Postupné snižování ceny za pohon všech kol vede k tomu, že si jej pořizuje stále více a více majitelů. Komu se však „čtyřkolka“ skutečně vyplatí?
Čísla mluví jasně: V Česku se loni prodalo 25 % nových osobních aut s pohonem všech kol (celkem prodáno: 231 600, z toho 4×4: 58 164. Zdroj: SDA). Před deseti lety? Pouhých 12 %! Opravdu potřebuje každý čtvrtý Čech pohon 4×4? Nedojedete do Lidlu s pohonem jedné nápravy? A opravdu jsou ty „4 centimetry sněhu u Muzea”, jak o nich zpíval Jarek Nohavica, důvodem k složitější technice? A vyšší ceně/vyšší spotřebě? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Nevýhody 4×4, které vás budou bolet. Hlavně v peněžence
Trvalý pohon všech kol znamená v průměru o 5–8 % vyšší spotřebu paliva. I systémy spínající pouze při prokluzu jedné nápravy (Haldex a další) zvyšují hmotnost vozu / mechanické odpory, a tím i spotřebu. U průměrného SUV je to litr navíc na 100 km. Při 20 000 km ročně a ceně benzínu 38 Kč/l vás to vyjde na 7 600 Kč ročně jen za palivo! K tomu vyšší hmotnost (50–100 kg), dražší servis (výměna oleje v diferenciálu), složitější technika = dražší opravy. A hlavně – příplatek často 50 i 100 tisíc korun při koupi. To není úplně málo.
Statistiky ukazují, že průměrný majitel 4×4 využije jeho schopnosti v pouhých 5 % jízd. ALE – pokud bydlíte v Jeseníkách, vyjíždíte v 5 ráno na zasypaných silnicích, případně taháte přívěs s koňmi po polních cestách, těch 5 % může znamenat rozdíl mezi „dojedu“ a „musím zavolat odtahovku“. Trakce při rozjezdu do kopce na sněhu? S 4×4 pojedete, s předním pohonem se budete smýkat jak Bambi na ledě. Tady všude dává pohon všech kol smysl, a čím propracovanější, tím lepší. Ve čtyři ráno v závějích vem čert jakékoli peníze, hlavní je dojet.
Když dva dělají totéž, nemusí to být vždy totéž
Pohon všech kol zvyšuje také jistotu na mokré a kluzké vozovce, nemusí být vyloženě zasypaná sněhem. Nicméně jak jsou rozdílné techniky jednotlivých automobilek a jejich modelů, jsou stejně tak rozdílné techniky a provedení pohonu všech kol. S udržovaným a funkčně bezvadným Subaru AWD s trvalým pohonem všech kol se vám pojede citelně jinak než s běžným SUV s předním pohonem a připojitelnou zadní nápravou při prokluzu. Otázkou zůstává, kdo to docení. A jestli to na cesty do Lidlu potřebujete.
Z německé legendy je dnes běžná věc v konfekci
Pamatujete na první modely Audi s pohonem všech kol Quattro z 80. let? Rallye legenda, technologická bomba, cena jako malý byt. Dnes? Quattro najdete na malé Audi A2. Jakkoli to není to stejné Quattro jako kdysi. Subaru Symmetrical AWD bylo synonymem pro jedinečnost, STI pak pro démonická auta rychlostních zkoušek rallye. Dnes stojí ojetý Forester nebo Impreza pár desítek tisíc. A pokud chcete nové, a přesto levné, je tu Dacia Duster 4×4 od 459 900 Kč. Technologie za miliony eur na vývoji je dnes v každém druhém SUV.
Jinými slovy: pokud 80 % vašich cest vede po dálnici Praha–Brno a největší „terén“ je rozbitá silnice k Tescu, 4×4 nepotřebujete. Opravdu ne. Ušetřené peníze dejte do lepší výbavy nebo benzínu. Pokud ale vidíte z okna Sněžku a soused jezdí rolbou, volte 4×4. A přečtěte si před nákupem testy a recenze. Často totiž odhalí zajímavé favority (Suzuki) i propadáky (zdravíme BMW). A pamatujte: je lepší připlatit 50 tisíc než jednou v roce volat kamaráda s traktorem! Držím palce v nynějších parnech, ale ještě více za půl roku na horách!