Zákaz je striktní: Češi, kteří vlastní taková auta, do oblíbené dovolenkové destinace už nedojedou

Moderní auto, zázrak mladoboleslavské techniky, je postaven takříkajíc mimo zákon. Bez nadsázky, kdo má tohle auto, neprojede.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jedno z mých aut je dvacet let staré naftové BMW řady 5. Kombi má najeto skoro půl milionu kilometrů a mám ho jako pracovní auto ve smyslu nutných dálkových jízd. A mám utrum. Nevyhovuje. Má zákaz. Konec a šmitec. Chápu ale, že v českých podmínkách to není úplně střední proud a takových majitelů jako já moc není. Rozhodně jich je méně než třeba majitelů Škody Octavia. O čem že to mluvím? V redakci AutoŽivě jsme psali o tom, jak se v severní Itálii chystá zákaz vjezdu starých aut. Právě moje staré Bávo je tímto mimo hru.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Nová auta, považovaná za moderní, mají tímto zákaz vjezdu

Jenže i řada jiných, pro Čechy kultovních a milovaných modelů. Včetně těch mladoboleslavských. Není to jen tak, nemluvíme tady o Bělorusku nebo Zanzibaru, kam buď Čech nejede de facto vůbec, když nemusí, anebo tam letí. Sever Itálie je oblast, která je pro mnoho českých řidičů synonymem letních dovolených a ikonických horských průsmyků. Oblast, jež se v posledních týdnech stává místem, kde se automobilová realita mění v pesimistickou rychleji, než by leckdo čekal. A není to změna, která by potěšila každého.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Kdo má v garáži právě dieselovou Octavii, Passata nebo třeba staršího Forda, zapláče. Italské regiony, konkrétně Pádská nížina, která zahrnuje Lombardii, Benátsko, Piemont a Emilii-Romagnu, totiž přitvrzuje v boji proti smogu a emisím. Tentokrát už nejde jen o staré diesely, které by leckdo označil za „smradlavé popelnice“, ale i o vozy, které ještě před pár lety patřily k tomu nejlepšímu, co automobilky nabízely. Třetí generace Škody Octavia se vyráběla od roku 2012 do roku 2020 a v českých ulicích je doslova všudypřítomná.

Desetiletá auta jsou naráz jako nežádoucí, proč?!

Teď se najednou ocitá na seznamu nechtěných. Tak schválně, kdo ji má doma v garáži? Dejte vědět dole pod článkem do komentářů, vážíme si každého názoru. Zákaz relativně moderních aut, to je něco, co by si ještě před pár lety málokdo dokázal představit. V Itálii byla stanovena nová pravidla, která zakazují vjezd do městských oblastí pro dieselové vozy s emisní normou Euro 5 a starší. A právě Octavia třetí generace, první ročníky, pokud má pod kapotou diesel, spadá do této kategorie. Přitom ještě nedávno byla Euro 5 považována za moderní a ekologickou normu, která měla být zárukou čistého ovzduší.

iZdroj fotografie: Škoda

Jenže realita v Pádské nížině je neúprosná. Smog, který se zde drží kvůli geografii a průmyslu, je dlouhodobě jedním z největších problémů celé Evropy. Italské úřady proto sáhly k razantnímu kroku a rozhodly se, že dieselům Euro 5 jednoduše zavřou dveře. A to nejen na pár dní, ale natrvalo. Pokud tedy plánujete cestu do Milána, Turína, Bologni nebo Benátek a vaše auto splňuje pouze Euro 5, můžete se s vjezdem do centra rozloučit.

Zákaz neplatí všude stejně, jsou časové rozdíly a odlišnosti

Nejde jen o centra měst, ale často i o širší městské oblasti, kde platí tzv. ZTL zóny (Zona a Traffico Limitato), které jsou pro nevyhovující vozy zcela uzavřené. Tato opatření se týkají milionů aut, která denně projíždějí touto oblastí. Zákaz začne platit letos v říjnu, v různých oblastech v různých časových režimech.

Týká se tedy dieselových vozidel s emisní normou Euro 5 a horší. Jde tedy zhruba o auta deseti let věku a starší. Registrace nových automobilů s Euro 5 skončily s měsícem září 2015. Zákaz se tak týká prvních ročníků Škody Octavia třetí generace. A samozřejmě i některých stejně starých příbuzných v rámci koncernu VW. Pozor, na zimní dobolenou už tedy možná vaším autem nedojedete, hrozí vysoké pokuty.

Máte tohle auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články