Za ty prachy lepší elektromobil nekoupíte. Soupeř Škody v prodeji od 399 000 Kč, drtí i Dacii a Teslu

Jedním z nejzajímavějších nových vozů na českém trhu je korejské mini Hyundai Inster. Chytrá řešení a moderní technologie budou výzvou nejen pro Škodu, ale i pro Dacii.

i Zdroj fotografie: Hyundai
                   

Jeden z nejzajímavějších nových vozů, které mne v poslední době zaujaly, je malý Hyundai Inster. Jakkoli nejsem zřejmě jeho ideální cílová skupina, dokážu ocenit chytrá řešení a celkově promyšlený koncept vozu, který za svoji cenu nabízí adekvátní protihodnotu pro svého majitele. Což je mimochodem něco, co kvituji s povděkem vždy – onen klasický poměr nabízená hodnota/cena. A Inster tady velmi, opravdu velmi boduje. Čím nejvíce? Pojďme se na něj s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Na malé městské vozítko nečekaně solidní dojezd

Úvodem to hlavní: ano, Inster je elektromobil. Pochopitelně. Nicméně, troufnu si tvrdit, že skvělý elektromobil. Dokonce i základní verze Standard Range je vybavena 42kWh baterií a má – pro město zcela dostačující – dojezd až 327 km dle WLTP. Výkonnější Long Range má baterii o kapacitě 49 kWh a nabídne dojezd až 370 km. Zajímavostí je, že obě varianty sdílejí stejný točivý moment 147 Nm, jen se liší výkonem motoru (71,1 kW u Standard Range a 84,5 kW u Long Range).

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Hyundai

Kia EV-9: Robustní auto, co transformuje vnímání korejské značky

A jak je na tom Inster s dobíjením? Střídavým proudem lze nabíjet až do výkonu 11 kW, u DC rychlonabíjení až do 120 kW. Díky tomu lze baterii nabít z 10 % na 80 % za přibližně 30 minut, což je – opět, na malé a relativně levné auto – celkem solidní hodnota. Maximální rychlost je 140 km/h u Standard Range a 150 km/h u Long Range, přičemž zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 11,7 sekundy, respektive 10,6 sekundy. Na městského „mrňouse“? Nepotřebujete více.

Chytře vymyšlené místo pro přespání

Na velikost vozu (délka 3 825 mm, šířka 1 610 mm a výška 1 575 mm, rozvor 2 580 mm) zaujme Inster především možností bezproblémového přespání. Všechna sedadla lze totiž sklopit do roviny, včetně předních, a na této rovné ploše se dva dospělí bez problémů (a relativně velmi pohodlně) vyspí. Převoz nákladů? Po sklopení obou zadních sedadel získáte prostor o objemu 1 059 litrů. Pokud potřebujete více místa pro zavazadla, můžete posunout zadní sedadla dopředu o 16 cm a tím zvětšit objem kufru z 238 na 351 litrů. Ostatně, podívejte se na názorné video:

V opravdu moderně řešeném interiéru pak najdeme mj. dva LCD displeje, bezdrátové nabíjení smartphonů a pokročilé asistenční systémy. Jakkoli zrovna ty nejsou předmětem mého zvýšeného obdivu. Nicméně chápu, předpisy a regule se musí doržovat. Zajímavější (na velikosti a cenu auta) je třeba tepelné čerpadlo přímo na palubě. Rychlé vytopení v zimě bez „likvidace” části z celkové kapacity baterie? Žádný problém. Mimochodem jej nemá řada větších a dražších elektromobilů.

Cena a konkurence: I tady Inster boduje

Když jsme u té ceny: Základní model Smart Eco začíná na 599 990 Kč s DPH s menší baterií. Ne, není to málo. Ale dostanete za to adekvátní hodnotu. Při využití financování Hyundai se lze dostat na 549 990 Kč. Pro plátce DPH je pak cena 399 900 Kč. Výkonnější verze Smart Power s větší baterií začíná na 639 990 Kč s DPH, přičemž s financováním Hyundai je cena 589 990 Kč. Opět, pro plátce DPH začíná na 429 414 Kč. Za vyšší výbavu (Style, Style Premium nebo Cross) se připlácí dále.

Mimochodem: Hyundai zvolil s Insterem podobný koncept „malého SUV/crossoveru”, jaký chystá Škoda s Epiqem, potažmo VW s ID.2. U malého vozítka se totiž potřebné centimetry do délky nedají „nahnat” jinak, nežli výškou. A tím pádem i vyšším, vzpřímenějším sezením. Jako vedlejší bonus to pak přináší sebevědomější vzhled i při malé celkové délce, nebo, jako v případě Insteru, bezproblémovou možnost přespání. Dva se totiž pohodlně na sklopených sedačkách uvelebí, a díky vyšší střeše se na „posteli” i posadí. Bez pocitu klaustrofobie.

Konkurence? Dacia Spring je sice levnější, ale její dojezd (230 km WLTP) a výkon (33 kW) jsou již dnes opravdu zastaralé. Renault 5 E-Tech nabízí dojezd kolem 400 km, ale začíná na nemalých 675 000 Kč. Citroën e-C3 je cenově srovnatelný, ale provedením interiéru a jeho využitím prostoru na Inster nemá. Jsme zvědavi, jak bude vypadat nový Epiq od Škody, potažmo ID.2 od VW. Nyní je však Hyundai Inster jedním z nejpovedenějších malých elektromobilů. Pokud ne tím nejpovedenějším vůbec. Ostatně, jak to vidíte vy?

Bude Inster vážným soupeřem pro novou Škodu Epiq?

Zdroj: Carwow
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články