Oficiální seznam dovezených ojetin, které musí do 6 měsíců zmizet zpět do zahraničí. Není mezi nimi i ta vaše?

Dovoz ojetiny ze zahraničí je jenom začátek povinností, které musí řidič splnit. Jinak mu hrozí pokuty a velké problémy.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

V poslední době nám do redakce AutoŽivě chodí velmi často dotazy s opakujícím se tématem. Jak je to vlastně s auty, která si někdo přiveze ze zahraničí a jezdí s nimi po českých silnicích na původních značkách. Není totiž nemožné vidět na českých silnicích automobily s ukrajinskými, ruskými, ale třeba i tu a tam americkými SPZ. Začnu s těmi ukrajinskými. Tam jde především o migrační dopad války Ukrajiny s Ruskem, kdy do ČR přijely tisíce takzvaných uprchlíků. A teď neřešme prosím všechna ta Porsche, Mercedesy a podobné značky.

V ČR jezdí řada aut se zahraničními SPZ, je to ale legální?

Zahlédnout Ladu s ukrajinskou registrační značkou je téměř nemožné. Ale skutečně nechci řešit, kdo z Ukrajiny uprchl a v čem. A kdo tam zůstal. Nedej bože, kdy se konečně Ukrajinci vrátí zpátky na Ukrajinu. V kontextu aut a tématu mohli Ukrajinci přijet do ČR svými auty, ovšem po čase je museli registrovat. Zda to tak je či není, raději nechtějme vědět. Co ale ostatní značky, které u nás nejsou vidět tak často? Pokud jde o zahraniční majitele, kteří jenom projíždějí, je to v pořádku. Ale co když si někdo kopí auto v zahraničí a chce ho tady provozovat jako svůj každodenní dopravní prostředek?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Není to samozřejmě žádná okrajová záležitost, dovoz ojetin ze zahraničí je v Česku dlouhodobě populární. Nabídka je širší, ceny často příznivější a někdy se dá narazit i na lépe vybavené nebo zachovalejší kusy, než jaké nabízí domácí trh. Jenže právě v tomhle směru platí věc, která může řadě lidí pořádně zkomplikovat život. Vláda totiž už dávno vydala jasné stanovisko a zveřejnila pravidla, jež se týkají provozu vozidel s cizími registračními značkami na našem území. A není to žádná formalita, ale povinnost, kterou je potřeba brát vážně, protože v opačném případě hrozí nejen pokuty, ale ve výsledku možná i zabavení vozidla. Celé to stojí na jednoduchém principu.

Auto z USA u nás může jezdit, ale maximálně půl roku

Pokud si někdo přiveze auto ze zahraničí a chce s ním jezdit po českých silnicích, musí ho do šesti měsíců zaregistrovat v České republice. Tato lhůta platí pro všechny, kdo mají v Česku trvalý pobyt nebo zde pobývají déle než půl roku. Pokud někdo tuto povinnost nesplní, vystavuje se riziku, že jeho auto bude považováno za nelegálně provozované a může mu být odebráno technické osvědčení, případně i samotné vozidlo. Pravidlo je jasné a platí bez výjimky, žádné výmluvy na to, že auto je „jen na zkoušku“ nebo že se čeká na lepší počasí, neobstojí. Pokud někdo auto v Česku používá, musí ho registrovat, nebo ho po šesti měsících vrátit zpět do země původu.

iZdroj fotografie: Truckspotter.de / Creative Commons / CC BY-NC-SA

Tahle změna je reakcí na dlouhodobý problém, kdy se po českých silnicích pohybovala auta s cizími značkami, která tu byla v provozu i několik let, aniž by prošla českou technickou kontrolou nebo byla řádně pojištěná. To samozřejmě přinášelo řadu rizik, od nejasné odpovědnosti při nehodě až po možnost, že takové auto nesplňuje technické nebo emisní normy platné v ČR. Zápis do registru silničních vozidel u ojetého silničního vozidla dovezeného z jiného členského státu Evropské unie je relativně snadný.  

Auta dovezená z Evropské unie je poměrně snadné registrovat

Je k tomu zapotřebí žádost o zápis silničního vozidla do registru, doklad totožnosti. Dále musíte mít originál nebo ověřenou kopii živnostenského oprávnění nebo výpisu z obchodního rejstříku, to v případě firemních vozidel, a doklad o technické způsobilosti: technický průkaz a osvědčení o registraci vydané jiným členským státem. Zapotřebí je rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností (ORP) o schválení technické způsobilosti jednotlivě dovezeného vozidla, pokud vozidlo nemá typové schválení výrobce WVTA nebo jehož typ nebyl schválen ministerstvem nebo orgánem jiného členského státu s platností ve všech členských státech.

Správní poplatky za registraci

  • 800 Kč (u vozidla s nejméně 4 koly)
  • 700 Kč (přípojné vozidlo nad 750 kg hmotnosti)
  • 500 Kč (přípojné vozidlo do 750 kg hmotnosti)
  • 500 Kč (motocykl nad 50 cm3)
  • 300 Kč (motocykl do 50 cm3)   

Zásadní je mít doklad o technické prohlídce vozidla, protokol o evidenční kontrole vozidla a zelenou kartu, tedy doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Plus potvrzení o zaplacení daně z přidané hodnoty (v případě zápisu do šesti měsíců od první registrace nebo menšího nájezdu než 6 000 kilometrů. Kdo by potřeboval detailně prostudovat legislativu, pak tady je zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Také vyhláška č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů, dále zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a další.

Bezpečné je zjistit si vše dopředu, než zájemce za auto zaplatí

U aut dovezených mimo EU je situace složitější. Je zapotřebí, aby auta odpovídala české legislativě. Měla patřičně homologované díly nebo udělené výjimky. Zájemci o auto třeba z USA se diví, že musí na svůj krásný muscle car namontovat mlhovku. A to není všechno. Jsou tady různá omezení a povinnosti, toto vše doporučuji konzultovat na patřičných místech ještě předtím, než si člověk řekne, že si doveze auto z ciziny. Mohlo by se mu totiž stát, že si koupí auto, doveze ho, ale u nás ho nezvládne legálně přihlásit.

Máte auto z ciziny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články