Vyzkoušeno: Na dálnici můžete i bez dálniční známky, pokuta nehrozí. Možná ale raději zaplatíte 100x více

Existuje několik situací, kdy můžete vyjet na dálnici bez dálniční známky – a současně i bez obav z případného postihu. Některé bychom si ale zřejmě raději odpustili.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

V podstatě si již málokdo vybaví chvíli, kdy začaly být dálnice v Čechách zpoplatněny. Pomohu vám: bylo to v roce 1995. Čili před celkem dlouhými třiceti lety. Třicet let máme za možnost jízdy po dálnici povinnost také zaplatit. A neplacení dálničního poplatku je policií nebo celními úřady poměrně nekompromisně postihováno a pokutováno. Přesto existuje několik výjimek, kdy dálnici můžete používat, a nemusíte platit ani korunu. Jaké to jsou? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Vážná onemocnění a postižení = osvobození od povinnosti platit za dálnice

Do první výjimky patří (celkem pochopitelně) osvobození vozidel přepravujících osoby s těžkým zdravotním postižením. Konkrétně se jedná o držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, kteří jsou osvobozeni od povinnosti mít dálniční známku, pokud je vozidlo využíváno k jejich přepravě. Tato výjimka je podmíněna tím, že vozidlo musí být registrováno na osobu s průkazem ZTP nebo ZTP/P, případně na osobu, která je jejich zákonným zástupcem. Podobně se ale hodnotí i akutní převoz do nemocnice. Ani tehdy by vás policie neměla pokutovat.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Natočili invalidu jedoucího na elektrickém vozíku po dálnici. V krvi mu naměřili 3 promile a vyslechli si smutnou výmluvu

Naopak, není nic výjimečného, když vás doprovodí. Šťastných porodů „takřka na poslední chvíli” i za asistence policejních majáků byly desítky. Tou méně veselou situací, kterou bychom si myslím všichni raději odpustili a za známku zaplatili, je pak transport dětí s nádorovým onemocněním, kdy se na řidiče vozu vztahuje stejné osvobození od dálničního poplatku. Nicméně, přiznejme, tuto „výsadu“ by si každý z nás raději odpustil. A zaplatil klidně 100 známek, jen aby bylo jeho dítě zdravé.

Obsluhujete svým vozem hospic, stacionář nebo domov pro seniory? Taktéž neplatíte

S čímž souvisí i další, celkem pochopitelná skutečnost: pokud se zabýváte převozem zdravotně postižených osob, jste od placení a od dálničního poplatku taktéž osvobozeni. Musíte ale splnit jednu podmínku: a sice být současně provozovatelem stacionáře, hospicu nebo dalšího podobného pobytového zařízení. A „osvobozeným” vozidlem zajišťovat běžnou dopravu osob, žijících v těchto zařízeních. Jde tedy často o vozidla s nájezdovou rampou pro invalidní vozíky apod.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Do kategorie vozidel osvobozených od dálniční známky náleží i vozidla IZS, vozidla Amády ČR a vozidla používaná při zajišťování obrany státu. Výjimku mají také vozidla, která slouží k údržbě a správě dálnic a silnic. Zajímavou kategorií jsou historická vozidla, která mají zvláštní „H“ registrační značky. Tato vozidla, často využívaná při veteránských srazech nebo výstavách, jsou rovněž osvobozena od povinnosti dálniční známky. Podmínkou je, že vozidlo musí být zapsáno v registru historických vozidel a nesmí být používáno k běžné přepravě.

Okolní země a ceny za dálniční známky / dálniční poplatky

A mimochodem, jak dopadá Česká republika ve srovnání se sousedními zeměmi? Na Slovensku stojí roční známka 90 eur (cca 2 240 Kč), měsíční 17 eur (cca 410 Kč), desetidenní 10,80 eur (cca 270 Kč) a denní 8,10 eura (zhruba 200 korun). V Maďarsku je roční známka dražší, přibližně 59 210 HUF (cca 3 630 Kč), měsíční 10 710 HUF (cca 660 Kč) a desetidenní 6 620 HUF (cca 405 Kč). Polsko má odlišný systém, kde se platí mýtné za ujeté kilometry, což může být pro pravidelné uživatele dálnic nákladnější.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články