U nás v ČR je značka Škoda považovaná za nedotknutelnou. Byl ale model, který byl skutečně nedobrý, nejde strkat hlavu do písku.
Nedávno jsem měl nutkání vyjádřit svůj názor na to, jaký model Škoda je podle mě ten nejlepší. Pokud jste četli, víte, že jsem vsadil na klasiku ze sedmdesátých let dvacátého století v karoserii kupé. Debata o nejlepším autě ale nutně musí vyústit v jinou, stejně závažnou otázkou. Která Škoda je ta nejhorší? V redakci AutoŽivě jsme se většinově shodli na jednom a tom samém modelu. Když jsem to pak ověřoval u ostatních kolegů a v rámci názoru odborné veřejnosti, vlastně se mi náš redakční pohled potvrdil.
Lidé značku milují, nekritzují a považují ji za národní bohatství
Nejhorším modelem Škoda vůbec je podle mého názoru Roomster. A nejenom podle mého názoru. I podle dostupných recenzí, žebříčků spolehlivosti, uživatelských hodnocení i odborných testů. Jsou tady i další, ne právě ideální vozy, třeba Škoda Felicia, zejména jde o první roky výroby. Problémem jsou časté koroze, slabá bezpečnost, poruchy motorů. Je tady Škoda Fabia 1.2 HTP první generace a její problémy s motorem, hlučností a spotřebou oleje. Někdo by jmenoval model Citigo a kritizoval za hlučnost a horší komfort. Ale je to Roomster.
Proč právě ten? Už při svém uvedení v roce 2006 byl vnímán jako velmi kontroverzní. Jeho „dodávkový“ vzhled, vysoká karoserie a zvláštní proporce byly často terčem posměchu i kritiky. Krátká příď, vysoká střecha a úzká zadní část nebyly tím nejlahodnějším koktejlem pro oko. Řada lidí označila Roomster za jeden z nejméně atraktivních vozů své doby. Interiér byl sice prostorný, ale ergonomie ovládacích prvků a kvalita některých plastů zaostávala za konkurencí. Mně se vyloženě vzhled nelíbil, ale nešlo jen o něj. Roomster byl postaven na kombinaci podvozkových skupin z Fabie a Octavie Tour. To vedlo k nevyváženým jízdním vlastnostem. Přední náprava byla z Fabie, zadní z Octavie, to se projevilo zejména v horší stabilitě při vyšších rychlostech a v zatáčkách.
Z boku vypadá auto skutečně jak dva vozy slepené k sobě
Řízení bylo často kritizováno za nepřesnost a slabou zpětnou vazbu. Já s tím autem fakt nerad jezdil. Hlučnost v kabině byla vyšší než u konkurence, zejména u levnějších verzí s menšími motory. Je to dávno a možná se pletu s pohonnými jednotkami. Ale pokud mi paměť slouží, tak největší ránu Roomsteru zasadil tříválec 1.2 HTP a některé verze 1.4 TDI. Motor 1.2 HTP byl nechvalně proslulý vysokou spotřebou oleje, častými poruchami rozvodového řetězu, hlučností a slabým výkonem. U dieselových verzí 1.4 TDI a 1.2 TDI se objevovaly problémy s turbodmychadlem, vstřikovači a EGR ventilem.
Když jsem poptal majitele Roomsteru, zjistil jsem stížnosti na časté závady v elektrice. Konkrétně to bylo centrální zamykání, také okna či palubní elektronika. Řidiči si stěžovali na rychle opotřebované silentbloky, uvolněné čepy, ložiska kol. Myslím, že Roomster zaostával i v bezpečnosti, ale za to ruku nedám. Je to dávno, ale myslím, že získal v testech Euro NCAP v roce 2006 čtyři hvězdy z pěti. To bylo v té době průměrné.
Existují i jiné, dost špatné modely mladoboleslavské značky
Narazil jsem i na jiné názory, na jinou „nejhorší škodovku“. Škoda 136 je pro někoho nostalgická vzpomínka na konec osmdesátých let, pro jiného synonymum toho nejhoršího, co kdy mladoboleslavská automobilka pustila do světa. Ani ne snad pro její skutečně špatné vlastnosti. Spíše proto, že šlo o koncepčně zastaralý automobil už v době svého vzniku. Konkurence byla daleko před Škodou. Přijít o deset, patnáct let dřív, vše by bylo v pořádku.
Za mě je Škoda 136 dětství, to kritizovat nebudu. Spíše se zamyslím, co by bylo nejhorším počinem značky v současnosti. Nebudu hanět elektromobily, ale znáte mě. Zareaguji na názor jednoho ze čtenářů, podle kterého chybí mladoboleslavské značce pick-up. Nemyslím si to. Teď bez ohledu na politickou a společenskou situaci, která by takovému autu nedovolila vzniknout.
Tohle by fakt bylo špatné auto. Tvrdé, s nedostatečným motorem, ne příliš důrazným pohonem všech kol. Zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a dal dohromady, jak by taková Škoda pick-up mohla vypadat. Mohla by se jmenovat třeba Valníq. To by byla definitivní a červivá třešnička na jinak zkyslém dortu. Octavie a Superby, to je naprosto v pořádku, toho je třeba se držet.