Nová pravidla pro radary a rychlostní kamery už platí. Tohle je teď nekompromisně zakázané

Radar jasně označený, viditelný na dálku, s upozorněním předem? To není sci-fi, ale nové pravidlo jedné kompetentní vlády.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jak je to dlouho, co jste projeli úsekem, který byl pod dohledem rychlostní kamery? Nevím jak vy, ale já tím, že žiju v Praze, jsem jízdu s dozorem Velkého bratra absolvoval dnes, je to jen pár minut, co jsem si jel pro jídlo do nedaleké restaurace. Rychlostní kamery jsou pro řidiče v celé ČR už každodenní realitou, jsou téměř všude. Někdo je bere jako nutné zlo, jiný je považuje za užitečný nástroj, jak udržet na silnicích pořádek. My v redakci AutoŽivě máme jasno, tedy většina z nás. Je to skvělý prostředek, jak plnit městkou kasu. Což obce a města tak dělají.

Některá města v ČR mají radary jako základní zdroj příjmů

O tom, jak Říčany u Prahy postavily na vysokém počtu kamer obecní rozpočet, už jsme psali. Teď ruku na srdce, kdo z nás někdy zpomalil jen proto, že zahlédl u krajnice podezřelou krabičku, která mohla být klidně schovaným radarem? Já sám se přiznávám. Chtěl bych rozlišit dvě věci. Jednak statické radary, umístěné napevno. A pak mobilní zařízení, kterými měří Policie ČR. Zejména v druhém případě jde často o rafinovanost značné úrovně. Místa, kde nic nehrozí. Schovávaní se policisty za značkou či stojanem zastávky (tradičně na Praze 4 ve směru od Olbrachtovy na Jižní spojku).

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Tam se i obézní policajt vcucne sám do sebe a snaží se maskovat útlým kovovým sloupkem. Tady se skutečně ukazuje, o co jde. Proč neměří přes všední den před školou? Typicky zákeřné je také měření v obci, když je značka hranice kdesi daleko v poli a řidič má dojem, že už/ještě nemusí jet 50 km/h. Třeba Rakousko je v tomto mistrem. Tam mají radary schované třeba v nenápadných krabicích nebo zakomponované do svodidel na dálnici. Kdo neví, velmi často je lapen a vyfocen. Němci jsou v tomto tohle také velmi dovední.

Radar maskovaný vojenskou sítí znají řidiči ze Strakonické

V redakci AutoŽivě jsme informovali o radarech, které vypadají jako auta zezadu. Pověstná právě v tomhle směru byla dlouhá léta i Itálie. Místní úřady i policie si s maskováním radarů opravdu také vyhrály. Od našeho tamního zpravodaje máme informace, že prý někdy byly kamery schované za billboardem, jindy v popelnici, nebo dokonce v maketě poštovní schránky. Výsledkem bylo, že řidiči často neměli šanci poznat, kde je čeká měření, a pokuty pak přicházely jako blesk z čistého nebe. Jen si to představte.

iZdroj fotografie: Vitronic

Úřady opakovaně umisťují rychlostní kamery tak, aby byly pro řidiče neviditelné. Takže si lidé nejenom u nás vážně kladou otázku, zda jsou radarové pasti skutečně určeny ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu, nebo zda byly instalovány pouze za účelem posílení městských a obecních rozpočtů. Je tady ale změna. Velká změna! Vstupují v platnost nová pravidla. Umístění nových pevných a mobilních rychlostních kamer musí skutečně sloužit bezpečnosti silničního provozu, nesmí jít o maskované loupení.

Nové pravidlo zakazuje maskování i měření s velkým rozdílem

Co víc, teď musí být rychlostní kamery oznámeny dopravní značkou alespoň kilometr předem. Zní to jako fikce? Ale kdeže. Skryté nebo maskované rychlostní kamery už také nejsou povoleny. A to není všechno. Platí dále minimální vzdálenost mezi dvěma rychlostními kamerami jeden kilometr v městských oblastech a čtyři kilometry mimo městské oblasti. Jinak řečeno, ale to jen odhaduji, něco, co by neprošlo v tunelovém komplexu Blanka.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Pamatuji si, když jsem si ho radostně projel poprvé. Tolik pokut na jeden zátah jsem nikdy předtím nedostal. Zpět k tématu, rychlostní kamery jsou nově také zakázané v místech, kde je rychlostní limit o více než 20 km/h nižší než obecný rychlostní limit pro danou silnici.

To znamená, že na okresní silnici, kde je rychlostní limit 80 km/h, úřady nesmí instalovat rychlostní kamery, pokud se rychlostní limit náhle sníží na 50 km/h, například kvůli stavebním pracím. Ano, tohle všechno teď nově platí. A ne, v ČR ne, pokud už jste se začali radovat. Ne naše, ale italská vláda schválila nová pravidla, která jasně říkají, že maskované radary jsou zakázané. Každý radar musí být viditelný, jasně označený a nesmí být schovaný za žádnou překážkou. Za tohle palec nahoru. Platit to u nás, tak mají zmiňované Říčany utrum.

Mělo by to být i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články