Projet pod radarem neznamená automaticky přestupek a pokutu. Stačí vědět, co dělat, a sundat nohu z toho správného pedálu.
Úsekové měření rychlosti je dnes už běžnou součástí českých i evropských silnic a málokterý řidič se s ním ještě nesetkal. Systém, který na první pohled působí nenápadně, ale ve skutečnosti dokáže velmi efektivně dohlížet na to, aby se na daném úseku opravdu jezdilo podle předpisů. Princip je jednoduchý. Na začátku a na konci měřeného úseku jsou kamery, které zaznamenají čas průjezdu a registrační značku. Výsledkem je průměrná rychlost, kterou systém porovná s povoleným limitem. Pokud jste jeli rychleji, než je povoleno, smůla.
Úsekové měření je milosrdné, je zde místo pro taktiku
Přijde vám domů obálka s modrým pruhem a v ní nemilý vzkaz v podobě pokuty. Jenže co když se člověk na chvíli zapomene nebo prostě neuhlídá nohu na plynu? Existuje vůbec nějaký způsob, jak se vyhnout pokutě, aniž byste riskovali bezpečnost nebo porušovali zákon? V redakci AutoŽivě řešíme měření rychlosti často. A ano, jde to. Jestli bychom to doporučili? Ne. Základní pravidlo je jasné, pokud nechcete riskovat, je nejlepší jet podle předpisů. Ale ruku na srdce, kdo z nás někdy nejel o pár kilometrů rychleji, než měl?
Právě proto se vyplatí znát, jak systém úsekového měření funguje a jak s ním případně „pracovat“. Systém totiž neřeší, jak rychle jedete v jednotlivých částech úseku, ale zajímá ho pouze průměrná rychlost mezi dvěma body. To znamená, že pokud jste na začátku úseku jeli rychleji, můžete to dohnat tím, že v další části zpomalíte. Výsledkem je, že vaše průměrná rychlost klesne na povolenou hodnotu a systém vás nevyhodnotí jako přestupce. Je to jednoduchá matematika, která ale v praxi funguje překvapivě dobře.
Tolerance existuje, stejně jako možnost včas zpomalit
Je to řešení, ale jak jsem zmínil, rozhodně bych ho nedoporučil a za chvíli dodám proč. Někteří řidiči věc řeší tak, že na konci měřeného úseku zpomalí až pod povolený limit. Nebo dokonce na chvíli zastaví, například na parkovišti, v odstavném pruhu nebo na čerpací stanici, pokud je v místě, tedy mezi kamerami. Tím si „natáhnou“ čas průjezdu a průměrná rychlost klesne. Je ale potřeba říct, že takové chování může být nebezpečné. Pokud byste kvůli tomu zbytečně brzdili provoz nebo zastavovali tam, kde to není povoleno.
Policie i „správci“ kamerových systémů podobné manévry znají a v mnohých případech podobné triky řeší. Například tím, že měřený úsek končí až za odbočkou na pumpu nebo parkoviště, takže zastavení v průběhu úseku už nepomůže. Tedy není možné. Ale decentní zpomalení možné je. Další možností, kterou někteří řidiči zkoušejí, je sjet z měřeného úseku. Třeba na vedlejší silnici a pak se zase vrátit. Když je systém nastaven tak, že měří jen auta, která projedou celý úsek, může to fungovat. Ale v praxi je to spíš výjimka.
V tunelu Blanka je měření za měřením, vyplatí se jet pomalu
Navíc to není vždy možné, záleží na konkrétní lokalitě a nastavení kamer. Takové manévry často znamenají ztrátu času a zbytečné komplikace, takže většina řidičů raději volí jednodušší cestu, prostě zpomalit. Zajímavé je, že systém úsekového měření má svou toleranci. Řidiči obecně podle toho, co řešíme se čtenáři AutoŽivě, vědí, že Policie České republiky měří rychlost silničních vozidel pomocí rychloměrů různých typů, založených na různých technických principech. Schvalování typů měřidel a zkoušky k prodloužení doby platnosti jejich ověření provádí Český metrologický ústav.
Ten stanovil pro rychloměry užívané při kontrole dodržování pravidel silničního provozu nejvyšší přípustnou chybu měření v toleranci ± 3 km/h při měření rychlostí menších nebo rovných 100 km/h a ± 3 % při měření rychlostí větších než 100 km/h. To platí i pro úsekové měření, tedy podle mých informací. Máte-li jiné informace, budu moc rád za vyjádření v komentářích dole pod článkem. Když se vrátím zpět k tomu, jak se vyhnout pokutě za jízdu úsekovým měřením. Ideální je jezdit podle pravidel provozu. Když už řidič vjede do úseku s měřením rychleji, dá se zpomalit, a tím průměrnou rychlost srovnat. Zastavovat? Nedoporučuji.