Moderní auto, zázrak mladoboleslavské techniky, je postaven takříkajíc mimo zákon. Bez nadsázky, kdo má tohle auto, neprojede.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Jedno z mých aut je dvacet let staré naftové BMW řady 5. Kombi má najeto skoro půl milionu kilometrů a mám ho jako pracovní auto ve smyslu nutných dálkových jízd. A mám utrum. Nevyhovuje. Má zákaz. Konec a šmitec. Chápu ale, že v českých podmínkách to není úplně střední proud a takových majitelů jako já moc není. Rozhodně jich je méně než třeba majitelů Škody Octavia. O čem že to mluvím? V redakci AutoŽivě jsme psali o tom, jak se v severní Itálii chystá zákaz vjezdu starých aut. Právě moje staré Bávo je tímto mimo hru.
Nová auta, považovaná za moderní, mají tímto zákaz vjezdu
Jenže i řada jiných, pro Čechy kultovních a milovaných modelů. Včetně těch mladoboleslavských. Není to jen tak, nemluvíme tady o Bělorusku nebo Zanzibaru, kam buď Čech nejede de facto vůbec, když nemusí, anebo tam letí. Sever Itálie je oblast, která je pro mnoho českých řidičů synonymem letních dovolených a ikonických horských průsmyků. Oblast, jež se v posledních týdnech stává místem, kde se automobilová realita mění v pesimistickou rychleji, než by leckdo čekal. A není to změna, která by potěšila každého.
Kdo má v garáži právě dieselovou Octavii, Passata nebo třeba staršího Forda, zapláče. Italské regiony, konkrétně Pádská nížina, která zahrnuje Lombardii, Benátsko, Piemont a Emilii-Romagnu, totiž přitvrzuje v boji proti smogu a emisím. Tentokrát už nejde jen o staré diesely, které by leckdo označil za „smradlavé popelnice“, ale i o vozy, které ještě před pár lety patřily k tomu nejlepšímu, co automobilky nabízely. Třetí generace Škody Octavia se vyráběla od roku 2012 do roku 2020 a v českých ulicích je doslova všudypřítomná.
Desetiletá auta jsou naráz jako nežádoucí, proč?!
Teď se najednou ocitá na seznamu nechtěných. Tak schválně, kdo ji má doma v garáži? Dejte vědět dole pod článkem do komentářů, vážíme si každého názoru. Zákaz relativně moderních aut, to je něco, co by si ještě před pár lety málokdo dokázal představit. V Itálii byla stanovena nová pravidla, která zakazují vjezd do městských oblastí pro dieselové vozy s emisní normou Euro 5 a starší. A právě Octavia třetí generace, první ročníky, pokud má pod kapotou diesel, spadá do této kategorie. Přitom ještě nedávno byla Euro 5 považována za moderní a ekologickou normu, která měla být zárukou čistého ovzduší.
Jenže realita v Pádské nížině je neúprosná. Smog, který se zde drží kvůli geografii a průmyslu, je dlouhodobě jedním z největších problémů celé Evropy. Italské úřady proto sáhly k razantnímu kroku a rozhodly se, že dieselům Euro 5 jednoduše zavřou dveře. A to nejen na pár dní, ale natrvalo. Pokud tedy plánujete cestu do Milána, Turína, Bologni nebo Benátek a vaše auto splňuje pouze Euro 5, můžete se s vjezdem do centra rozloučit.
Zákaz neplatí všude stejně, jsou časové rozdíly a odlišnosti
Nejde jen o centra měst, ale často i o širší městské oblasti, kde platí tzv. ZTL zóny (Zona a Traffico Limitato), které jsou pro nevyhovující vozy zcela uzavřené. Tato opatření se týkají milionů aut, která denně projíždějí touto oblastí. Zákaz začne platit letos v říjnu, v různých oblastech v různých časových režimech.
Týká se tedy dieselových vozidel s emisní normou Euro 5 a horší. Jde tedy zhruba o auta deseti let věku a starší. Registrace nových automobilů s Euro 5 skončily s měsícem září 2015. Zákaz se tak týká prvních ročníků Škody Octavia třetí generace. A samozřejmě i některých stejně starých příbuzných v rámci koncernu VW. Pozor, na zimní dobolenou už tedy možná vaším autem nedojedete, hrozí vysoké pokuty.