřebu (dle výrobce 4,2 litru), a především celkové náklady na jeden ujetý kilometr. A pozor, je to neuvěřitelných 10,11 koruny.

Když k tomu připočtete jednu z nejnižších pořizovacích cen mezi všemi vozy v našem žebříčku, je evidentní, že ti, pro koho jsou obecně náklady na vůz klíčové, se musí právě nad Cliem pozastavit a zauvažovat nad jeho koupí. Samozřejmě za předpokladu, že v jejich hledáčku je takto malé vozidlo.  

   

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Karoq jako moje jasná volba

Kdybych si mezi těmito úspornými kousky měl vybírat já sám, rozhodně bych sáhl po Škodě Karoq. Bez ohledu na to, že se ani zdaleka Karoq neumístil mezi vozy s nejnižšími náklady. Na tomto autě mě fascinuje jeho výjimečná komplexnost. Od pozoruhodné prostornosti, ovladatelnosti, celkových jízdních vlastností až po jeho design a nečekaný komfort v kabině. A to, že je navíc v dieselu Karoq i úsporný, tak to vnímám jako třešinku na dortu, která jen umocňuje jeho kvality.

A co vy? Dokázali byste si v žebříčku úsporných dieselových borců vybrat? Je mezi nimi model, po kterém byste ihned sáhli v nové nebo lehce ojeté podobě? V každém případě se ještě před volbou vozidla právě nad jeho provozními a souvisejícími náklady nejprve dobře zamyslete, abyste pak nebyli nemile překvapení jako já se svým „bavorákem“. Ten vůz mě stále baví a vysloveně se mi líbí, ale když k vám budu upřímný, náklady na jeho provoz mě dodnes trochu štvou. Je to holt daň za radost, kterou z jízdy ve svém kupé mám.  

Pokud byste si museli vybrat vůz z tohoto žebříčku nejúspornějších dieslů, který by to byl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články