Motoristé nemusí cyklisty a cyklisti mají problém s auty. Zbytečně, stačí se chovat ohleduplně a znát předpisy.
Cyklisté a motoristé se obvykle a často nemají rádi. Nechápu to. V redakci AutoŽivě jsme udělali průzkum mezi našimi čtenáři a potvrdilo se to, co jsme předpokládali. V celých 91 % jsou motoristé také cyklisty a naopak ten, kdo jezdí na kole, jezdí také autem. Takže za redakci AutoŽivě bychom to okomentovali asi tak, že když jede člověk na kole, nevraží proti autům. A naopak. Zcela zbytečně. Základem je ohleduplnost mezi všemi.
Nepochopitelné, řidiči aut jsou cyklisti a cyklisti jezdí autem!
Nicméně mimo nepsané návyky v rámci přirozené ohleduplnosti jsou tady oficiální pravidla. Jedno z nich je, že na plné čáře se nepředjíždí. Jistě, jsou tady výjimky, které jsme už v redakci AutoŽivě představovali. Ale jak je to s cyklisty? Předjíždění cyklisty na silnici, kde je vyznačena plná čára, je téma, které dokáže rozproudit vášnivou debatu nejen mezi řidiči, ale i mezi samotnými cyklisty. Každý, kdo někdy jel autem po okresce, kde se před ním vynořil cyklista, ví, jak dokáže taková situace zamotat hlavu.
Na jedné straně je tu jasné pravidlo – plná čára znamená zákaz předjíždění. Na druhé straně ale stojí realita provozu, kdy se za cyklistou často tvoří kolona, rychlost klesá na minimum a nervozita v autě stoupá. A právě v tu chvíli si člověk položí otázku: Je vůbec možné cyklistu na plné čáře bezpečně a legálně předjet, nebo jde o risk za pokutu a body? Předjet v souvislosti s přejetím plné čáry, aby bylo jasno. Kdo čte AutoŽivě pravidelně, ví, na co narážím. Otázka to není vůbec jednoduchá a odpověď na ni není tak černobílá, jak by se mohlo zdát.
Výjimka potvrzuje pravidlo, člověka na kole předjet lze
Český zákon o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně zákon č. 361/2000 Sb., stanovuje, že plná čára je „nepřekročitelná hranice“, kterou řidič nesmí přejet, pokud tím poruší zákaz předjíždění. Je tady vodorovná značka V1a – Podélná čára souvislá. Tedy „plná“, která se používá typicky k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem. Když značka slouží k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. A nesmí ji přetínat. Takže teoreticky to nejde. Jenže právě v případě cyklistů existuje výjimka.
Podle § 17 odst. 5 zákona je možné cyklistu předjet i přes plnou čáru, pokud je to nezbytné pro zajištění bezpečného odstupu, který je stanoven minimálně na 1,5 metru. Tato vzdálenost je povinná na silnicích, kde je maximální povolená rychlost vyšší než 30 km/h, a na úsecích s nižší rychlostí je možné odstup zkrátit na jeden metr. Pozor, za porušení je ve vzduchu pokuta do výše až 2 500 Kč. Je třeba také rozlišovat mezi předjížděním a objížděním.
Statická překážka se dá objíždět, včetně jízdy přes plnou čáru
Objíždí se statická překážka, laicky řečeno. Předjíždí se pomalu jedoucí vozidlo. Za to je cyklista, i kdyby se šoural kilometr v hodině, považován. Nicméně kolo pohozené u krajnice a cyklista kdesi za bukem vykonávající potřebu, to už mluvíme o objíždění. Znovu se ale vrátím k základnímu principu provozu na silnici.
K ohleduplnosti, a hlavně ke zdravému rozumu. Koneckonců je třeba si uvědomit, že zdraví a bezpečnost všech účastníků silničního provozu, včetně cyklistů, musí být vždy na prvním místě. Riskovat zbytečnou nehodu jen kvůli momentální netrpělivosti se nikdy nevyplatí. Je lepší dát si za volantem chvíli na vydechnutí a počkat na bezpečnou příležitost k předjetí než se ocitnout v situaci, kdy by mohlo dojít k tragédii.