Automechanik s praxí 25 let prozradil, jaké auto by si koupil na celý život. Stojí pár korun, takže „za cenu Octavie můžu mít dvě“

Jaké auto si koupit, když nechcete řešit na dlouhé roky nic jiného? Odborník a automechanik s mnohaletou praxí má jasno.

i Zdroj fotografie: Scotty Kilmer
                   

Když se člověk pohybuje v autoservisu pětadvacet let, vidí toho opravdu hodně. Projde mu pod rukama všechno možné, od luxusních limuzín přes obyčejné rodinné hatchbacky až po auta, která už by dávno měla být na vrakovišti. Sám mám zkušenost s takovou řádkou aut, že už si ani nemapuji, co všechno mi prošlo rukama. Od Trabantů a Moskvičů v době před sametovou revolucí až po moderní auta. Právě tahle zkušenost dává mechanikům zvláštní pohled na svět aut. Neřeší jen to, jak auto vypadá na fotkách nebo jak se s ním jezdí první týden po koupi.

Automechanik má přehled, ví, jaké spolehlivé auto si koupit

Vidí, co se děje pod kapotou po deseti, patnácti letech, jaké závady se opakují, co vydrží a co je naopak past na peníze. Proto když někdo s takovou praxí řekne, že by si za celý život vybral jen jedno auto, je třeba zbystřit. Teď nemluvím o sobě, ale o kolegovi, který na rozdíl ode mne nehodil práci rukama (ve smyslu servisu) za hlavu, ale stále auta opravuje. Téma „jedno auto, které vydrží“ je obvyklým a tradičním fenoménem našich debat a diskuzí. Nejde o můj názor, já bych vybíral jinak, ale pohled na věc mechanika s celoživotní praxí je, kdyby nic jiného, poučný.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

V dnešní době, kdy se automobilky předhánějí v tom, kdo nabídne víc displejů, asistentů a složitých technologií, je pohled zkušeného mechanika osvěžující. Kolega Tomáš říká, že mu nejde o to, aby měl v autě masážní sedačky nebo ambientní osvětlení, ale o to, aby auto jezdilo, nestálo majlant na servisu a vydrželo co nejdéle. A právě proto padla jeho volba na model, který možná neoslní na první pohled, ale v praxi je to podle něj trefa do černého. Řeč je o Dacii Sandero, konkrétně o generaci, která se začala prodávat v roce 2020. Proč zrovna tohle auto?

Dacia je levná, a dnes už má renomé a také úroveň kvality

Odpověď je překvapivě jednoduchá, poměr cena/výkon, spolehlivost a nízké provozní náklady. Sandero je postavené na jednoduché technice, která se podle kolegy osvědčila už v předchozích modelech Renaultu. Pod kapotou najdete buď tříválec 1.0 SCe s výkonem 48 kW, nebo přeplňovaný 1.0 TCe s výkonem 66 kW, případně verzi na LPG, která je v Česku čím dál populárnější. Žádné složité hybridy, žádné zbytečné komplikace. „Prostě jednoduchý motor, který zvládne i horší benzín a nevyžaduje speciální péči,“ jak říká mechanik.

iZdroj fotografie: Dacia

Tady odbočím, já bych si to úplně nemyslel. Navíc je to relativně nové auto a tohle bych asi netvrdil. Ale expert je expert. Převodovka je manuální, pětistupňová, což je dnes už skoro rarita, ale právě to je podle mechanika výhoda. Méně věcí, které se mohou pokazit, a když už se něco stane, oprava nestojí majlant. Podvozek je naladěný spíš na pohodlí, takže zvládne i rozbité okresky nebo městské výmoly, a přitom se auto nechová nejistě ani na dálnici. Co se týče spotřeby, Sandero s motorem 1.0 TCe jezdí v reálu za 5,5 až 6 litrů na sto kilometrů, což „je víc než slušné“.

S pohonem na LPG vyjde jeden najetý kilometr jen na pár korun

S tím souhlasím. A pokud sáhnete po verzi na LPG, tak „jezdíte skoro zadarmo“. Náklady na servis jsou minimální – olej, filtry, svíčky, brzdy, všechno dostupné a levné. Jasně, není to Ferrari. A co je nejdůležitější, Sandero netrápí žádné typické závady, které by se opakovaly napříč ročníky. Mechanik Tomáš zmiňuje, že za poslední tři roky opravoval na Sanderu jen běžné opotřebení, žádné fatální poruchy motoru, převodovky nebo elektroniky. To je v dnešní době, kdy se některá auta rozsvítí jako vánoční stromeček už po dvou letech, opravdu vzácnost.

iZdroj fotografie: Dacia

Interiér v Sanderu je jednoduchý, ale funkční. Plasty jsou sice tvrdé, ale všechno drží pohromadě, nic nevrže a ovládání je intuitivní. Klimatizace, rádio, elektrická okna, všechno, co člověk potřebuje. Dnes se dá nové Sandero koupit na českém trhu buď s motorem 90 Tce s výkonem 67 kW, nebo LPG verze Eco-G100. Základ stojí 335 000 Kč, cena je stejná pro obě motorizace. Ceny ojetin jsou nižší. Závěrem řeknu, že já bych právě tohle auto jako vůz na celý život asi neoznačil. Hledal bych mezi staršími a prověřenějšími modely. Vsadil bych třeba na Civic japonské Hondy. Nebo na Subaru. Ale jak jsem naznačil, je to názor odborníka, tak proč si ho nevyslechnout.

Jaké je podle vás auto na celý život?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články