Žebříček nejprodávanějších vozů Evropy ukázal, že oblíbený (a levný) model se musel sklonit před modernějším nástupcem. Bude rozhodovat cena, nebo si připlatíme za design?
Nejnovější výsledky žebříčku nejprodávanějších aut Evropy, které zveřejnila agentura Dataforce a následně je otiskl mj. magazín Automotive News odhalily jednu zajímavou skutečnost. I mezi Čechy mimořádně oblíbená Dacia Sandero (prodeje za rok 2024: 2259 vozů, 20. místo celkem) musela uvolnit první místo nejprodávanějšího vozu Evropy. A postoupit je citelně dražšímu modelu. Svědčí to o něčem? Je to ústup od levných modelů směrem k dražším? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.
Celkové prodeje o 2,8 % lepší: je oživení trhu na obzoru?
Jak uvádí agentura Dataforce, v Evropě bylo v březnu 2025 registrováno 1 331 132 nových vozů. Což je o 2,8 procenta více než ve stejnou dobu loňského roku. Jak vidno, přes určitou depresi v oboru, související však především s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě se evropský trh alespoň částečně začíná sanovat a opět stoupat. Což je něco, co zřejmě s velkou úlevou ocení kapitáni evropských automobilek. Pro něž poslední měsíce a roky nebyly opravdu z těch nejlehčích.
Při vyhodnocení 93 % celého trhu se takřka s jistotou dá tvrdit, že poprvé po dlouhé době nebude Dacia Sandero vítězem aktuálního měsíce. Podle dostupných údajů je na čele jiné malé auto, nicméně citelně dražší: Peugeot 208. A to i přesto, že rozdíl mezi oběma modely je zhruba tisíc vozů: v přepočtu na čísla bylo registrováno 24 235 francouzských malých vozů, zatímco Sandera 23 291. Což je ale vlastně také francouzský vůz, jakkoli vyráběný v Rumunsku.
Úspěch Dacie jednou vstoupí do učebnic marketingu
Francouzskému Renaultu se totiž s Dacií povedl mimořádně skvělý „deal”. Když si srovnáte, jak vypadalo historicky první Sandero, na jehož interiér jste mohli vymyslet nekonečně mnoho vtipů (a popravdě nejen na interiér), musíte ocenit, jaký kus cesty Sandero a s ním i celá Dacia udělaly. Zejména ve zvláštní edici Stepway je Sandero líbivým, nenáročným malým vozem, který s trochou skromnosti zastane i roli rodinného auta.
Nízké pořizovací náklady, nízké provozní náklady, levná cena, levný servis. Co víc si přát. Pravdou však ale zůstává, že speciálně vnější design Sandera již malinko zestárnul a dává připomenout, jak dlouho tu s námi již Sandero je. Jeho nástupce na prvním místě nejprodávanějšího vozu Evropy Peugeot 208 je naopak stále absolutně „chic” a nezestárnul, alespoň dle mého pohledu, ani o jeden den. I když od premiéry poslední verze již uplynuly celkem dlouhé čtyři roky.
Dokonalý design Peugeotu 205 se podařilo ještě vylepšit
Dvěstěosmička velmi chytře vzala to nejlepší z designu Peugeotu 205, který byl naprosto nadčasový, a „napasovala” to na moderní provedení 20. let nového tisíciletí. Výsledkem je auto, které vypadá ze všech stran skvěle a speciálně v lepších výbavách velmi evokuje top modely 205: GTI a rallye speciál S16. Bravurně zvládnuto. Zajímavé však také je, jak dopadly ostatní značky a modely v žebříčku nejprodávanějších aut Evropy. Zdá se totiž, že Francie začíná předhánět Německo. Kdo by to byl před rokem řekl.
Renault Symbioz totiž zaznamenal 9 405 prodaných kusů, nová elektrický Renault 5 pak 6 458. Silný měsíc měly také Fiat 600 a Kia EV3: do databáze bylo zaneseno 6 791 kusů prvního jmenovaného a 6 711 kusů druhého. Nejsilnější měsíc však měla skupina Renault (Renault, Dacia, Alpine) s 14% nárůstem, zatímco skupina VW zaznamenala 11% nárůst ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. A Tesla? 26% pokles ve srovnání s březnem 2023. Podívejme se na Elona, fešáka.
Dacia se tak musela sklonit před podstatně modernějším Peugeotem, nicméně první místo zůstává ve Francii. Čekají nás „francouzské časy”, nebo se VW a spol. vzpamatují z elektromobilů a zaberou, co myslíte?