Zapomeňte na skútry. Tyto fešácké motorky můžete řídit s řidičským oprávněním skupiny B

Pokud chcete řídit motocykl s řidičským průkazem skupiny B, skončíte většinou u nějakého skútru 125 ccm. Možností je však výrazně více, a citelně atraktivnějších.

i Zdroj fotografie: Yamaha
                   

Pokud máte v Čechách řidičák na auto, tedy skupinu B, a přesto máte motocyklové choutky (a z nějakého důvodu se vám nechce do autoškoly dodělávat si některou z kategorií skupiny A), neměli jste v podstatě moc možností. Pokud tedy pominu motocykly do 50 ccm, případně skútry do 125 ccm, 11 kW výkonu a s povinnou automatickou převodovkou (u skútru v podstatě vždy přítomnou). Máme ještě nějaké jiné možnosti? A jak jsou na tom v okolních zemích? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz nyní podívat společně.

Naše omezení na 11 kW / automat není zdaleka všude pravidlem

Když se totiž podíváme do okolních zemí, například hned k našim nejbližším sousedům – na Slovensko a do Polska, je patrné, že (dle mého názoru vcelku logicky) nepodmiňují řízení motocyklu o objemu do 125 ccm tak striktně, jako je tomu například u nás. Kdy vám nakonec jako jediná možnost vždy vyjde skútr 125, navíc s limitem výkonu do 11 kW. Dlužno dodat, že takových je u nás (nově prodávaných) většina, právě s ohledem na platnou legislativu. Kdo si chce užít více, musí sáhnout po vyšší kubatuře.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Konkurent Lidlu začal prodávat elektrický skútr ve stylu Vespy. Má dojezd 70 km a nečekaně nízkou cenu

ZeměMotocykl do 125 cm³PodmínkyOmezení
Česko❌ ZakázánoVyžaduje skupinu A1Pouze skútry / 11 kW / AT
Slovensko✅ PovolenoPo 2 letech držení skupiny BPouze automatická převodovka
Polsko✅ PovolenoPo 3 letech praxeManuální i automatická převodovka
Německo⚠️ ČástečněSpeciální kurz (16 hodin) + kód v RPPlatí pouze na území Německa
Rakousko⚠️ ČástečněKurz + registrace kódu „111“Platí pouze v Rakousku
Maďarsko❌ ZakázánoVyžaduje skupinu A1Podobně jako ČR
Zdroj: Redakce AutoŽivě.cz / zákonné normy jednotlivých zemí

Nepřijde mi přitom tak zásadní rozdíl mezi „stopědvacítkou” skútrem a stejnou objemovou kategorií např. u malého, sportovního endura. Nebo malé, silničního motockylu. Jako velmi dobrý příklad poslouží právě nejnovější model Hondy CB 125F: S výkonem 8 kW, hmotností 117 kg a výškou sedla 790 mm nad zemí rozhodně není o nic méně zvládnutelná, než průměrný skútr. Navíc disponuje vpravdě směšnou spotřebou: 1,4 litru na 100 km. Musím si na takové „dělo” dělat speciální A1 řidičák? Když skútr s 11 kW stejné značky mohu řídit s kategorií B?

iZdroj fotografie: Honda
iZdroj fotografie: Honda

VIDEO: Motorkář to položil v přímém přenosu na kameru, odbočení Mazdy spustilo řetězovou reakci

Řazení je určitou komplikací – ale opravdu tak velkou?

Chápu, jeden zásadní rozdíl tam je: řazení. Čili něco, o čem je třeba mít alespoň nějaké, „motorkářské” povědomí. Na skútru zkrátka otočím rukojetí a jede to, zaberu za brzdu a brzdí to. Triviální. Pro kohokoli, gymnazistkou počínaje a mým otcem v 86 letech věku konče. Mimochodem. Můj otec přesně na konto řazení prohlásil, že už by nikdy klasickou motorku nechtěl, poté, co vyzkoušel CVT automat u skútru. Je po operacích obou kyčlí a je to pro něj zkrátka pohodlnější. Chápu.

iZdroj fotografie: Honda

Ale co my ostatní? Když to například v Polsku jde (stačí mít praxi v řízení automobilu min. tři roky, a můžete řídit jakoukoli „stopětadvacítku”), nešlo by to i u nás? Modelů, které udělají výrazně víc radosti a motorkářského prožitku, než běžný skútr, by se našlo hned několik (krom uvedené Hondy CB 125F například Yamaha YZF-R125 nebo Aprilia Tuono 125 Lightning). Lehké, dostupné, nijak přehnaně výkonné. I pro slečny. Ostatně, jak to vidíte vy? Nestálo by naše omezení za přepracování, například ve stylu zmíněného Polska?

Uvítali byste možnost řídit podobné stroje jen s řidičákem skupiny B?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články