Rozsudek padl a nikdo s tím nic neudělá, je potvrzeno, že elektromobily nejsou čisté a stoprocentně ekologické.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nechci být škodolibý, ale naivita začíná dobíhat všechny, kdo považovali elektromobily za spásu a nedotknutelnou věc. Donedávna platilo, že majitelé elektrických aut parkují v Praze zdarma. S tím je teď konec. Padlo rozhodnutí a řidiči elektromobilů budou muset za parkování platit. Sice se slevou, ale i tak, budou platit. Hájemství elektromobilů bylo narušeno. A teď je tady další rána, rychlostní limit odůvodněný emisemi CO2.
Výhody pro elektromobily se rozpadají jak domeček z karet
Rozsudek padl v Německu a jasně říká, že rychlostní limity zavedené kvůli ochraně ovzduší platí beze zbytku i pro elektromobily. A to je něco, co možná leckdo nečekal, vždyť právě elektromobily jsou často prezentovány jako čisté, ekologické a v mnoha ohledech „lepší“ než klasické spalováky. Jenže realita je, jak už to bývá, jiná. Celý případ začal v jednom z německých měst, kde byla kvůli překračování limitů škodlivin ve vzduchu zavedena zóna s omezenou rychlostí. Cílem bylo snížit emise, zlepšit kvalitu ovzduší a ochránit zdraví obyvatel. Co když se jeden z řidičů, který jezdí elektromobilem, rozhodl, že pro něj by tahle pravidla platit neměla?
Argument je, že elektrické auto žádné emise nevypouští, a proto by mělo mít právo jezdit rychleji než ostatní. Případ se dostal až k soudu a ten rozhodl jasně, rychlostní limity kvůli ochraně ovzduší platí pro všechny, bez ohledu na to, jestli auto jezdí na benzín, naftu nebo elektřinu. Vrchní zemský soud v Hammu v Severním Porýní-Vestfálsku ale rozhodl, že rychlostní limity zavedené za účelem ochrany kvality ovzduší se bez omezení vztahují i na elektromobily. Třetí trestní senát zamítl odpovídající odvolání s odkazem na jasný právní postoj, který nestanoví výjimky pro vozidla s lokálně nulovými emisemi.
Elektromobily nejsou čisté a ekologické, je to jedna velká lež
Rozhodnutí se dotýká zejména rychlostních limitů ve městech, které byly zavedeny za účelem zlepšení kvality ovzduší. A tečka. Dám výpis zásadních faktorů znečištění do separátní kolonky pro lepší přehlednost, ale rozvedeme si věc i tak podrobněji. Prvním z důvodů, které jsou proti nulovému znečištění elektrických aut, je fakt, že i elektromobily mají svůj podíl na znečištění ovzduší, i když ne přímo z výfuku. Při vyšších rychlostech totiž dochází k většímu opotřebení pneumatik a brzd, to vede k uvolňování jemných prachových částic do ovzduší.
Jak elektromobily škodí životnímu prostředí, i když neprodukují žádný lokální CO₂ ani dusík?
- Opotřebení pneumatik při akceleraci
- Brzdění, když není možná úplná rekuperace
- Hmotnost vozidel v důsledku těžkých baterií
- Silné zrychlení
- Výroba elektromobilu jako taková
- Ekologická likvidace elektromobilu
Tyto částice jsou podle odborníků stejně nebezpečné jako emise z výfuků spalovacích motorů, protože se dostávají hluboko do plic a mohou způsobovat zdravotní problémy. Navíc při vyšších rychlostech vzniká víc víření prachu z vozovky, což celkově zhoršuje kvalitu vzduchu. Soud proto konstatoval, že rychlostní limity mají smysl i v době elektromobility a že by nebylo spravedlivé udělovat výjimky jen na základě typu pohonu. Smůla, jako když vypadne proud, to je smutku najednou. Dalším důležitým bodem je otázka bezpečnosti.
Nastal konec parkování zdarma, platí i rychlostní limity
Vyšší rychlost znamená delší brzdnou dráhu, větší riziko nehody a v případě kolize i závažnější následky. Elektromobily jsou často těžší než jejich spalovací protějšky, to se při nehodě může projevit neblaze na zdraví účastníků provozu. Soud proto zdůraznil, že pravidla silničního provozu musí být stejná pro všechny, aby byla zajištěna bezpečnost na silnicích. Výjimky by podle něj vedly k chaosu a zbytečnému napětí mezi řidiči.
Každopádně tady vznikl zajímavý právní precedens, rozhodnutí soudu v Hammu bude mít pravděpodobně celostátní význam. Vytváří totiž právně „odrazový můstek“ pro další obce a města. Ukazuje, že ochrana životního prostředí zůstává závazná i pro nové technologie, včetně elektromobility. Pokud elektromobily těží v některých státech z daňových úlev, na silnici pro ně platí stejné dopravní předpisy jako pro všechna ostatní vozidla. Závěrem připomenu, že to říkám opakovaně. Elektromobily, pokud mají nějaké výhody, o ně časem přijdou.