Pokud chcete řídit motocykl s řidičským průkazem skupiny B, skončíte většinou u nějakého skútru 125 ccm. Možností je však výrazně více, a citelně atraktivnějších.
Pokud máte v Čechách řidičák na auto, tedy skupinu B, a přesto máte motocyklové choutky (a z nějakého důvodu se vám nechce do autoškoly dodělávat si některou z kategorií skupiny A), neměli jste v podstatě moc možností. Pokud tedy pominu motocykly do 50 ccm, případně skútry do 125 ccm, 11 kW výkonu a s povinnou automatickou převodovkou (u skútru v podstatě vždy přítomnou). Máme ještě nějaké jiné možnosti? A jak jsou na tom v okolních zemích? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz nyní podívat společně.
Naše omezení na 11 kW / automat není zdaleka všude pravidlem
Když se totiž podíváme do okolních zemí, například hned k našim nejbližším sousedům – na Slovensko a do Polska, je patrné, že (dle mého názoru vcelku logicky) nepodmiňují řízení motocyklu o objemu do 125 ccm tak striktně, jako je tomu například u nás. Kdy vám nakonec jako jediná možnost vždy vyjde skútr 125, navíc s limitem výkonu do 11 kW. Dlužno dodat, že takových je u nás (nově prodávaných) většina, právě s ohledem na platnou legislativu. Kdo si chce užít více, musí sáhnout po vyšší kubatuře.
Země | Motocykl do 125 cm³ | Podmínky | Omezení |
---|---|---|---|
Česko | ❌ Zakázáno | Vyžaduje skupinu A1 | Pouze skútry / 11 kW / AT |
Slovensko | ✅ Povoleno | Po 2 letech držení skupiny B | Pouze automatická převodovka |
Polsko | ✅ Povoleno | Po 3 letech praxe | Manuální i automatická převodovka |
Německo | ⚠️ Částečně | Speciální kurz (16 hodin) + kód v RP | Platí pouze na území Německa |
Rakousko | ⚠️ Částečně | Kurz + registrace kódu „111“ | Platí pouze v Rakousku |
Maďarsko | ❌ Zakázáno | Vyžaduje skupinu A1 | Podobně jako ČR |
Nepřijde mi přitom tak zásadní rozdíl mezi „stopědvacítkou” skútrem a stejnou objemovou kategorií např. u malého, sportovního endura. Nebo malé, silničního motockylu. Jako velmi dobrý příklad poslouží právě nejnovější model Hondy CB 125F: S výkonem 8 kW, hmotností 117 kg a výškou sedla 790 mm nad zemí rozhodně není o nic méně zvládnutelná, než průměrný skútr. Navíc disponuje vpravdě směšnou spotřebou: 1,4 litru na 100 km. Musím si na takové „dělo” dělat speciální A1 řidičák? Když skútr s 11 kW stejné značky mohu řídit s kategorií B?
Řazení je určitou komplikací – ale opravdu tak velkou?
Chápu, jeden zásadní rozdíl tam je: řazení. Čili něco, o čem je třeba mít alespoň nějaké, „motorkářské” povědomí. Na skútru zkrátka otočím rukojetí a jede to, zaberu za brzdu a brzdí to. Triviální. Pro kohokoli, gymnazistkou počínaje a mým otcem v 86 letech věku konče. Mimochodem. Můj otec přesně na konto řazení prohlásil, že už by nikdy klasickou motorku nechtěl, poté, co vyzkoušel CVT automat u skútru. Je po operacích obou kyčlí a je to pro něj zkrátka pohodlnější. Chápu.
Ale co my ostatní? Když to například v Polsku jde (stačí mít praxi v řízení automobilu min. tři roky, a můžete řídit jakoukoli „stopětadvacítku”), nešlo by to i u nás? Modelů, které udělají výrazně víc radosti a motorkářského prožitku, než běžný skútr, by se našlo hned několik (krom uvedené Hondy CB 125F například Yamaha YZF-R125 nebo Aprilia Tuono 125 Lightning). Lehké, dostupné, nijak přehnaně výkonné. I pro slečny. Ostatně, jak to vidíte vy? Nestálo by naše omezení za přepracování, například ve stylu zmíněného Polska?