Vyplatí se pohon všech kol v autě? Nevýhody převládají, Češi ho přesto milují. Expert radí, kdy dává 4×4 skutečně smysl

Postupné snižování ceny za pohon všech kol vede k tomu, že si jej pořizuje stále více a více majitelů. Komu se však „čtyřkolka“ skutečně vyplatí?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Čísla mluví jasně: V Česku se loni prodalo 25 % nových osobních aut s pohonem všech kol (celkem prodáno: 231 600, z toho 4×4: 58 164. Zdroj: SDA). Před deseti lety? Pouhých 12 %! Opravdu potřebuje každý čtvrtý Čech pohon 4×4? Nedojedete do Lidlu s pohonem jedné nápravy? A opravdu jsou ty „4 centimetry sněhu u Muzea”, jak o nich zpíval Jarek Nohavica, důvodem k složitější technice? A vyšší ceně/vyšší spotřebě? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Nevýhody 4×4, které vás budou bolet. Hlavně v peněžence

Trvalý pohon všech kol znamená v průměru o 5–8 % vyšší spotřebu paliva. I systémy spínající pouze při prokluzu jedné nápravy (Haldex a další) zvyšují hmotnost vozu / mechanické odpory, a tím i spotřebu. U průměrného SUV je to litr navíc na 100 km. Při 20 000 km ročně a ceně benzínu 38 Kč/l vás to vyjde na 7 600 Kč ročně jen za palivo! K tomu vyšší hmotnost (50–100 kg), dražší servis (výměna oleje v diferenciálu), složitější technika = dražší opravy. A hlavně – příplatek často 50 i 100 tisíc korun při koupi. To není úplně málo.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Statistiky ukazují, že průměrný majitel 4×4 využije jeho schopnosti v pouhých 5 % jízd. ALE – pokud bydlíte v Jeseníkách, vyjíždíte v 5 ráno na zasypaných silnicích, případně taháte přívěs s koňmi po polních cestách, těch 5 % může znamenat rozdíl mezi „dojedu“ a „musím zavolat odtahovku“. Trakce při rozjezdu do kopce na sněhu? S 4×4 pojedete, s předním pohonem se budete smýkat jak Bambi na ledě. Tady všude dává pohon všech kol smysl, a čím propracovanější, tím lepší. Ve čtyři ráno v závějích vem čert jakékoli peníze, hlavní je dojet.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Když dva dělají totéž, nemusí to být vždy totéž

Pohon všech kol zvyšuje také jistotu na mokré a kluzké vozovce, nemusí být vyloženě zasypaná sněhem. Nicméně jak jsou rozdílné techniky jednotlivých automobilek a jejich modelů, jsou stejně tak rozdílné techniky a provedení pohonu všech kol. S udržovaným a funkčně bezvadným Subaru AWD s trvalým pohonem všech kol se vám pojede citelně jinak než s běžným SUV s předním pohonem a připojitelnou zadní nápravou při prokluzu. Otázkou zůstává, kdo to docení. A jestli to na cesty do Lidlu potřebujete.

Z německé legendy je dnes běžná věc v konfekci

Pamatujete na první modely Audi s pohonem všech kol Quattro z 80. let? Rallye legenda, technologická bomba, cena jako malý byt. Dnes? Quattro najdete na malé Audi A2. Jakkoli to není to stejné Quattro jako kdysi. Subaru Symmetrical AWD bylo synonymem pro jedinečnost, STI pak pro démonická auta rychlostních zkoušek rallye. Dnes stojí ojetý Forester nebo Impreza pár desítek tisíc. A pokud chcete nové, a přesto levné, je tu Dacia Duster 4×4 od 459 900 Kč. Technologie za miliony eur na vývoji je dnes v každém druhém SUV.

iZdroj fotografie: Audi

Jinými slovy: pokud 80 % vašich cest vede po dálnici Praha–Brno a největší „terén“ je rozbitá silnice k Tescu, 4×4 nepotřebujete. Opravdu ne. Ušetřené peníze dejte do lepší výbavy nebo benzínu. Pokud ale vidíte z okna Sněžku a soused jezdí rolbou, volte 4×4. A přečtěte si před nákupem testy a recenze. Často totiž odhalí zajímavé favority (Suzuki) i propadáky (zdravíme BMW). A pamatujte: je lepší připlatit 50 tisíc než jednou v roce volat kamaráda s traktorem! Držím palce v nynějších parnech, ale ještě více za půl roku na horách!

Preferujete pohon 4x4, nebo stačí pohon jedné nápravy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články