Waze oficiálně omezen: Řidiči, kteří budou zakázané funkce používat, riskují vysoké pokuty. Kdy začnou policejní kontroly?

Jedna věc je prevence před nebezpečím, druhá ale cílené vyhýbaní se radarům a policejním hlídkám. Hranice je velice tenká.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Aplikace Waze se stala pro mnoho řidičů nepostradatelným společníkem na cestách. Patřím mezi ně. Nedám bez aplikace ani ránu a používám ji denně. Neustále, kdykoli sednu do auta. Netvrdím, že je to nejlepší navigace na světě. Už se mi stalo, že mě vedla horší cestou, delší cestou, oklikou. Zatímco když jsem ji ignoroval a vyrazil jsem podle svého uvážení, dojel jsem do cíle plynuleji a rychleji. Co oceňuji, je varování před kolonami, a samozřejmě před radary a policejními hlídkami. Nepatřím mezi řidiče, kteří by jezdili, „co to dá“, a pak při hlášení sundali nohu z plynu.

V některých zemích je Waze na stejné úrovni jako antiradar

Jen jsem nerad, když nevědomky poruším maximální povolenou rychlost. Třeba tak, že vjedu do obce, která má značky kilometr daleko před první zástavbou. Svého času jsem jezdil s Waze nejenom doma v Čechách, ale i všude po Evropě. Jenže to je teď leckde problém, který by mě mohl přijít draho. A vás také. Třeba v sousedním Německu platí zákaz používat zařízení určená k detekci nebo upozorňování na měření rychlosti. Kdyby tuto funkci Waze nemělo, je to v pořádku, ale ono ji má. Waze je tak vlastně v Německu předmětem dlouhodobých diskusí a právních sporů, které mohou řidiče snadno dostat do nepříjemné situace.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: StarDreams / Creative Commons / CC-BY-SA

Německá legislativa je v tomto ohledu poměrně nekompromisní a na rozdíl od některých jiných evropských zemí zde platí jasná pravidla. Základní věc spočívá v tom, že německý zákon o silničním provozu (StVO) v § 23 odst. 1c výslovně zakazuje používání technických zařízení, která jsou určena k upozorňování na měření rychlosti nebo policejní kontroly. To znamená, že jakékoliv zařízení, které aktivně informuje o stacionárních či mobilních radarech, je v Německu nelegální. Aplikace Waze, která tuto funkci nabízí, se tak dostává do šedé zóny.

Navigaci v autě mít můžete, ale nesmí upozorňovat na radary

Samotná navigace je povolená, ale pokud využíváte upozornění na radary, vystavujete se riziku pokuty. To už je nelegální. Podle našeho zahraničního spolupracovníka má německá policie právo při silniční kontrole zkontrolovat, zda je v telefonu aktivní aplikace s touto funkcí. Pokud zjistí, že ano, může uložit pokutu. Zajímavé je, že zákon nerozlišuje, zda je aplikace spuštěná na telefonu řidiče, nebo spolujezdce. Co to znamená? V obou případech je odpovědnost na straně řidiče. Pokud tedy jedete v Německu a váš spolujezdec má na svém telefonu zapnutou funkci upozorňování na radary, můžete být pokutováni vy.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Samotní uživatelé Waze často argumentují tím, že aplikace přispívá k bezpečnější jízdě, protože řidiči jsou díky upozorněním opatrnější a zpomalují v místech, kde by jinak jeli rychleji. Jenže úřady mají jasno, cílem není, aby se řidiči vyhýbali kontrolám, ale aby dodržovali předpisy všude, nejen tam, kde je na ně upozorněno. Tak tady máme další zemi v řadě, tentokrát je to Španělsko, která chce zasáhnout.

Víc a víc zemí v EU aplikaci Waze omezuje nebo zakazuje

Právě španělské generální ředitelství dopravy (DGT) chce následovat příklad Francie, kde navigační aplikace od roku 2012 nesmí uvádět přesné místo přítomnosti policie. Podle dostupných zdrojů chce generální ředitelství v rámci nařízení omezit používání populárních navigačních aplikací, jako jsou Waze a Google Maps. Tak, aby neodesílaly oznámení o přítomnosti policie a umístění rychlostních kamer. Chápu to tak, že v některých státech bude Waze fungovat v plném rozsahu, zatímco jinde budou některé funkce omezené nebo zcela vypnuté.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pro uživatele to znamená jediné, pokud se chystají na cestu do zahraničí, měli by si předem zjistit, jaká pravidla v dané zemi platí a zda jim nehrozí pokuta za používání aplikace. V opačném případě se může stát, že je na hranicích nebo při běžné silniční kontrole čeká nepříjemné překvapení v podobě tučné pokuty.

Z pohledu běžného řidiče je to samozřejmě komplikace. Waze není jen o radarech, ale i o sdílení informací o nehodách, uzavírkách, kolonách nebo třeba o tom, kde je nejlevnější benzín. Právě komunita uživatelů je tím, co dělá z Waze unikátní nástroj, který dokáže v reálném čase reagovat na aktuální situaci na silnicích. Velký bratr nám tak osekává zase pár plátků z už tak okleštěné svobody.

Používáte Waze?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články