Revoluční motor budoucnosti: Nejezdí na benzín, naftu ani elektřinu. Nový vynález zachrání svět, je zcela bez emisí CO2

Klasická paliva nemusí pohánět všechno, není třeba je ale zabíjet elektřinou. Existuje řada výhodných alternativ a řešení.

i Zdroj fotografie: Liebherr
                   

Automobilový svět je plný překvapení a někdy se objeví technologie, která doslova převrátí zažité představy naruby. Právě teď se v Německu rodí motor, který nepotřebuje ani kapku benzínu, obejde se bez nafty, a dokonce v něm nenajdete ani baterii. Přesto dokáže pohánět auto, a přitom nevypouští do ovzduší žádné emise CO2. Už jsme o tom v redakci AutoŽivě psali. A přesto mě to stále udivuje. A to ve dvou rovinách. Když jsem se poprvé setkal s informací o tomto projektu, musel jsem si několikrát ověřit, jestli nejde o nějaký vtip nebo marketingový trik.

Amoniak si asi spojíte se zápachem, umí ale pohánět motor

Jenže realita je mnohem zajímavější, německá firma Liebherr totiž představila spalovací motor, který funguje na zcela jiném principu, než na jaký jsme zvyklí. A právě to je na celé věci fascinující. V době, kdy se automobilky předhánějí v elektrifikaci a většina diskusí se točí kolem baterií, nabíjecích stanic a dojezdu, přichází někdo, kdo ukazuje, že cesta k bezemisní dopravě může vést i jinudy. Jedna rovina je vůbec samotná podstata takového motoru. A druhá rovina, že je to alternativa, která může konkurovat elektromobilům, ale nikdo masově nejásá, nikde žádné hromadné oslavy. Liebherr sází na vodík, ale ne v podobě palivového článku, jak to známe třeba od Toyoty.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Toyota

Místo toho využívá vodík přímo ve spalovacím motoru, který je navržený tak, aby byl maximálně efektivní a zároveň extrémně kompaktní. Značka asi není pro řadu lidí neznámá, každý si při vyslovení jejího jména hned představí ledničku, obecně chladící techniku. Nicméně společnost Liebherr se už roky věnuje výzkumu spalovacích motorů, které mohou jezdit na alternativní paliva, jako je vodík a amoniak. Na letošním veletrhu Bauma společnost poprvé veřejně představila koncept dvoupalivového motoru. Agregát funguje primárně na amoniak.

Jde o vodíkový pohon, amoniak slouží jako nosič, prostředník

Amoniak slouží jako nosič vodíku, ten je vyrobený elektrolýzou z obnovitelných zdrojů. Proč amoniak? Ve srovnání s čistým vodíkem se amoniak snáze skladuje a přepravuje, to je jasná výhoda pro použití v odlehlých oblastech. Amoniak je jistě jedním z preferovaných zdrojů energie pro dovoz, například ze zemí s dostatkem slunečního svitu nebo větru. Měl by být. Já to chápu tak, že pokud je obtížné pracovat s vodíkem, tak je tady amoniak jako „prostředník“. Proč ne. Amoniak vyžaduje pro využitelné spalování výrazně vyšší teploty než běžné palivo, a to cca 650 stupňů Celsia. Ve srovnání s benzínem, u něj je teplota vznícení něco mezi 200 a 400 stupni Celsia.

iZdroj fotografie: Liebherr

Nafta se vznítí při teplotě okolo 220 až 300 stupňů Celsia. To znamená, že při použití ve spalovacích motorech může být pro počáteční zapálení nebo nepřetržitý provoz nutné přidání dalších paliv. K tomu může být vhodná třeba nafta. Čili návrat k fosilním palivům? Ne nutně, posloužit může i vodík, který by se dal v malém množství extrahovat přímo z amoniaku pomocí katalyzátoru. Co to znamená „ekologickou matematikou“? Jednoduše to, že v takové konfiguraci by motor pracoval bez emisí CO2.

Společnost Liebherr vystavovala model motoru na svém hlavním stánku v atriu mnichovského výstaviště. Být tam osobně, vysekl bych jim hlubokou poklonu. Znamená to podle mého názoru záchranu spalovacích motorů. Amoniak by šel použít podle dostupných informací zejména u těžkých strojů. Nebavíme se o malých osobních autech. Ale i tak. Představovalo by to obrovskou úlevu životnímu prostředí. Takže by na klasická spalovací auta „zbylo více místa“. A to za ten výzkum podle mě stojí.

Věříte jiným palivům?

Zdroj: Liebherr
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články