Toyota obrací hru: Nový spalovák má zatopit elektromobilům. A možná se tím jen vrací ke kořenům

Tak tohle je tedy doopravdy mazec. V době, kdy se ze všech stran valí elektromobily, dotace, nabíječky a zelené vize, totiž Toyota vytáhla z rukávu trumf, který staví posledních pár let v elektromobilitě doslova na hlavu.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

A že to nebude jen tak nějaký facelift starého motoru, ale úplně nové řešení, které může podle našeho názoru opravdu pořádně zamíchat kartami.

Spalovací motor – ale trochu jinak

Řeknete si: Co je na tom tak převratného? Vždyť spalovací motor je tu přes sto let. Je to dokonce tak starý a osvědčený vynález, že se dostal i do školních učebnic fyziky. A máte pravdu. Jenže Toyota ho teď posouvá na úplně novou úroveň. Její návrháři totiž připravili plány na úplně novou generaci, která má být úspornější, čistší a výkonnější – jinými slovy schopná konkurovat elektromobilům. A to nejen výkonem (což by až tak s podivem nejspíš nebylo), ale i ekologií.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Na co se můžeme těšit?

A teď pozor – nejde o žádné plané sliby z PR oddělení. Nic, co bychom našli jen na papíře, ale kde jinak skutek utek. Ne, nic takového. Naopak. Toyota totiž podle našich zjištění pracuje na tomhle novém motoru už pěkných pár let. A na co se můžeme těšit? Navrhovaný motor údajně nabídne až o 50 % vyšší účinnost, vypouští méně CO₂ a oxidů dusíku, a navíc také šetří peněženku. Jeho hlavní devizou by totiž neměla být jen nižší spotřeba, ale i jednodušší údržba (tzn. méně částí, které by se mohly pokazit a donutily vás navštívit servis).

A v čem je to kouzlo? Toyota podle všeho vsadila na chytrý kompromis, takže v nových autech dostanete zkrátka a dobře něco mezi klasickým motorem a elektropohonem. Dominovat by mu měla tahle 3 NEJ:

  • hybridní princip,
  • nový způsob spalování,
  • vysoká efektivita.

A k tomu všemu musíme připočítat také možnost používat syntetická paliva (i když zatím stojí víc než je zdrávo, ovšem do budoucna by se s nimi podle nás rozhodně mělo počítat).

Největší výhodou je „všednost“

My však na tom všem vidíme ještě jedno pozitivum – jde totiž o technologii, která nestaví svět na hlavu. Je to naopak něco, co dobře známe. Nepotřebuje nové sítě, miliony nabíječek nebo výměnu aut v celé Evropě. Všechno půjde pěkně pomalu, postupně a bez větších investic (předpokládáme totiž, že v rámci PR nebude cena nových vozidel nijak přestřelená, to by byla Toyota sama proti sobě).

Jakým autem aktuálně jezdíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články