Pick-up je karosářská verze, která značce Škoda evidentně chybí. Myslíme si to nejenom my v redakci, ale i studenti automobilky.
Na první pohled auto vypadá dost zvláštně, je to zcela něco jiného, než na co je člověk od Škodovky poslední dobou zvyklý. A není divu. Tohle totiž není další „obyčejná“ Škoda. Jde o již desátý žákovský vůz, který nese jméno Škoda L&K 130. Není to jen další studentský projekt, ale skutečný manifest toho, jak hluboko sahají kořeny značky a jak silné je propojení s cyklistickou minulostí, která stála u samotného zrodu automobilky.
Na narozeninovou oslavu přijel dárek od studentů, veze kola
Když se ponoříte do detailů, zjistíte, že letošní žákovský vůz není jen oslavou 130 let od založení firmy. Je také poctou zakladatelům Laurinovi a Klementovi, kteří začínali právě u jízdních kol. A to je motiv, který se v celém projektu prolíná od prvního náčrtu až po finální podobu auta. Navíc je zde dlouholetá spolupráce s Tour de France, takže je vše asi jasné. Auto s ložnou plochou podobnou pick-upu a mnoha chytrými nápady je navrženo jako doprovodné vozidlo pro profesionální cyklistické závody.
Studenti Středního odborného učiliště Škoda Auto letos přijali za úkol vytvořit vůz, který bude nejen technicky zajímavý, ale zároveň bude vyprávět příběh. A tak vznikla Škoda L&K 130. Auto, které v sobě spojuje moderní techniku s odkazy na minulost. Už samotný název je jasným odkazem na legendární značku Laurin & Klement, která se v roce 1925 stala součástí Škody. Číslo 130 pak připomíná výročí, jež letos automobilka slaví. Když se podíváte na design vozu, okamžitě vás zaujme kombinace klasických a moderních prvků.
Základem byl Superb, včetně karoserie i pohonného ústrojí
Karoserie vychází z modelu Škoda Superb Combi, ale byla výrazně upravena. Studenti tedy použili Superb současné, čtvrté generace s plug-in hybridním pohonem. Ten kombinuje přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.5 TSI a elektromotor. Pohonný systém nabízí celkem 204 koní výkonu a 350 Nm točivého momentu. Projekt není dílem jednoho člověka, pracovalo na něm celkem 28 studentů pod dohledem specialistů automobilky. Žáci přetvořili kombíka na čtyřdveřový pick-up se speciálním nosičem jízdních kol.
Nešlo jen o pouhé odříznutí zadní střešní části a dotvoření podlahy. Auto má komplikovaný a sofistikovaný systém mobilní podlážky pro snazší nakládání a vykládání kol. Barevný koncept karoserie využívá zlatou, červenou, bílou a černou barvu. Jde o odstíny, které odkazují barvy původního loga Laurin & Klement. A těch odkazů je na autě více, třeba na středových záslepkách kol. V kabině auta je řada doplňků právě pro nasazení v roli doprovodného vozidla pro Tour. Je tam vysílačka, chladnička na nápoje a další chytré doplňky.
Místo k zákazníkům auto míří na cyklistické závody
Zmínil jsem dvě kliky a tady se musím studentům omluvit. Nejde o chybu, ale o funkční prvky. Zadní dveře jsou konstruovány jako posuvné. A zjevně jde o madla myšlená tak, aby se jedním daly dveře otevřít a druhým zavřít. Ano, nevypadá to zrovna esteticky. Ale chápu. Kolik bude auto stát a bude se vyrábět? Ne, tak jako u předchozích studentských projektů, ani tohle auto jistě nezamíří do sériové produkce. Škoda. Vzpomenu, jak jsme za redakci AutoŽivě nedávno doporučovali, že by měla začít mladoboleslavská značka auto typu pick-up vyrábět. Nejsme zjevně jediní.